Entertainment Group (NENT Group) har sikret nordiske rettigheter til Formel 1 fra 2022 til 2024, og forlenger dermed de nåværende eksklusive rettighetene til verdens største bilsportgren.
Viaplay er fortsatt plattformen for Formel 1-fans i Norge. Det ble klart etter at Nordic Entertainment Group annonserte en forlengelse av konsernets eksklusive avtale for visningsrettigheter i Norden fram til 2024. Avtalen inkluderer nå også rettighetene i Finland og Island.
Den kommende sesongen starter 15. mars med Australian Grand Prix og strekker seg over fire kontinenter og 22 løp. Det betyr mer fart og spenning med superstjerner innen sporten som Sebastian Vettel, Max Verstappen og ikke minst Lewis Hamilton, som har vunnet hele seks tidligere sesonger.
NENT Groups dekning av Formel 1 vil inkludere studiosendinger, ekspertanalyser og bred dekning av lokale kommentatorer. Alle løp kommer til og sendes på Viaplay og NENT Groups betal-TV-kanaler, med høydepunkter på konsernets fri-TV-kanaler. NENT Group og Formel 1 vil også tilby en egen strømmetjeneste for de aller mest dedikerte tilhengerne.
Det beste fra motorsportens verden sendes på NENT Groups flater, inkludert Formel 1, IndyCar, NASCAR, MotoGP og Speedway.
– Dette er første gang Formel 1 vil vises på den samme plattformen i alle nordiske land. Dette er nok en avtale som bekrefter vår posisjon som Nordens ledende strømmetjeneste. I løpet av kort tid har NENT Group sikret nordiske rettigheter til Formel 1, Premier League (ekskludert Island), FIS vintersport, ishockey-VM, Bundesliga og mye mer, forteller NENT Groups administrerende direktør Anders Jensen.
Han er sikker på at dekningen av Formel 1 vil bli tatt til et nytt nivå med NENT Group som rettighetshaver.
– Vår dekning av Formel 1 vil sette ny standard for forvaltning av motorsport i Norden, og Viaplay er utvilsomt i pole position som den strømmetjenesten med de beste og mest unike sportsopplevelsene, sier Jensen.
NENT Groups sportssjef i Norge, Cecilia Gave, mener ingen kan matche Viaplay som sportsplattform i Norge.
– Dette er enda en avtale som langt på vei bekrefter Viaplays lederposisjon innenfor en rekke forskjellige sportsrettigheter. Vi sitter på en samling av sport som allerede gjør oss til kategoriledere, og vil de neste årene styrke oss ytterligere. Alle i organisasjonen har gjort et fantastisk arbeid med å ikke bare sikre nye, attraktive rettigheter som vinteridrett og Premier League, men også forlenge avtaler på populært innhold vi allerede har, forteller Cecilia Gave.