Tommy Rustad kjørte sin raskeste runde noensinne rundt Karlskoga-banen under kvalifiseringen til dagens STCC-løp og sikret seg andre startspor. I løpet ble det 6. plass på Volvo-føreren. For Thomas Schie ble det en helsvart dag.
Tommy Rustad og hans teamkollega Robert Dahlgren var nærmest i en klasse for seg selv under treningen og kvalifiseringen foran årets åttende STCC-runde på Gelleråsen i Karlskoga i helgen. Med sine Volvo C30-biler sikret de seg de to beste startposisjonene i finalen.
-Vi har veldig bra fart i bilen for tiden, og under super pole-kjøringen noterte jeg min raskeste runde noensinne på Karlskoga-banen. Jeg var overbevist om at det ville holde til beste startspor, men Dahlgren var utrolig nok noen små hundredeler raskere. For teamet kunne det imidlertid ikke blitt en bedre startoppstilling, sier Tommy Rustad.
Med Robert Dahlgren i beste spor og Rustad i nest beste gikk starten på 8. runde i årets mesterskap.
-Robert tok ledelsen, men jeg klarte ikke å komme inn bak ham og måtte legge meg bak Thed Björk. Slik lå vi helt til de obligatoriske depot-stopåpene og dekkskift, forteller Tommy Rustad. Da ble det trøbbel.
-Mekanikerne slet med en hjulbolt både hos Dahlgren og meg. Nesten utrolig at det kunne skje oss begge, og vi tapte tre-fire sekunder begge tok. Etter depotstoppet klarte vi heller ikke å holde samme tempo som tidligere i løpet, sier Rustad.
Mens Robert Dahlgren kjørte inn til 5. plass ble han selv nummer seks, og i løpet var det kun 0,33 sekunder som skilte de to. Med andre ord er det en hard intern kamp i Volvo-teamet for tiden.
-Vi er veldig jevne, og bare vi klarer å holde samme tempo gjennom hele løpet skal vi på pallen begge to. Forhåpentligvis skjer det på Vålerbanen. Vi er på rett vei, sier Tommy Rustad.
For Thomas Schie ble det ingen suksess i helgen. Han måtte bryte med knekt hjuloppheng allerede i første sving.
– Det har gått tungt i hele dag, rett og slett en helvetes dag, sier en svært skuffet Thomas Schie.
Foran høstsesongen har teamet byttet hele forstillingen, til den samme som fabrikksteamet nå bruker i WTCC. Under en test på Mantorp fredag så dette ut til å fungere bra. Derfor var Thomas og hans svenske team optimistiske. Men på Karlskoga meldte problemene seg.
– Allerede under testen røk den ene støtdemperen, og dermed fikk jeg ikke mange runder å teste på, sier Schie. Resultatet var en for Thomas, svak 12. plass. Samme plassering fikk han under kvalifiseringen. Foran selve løpet gjorde teamet noen justeringer, men det endte med brutt løp allerede på den første runden.
– Jeg fikk til en kjempestart og var oppe på femteplass i første sving. Om jeg ble påkjørt, eller hva som skjedde vet jeg ikke, men det venstre bakhjulsopphenget røk, og dermed var det sluttkjørt, sier Thomas Schie.
– Det var ikke slik vi hadde tenkt å innlede høstsesongen, men det som skjedde får vi ikke gjort noe med nå. Vi må bare teste mer med den nye forstillingen, så får vi komme sterkere tilbake i de gjenstående rundene, sier Thomas Schie.
Med dette resultatet falt Thomas fra sjette til åttendeplass i sammendraget, men har bare tre poeng opp til Tommy Rustad.
Den som vant 8. STCC-runde i Karlskoga var Honda-føreren Thed Björk. Nærmest fulgte Fredrik Ekblom og Richard Göransson.
Neste STCC-runde kjøres på Knutstorp 31. august, mens den norske runden kjøres på Vålerbanen 14. september.
Resultater STCC 8. runde, Karlskoga
1) Thed Björk, Honda Accord, 38 min 12,988 sek
2) Fredrik Ekblom, BMW 320si, +0,722 sek
3) Richard Göransson, BMW 320si, +7,953
4) Mattias Andersson, Alfa Romeo 156, +13,409
5) Robert Dahlgren, Volvo C30, +15,382
6) Tommy Rustad, Volvo C30, +15,712
7) Johan Stureson, Peugeot 307, +16,276
8) Jan Nilsson, BMW 320si, +16,716
9) Robin Rudholm, BMW 320si, +24,559
10) Tommy Kristoffersson, Audi A4, +33,593
Poengstilling etter 8 av 11 runder
1) Fedrik Ekblom, 52
2) Richard Göransson, 48
3) Thed Björk, 45
4) Robin Rudholm, 39
5) Jan «Flash»Nilsson, 21
6) Tommy Rustad, 19
7) Matthias Andersson, 17
8) Thomas Schie 16
9) Robert Dahlgren, 15
10) Johan Stureson, 14