Marius Aasen tok i dag sin første pallplass i WRC 2 i VM-runden, Rally Portugal. Etter en sterk avslutning på røffe veier sikret han seg tredjeplassen i sitt første grusløp i WRC 2.
Aasen og kartleser Veronica Engan ble også tredje beste norske team (nr. 12), bak Andreas Mikkelsen (nr. 2) og Mads Østberg (nr. 7) på totallisten.
Marius Aasen, sammen med kartleser Veronica Engan tok i ettermiddag tilbake tredjeplassen i klassen på siste fartsetappe av Rally de Portugal. Lenge ble han pustet i nakken av australske Scott Pedder som pushet maksimalt for å kapre pallplassen fra Aasen.
– Dette er veldig morsomt og det er kult det vi klarte i dag. Vi viste at Pedder kom fort bak oss da vi startet i dag, men vi viste også at fortsatte vi i det tempoet vi har hatt i helgen – ville vi klare det. Målet var å fullføre bedre enn i Sverige (nr. 8), og det har gått over all forventning, forteller Marius Aasen etter målgang som tok tredjeplassen med kun 0,2 sekunder.
Som en del av fjorårets premie i Drive DMACK Fiesta Trophy, kjørte de denne helgen deres andre premieløp av syv VM-runder i WRC 2. Det er klassen under WRC med et sterkt startfelt og høyt tempo. Til start i Portugal var det 25 i klassen og blant de startende var det også flere av Aasen sine tidligere konkurrenter i Junior WRC og DDFT.
– Vi har kjørt sikkert og holdt litt igjen hele helgen, men vi har også prøvd å kjøre fort der vi har følt oss komfortable med det. De årene jeg kjørte i JWRC og DDFT lærte jeg mye om hvordan det var å kjøre under press. Det er jeg glad for at jeg hadde med meg i dag, da jeg viste at det kom til å bli en kamp om min plassering – samtidig som det går veldig fort. Det har vært røffe prøver og jeg har kjent litt på at vi er nye i denne klassen, sier Aasen.
Aasen hadde verken konkurrert eller sittet i bilen siden Rally Sverige i februar tidligere i år, da han startet Rally Portugal for første gang med en firehjulstrekker.
– Jeg er glad vi hadde erfaring herfra tidligere med R2en, men det er to veldig forskjellige måter å kjøre en bil på. R5-bilen som vi kjører med nå går så mye fortere og da kommer også alt mye raskere. Samtidig slapp jeg å tenke så mye på hva bilen tåler i forhold til før, for denne bilen tåler jo nesten alt, sier Aasen.
Nå tar Aasen og Engan med seg det gode resultat hjem og må allerede nå begynne å forberede seg til neste løp. Om to uker drar de til Italia hvor de skal konkurrere i Rally Sardinia, som er et enda røffere VM-løp enn løpet i Portugal.
– Jeg har aldri kjørt dette løpet før, så det blir mye nytt for meg. Heldigvis har kartleseren min kjørt dette løpet før, så det gjør ting litt lettere. Jeg gleder meg allerede, for det er så kult å kjøre Fiestaen med firehjulstrekk. Jeg er så takknemlig for at min hovedsponsor, Omera gjorde det mulig for meg å konkurrere i DDFT i fjor og at vi klarte å sikre oss seieren, avslutter Marius Aasen.
Topp 10 i WRC 2, Rally Portugal:
- Tidemand Pontus – Andersson Jonas, Škoda Fabia R5 RC2 4:10:46.2
- Fuchs Nicolás – Mussano Fernando, Škoda Fabia R5 RC2 4:12:15.0 +1:28.8
- Aasen Marius – Engan Veronica Ford, Fiesta R5 RC2 4:14:05.9 +3:19.7
- Pedder Scott – Moscatt Dale, Škoda Fabia R5 RC2 4:14:06.1 +3:19.9
- Campos Miguel – Magalhães Carlos, Škoda Fabia R5 RC2 4:14:53.0 +4:06.8
- De Mevius Ghislain – Jalet Johan, Škoda Fabia R5 RC2 4:16:57.8 +6:11.6
- Bonato Yoann – Giraudet Denis, Citroën DS3 R5 RC2 4:19:23.8 +8:37.6
- Al-Kuwari Abdulaziz – Duffy Killian, Škoda Fabia R5 RC2 4:20:35.8 +9:49.6
- Turán Frigyes – Zsíros Gábor, Ford Fiesta R5 RC2 4:21:04.7 +10:18.5
- Kopecký Jan – Dresler Pavel, Škoda Fabia R5 RC2 4:26:22.2 +15:36.0