Mange nasjonaliteter under ett flagg

Shell eco
Denne uka starter eventyret Shell Eco-marathon Europe i Rotterdam. På NTNU i Trondheim har en internasjonal gruppe studenter forent krefter for å forberede seg på en unik test av drivstoffeffektivitet.

Studentene fra Russland, Spania, Tyskland, Iran og Norge må skynde seg for å bli ferdige med bilen de håper skal kjøre så langt som mulig på så lite energi som mulig og forsvare Norge i konkurranse med lag fra hele Europa.

Vårdagene i Trondheim i Norge er 16 timer lange. Det ekstra sollyset hjelper en internasjonal gruppe studenter å holde seg våkne mens de jobber i timevis på bilen, DNV Fuel Fighter. Etter å ha jobbet sammen i dagevis i et verksted på universitetet, har de raskt måttet lære å tilpasse seg de ulike kulturene.

– I begynnelsen hadde vi veldig forskjellige måter å jobbe på, sier Nikita Sinansky.

Nordmenn er vant med å jobbe intensivt, men i kortere perioder. I Russland er det vanlig å holde på døgnet rundt.

For Ruben Masia innebar det å bryte en annen vane.

– I Spania begynner vi vanligvis i åttetiden og holder på til ganske sent, sier han.

– Men her er det ingen siesta!

Etter hvert har gruppen kommet frem til et «naturlig kompromiss».

Talenter fra hele verden

Å forene kulturforskjeller har vært en styrke for gruppen.

– Det gjorde at vi oppdaget nye måter å jobbe sammen på – som å ta beslutning som en gruppe fremfor å følge en leder, sier teknisk leder Siavash Naghdalikhani.

Han brukte sine erfaringer fra jobben hos en iransk bilfabrikant til å lede gruppens utvikling av bilen, fra design til testing.

Tyske Ulrich Feldinger ga gruppen helt nødvendig effektivitet.

– Jeg delte gruppen inn etter ekspertisen deres og sørget for at folk bare deltok på relevante møter.

Til tross den varierte bakgrunnen står Team DNV Fuel Fighter under de norske fargene. Som landets eneste representanter, er laget fast bestemt på å gjøre det bedre enn femteplassen i 2012. Lagets ingeniører har finjustert karbonfiberbilen, gitt bilen nye felger og en lettere motor. Årets modell vil bruke solenergi for å fremme fornybar energi. Klimaendring er tross alt en global utfordring.

– Denne konkurransen lar oss takle en faktisk utfordring som planeten vår står overfor, sier Nikita.

– Det spiller ingen rolle hvilket land du kommer fra!

 

For å lese mer om Shell Eco-marathon som går av stabelen 15. – 19. mai se http://www.shell.no/aboutshell/shell-eco-marathon.html

Årets lag:

Team DNV Fuel Fighters ansikt utad er mediekommunikasjons- og IT-student Vanja Gjelstenli. 24-åringen har brukt kommunikasjonskunnskapene sine til å fremme konkurransen i media.

John Ola Buøy er føreren. Han veier 65 kg og vil bruke balansen og utholdenheten han opparbeidet seg som profesjonell utforsyklist. John har også brukt sine kunnskaper om elektroteknikk til å bygge om motoren i bilen.

30 år gamle Nikita Sinansky er prosjektleder, og dermed ansvarlig for lagets økonomi og arbeidsskjema.

– Det er herlig å ha så mye frihet, men jeg merker at en så stor utfordring også innebærer press.

Iranske Siavash Naghdalikhani flyttet fra Teheran til Trondheim for å fortsette studiene sine. Han ser på Shell Eco-marathon som en mulighet til å vise frem fremtidens drivstoff, men sier om sitt hjemland:

– Det er mye olje og gass der, så det kan virkelig litt merkelig å snakke om nye energikilder!

Ruben Masia, 26 år fra Spania, liker den praktiske tilnærmingen i Norge. Han har brukt vinteren til å lære seg å stå på ski, men savner den spanske solen. Han er ekspert på elektronikk og mekanikk.

– Dette er som en virkelig jobb.

Tyske Ulrich Feldinger studerte i ett år ved universitetet i Trondheim som en del av utvekslingsprogrammet ERASMUS. Han kom tilbake for et halvt år for å bidra til byggingen av bilen frem mot Shell Eco-marathon.

– Det er viktig at verden får se hva som kan gjøres med effektive biler.

Førsteamanuensis Knut Einar Aasland er lagets rådgiver. Til daglig jobber han i Institutt for produktutvikling og materialer ved NTNU, og han mener Shell Eco-marathon er til nytte for studentene, som er «ansvarlige for hele prosjektet».

De andre lagmedlemmene som har lagt ned mange timer på DNV Fuel Fighter er:

Håvard Fadnes: Grafisk designer

Jostein Furseth: Kybernetisk ingeniør

Kristoffer Gryte: Kybernetisk ingeniør

Magnus Holmefjord: Produksjonsleder og maskiningeniør

Catrine Hovland: PR og media

Victor Pérez: Elektroingeniør

Fredrik Pettersen: Maskiningeniør

Andreas Severinsen: Løpsleder og maskiningeniør

Les mer om bidragene deres her