Med tre pallplasseringer i helgens Rally Finland befester Norge seg som en av verdens aller sterkeste rallynasjoner.
Det er først og fremst tre nasjoner som utmerker seg som sterke i internasjonal rallysport om dagen; Frankrike, Finland og Norge. Hvilken av nasjonene som er sterkest er ikke godt å si, men generalsekretær i Norges Bilsportforbund, Hallgeir Raknerud, er uansett stolt over at Norge hevder seg så bra som de gjør.
– Vi kan i hvert fall med sikkerhet si at Norge er en av verdens tre beste rallynasjoner om dagen, og det er imponerende. Frankrike er et stort land med mer enn ti ganger så mange innbyggere som Norge og Finland har alltid vært en gigant innen motorsport. At vi i lille Norge hevder oss så bra er oppsiktsvekkende, forteller Raknerud.
I helgens Rally Finland gikk seieren til hjemmefavoritt Jari-Matti Latvala foran den franske VM-lederen Sébastien Ogier. På tredjeplass fant vi norske Mads Østberg. I tillegg kjempet Andreas Mikkelsen i toppen før han kjørte av veien, mens førere som Eyvind Brynildsen og Anders Grøndal hevdet seg bra i klassen WRC2. I WRC3, eller Junior-VM, kjørte Ole Christian Veiby inn til en tredjeplass, mens Marius Aasen ble nummer to i RC4 – den såkalte DMACK Cup.
– Hvis vi ser på sammenlagtlistene finner vi Østberg og Mikkelsen på henholdsvis tredje- og fjerdeplass i VM. I Junior-VM ligger Veiby på en fjerdeplass, mens Aasen leder DMACK-cupen. Vi skal heller ikke glemme Steve Røkland som ligger på en tredjeplass i Junior-EM.
Det er i år 12 år siden Petter Solberg tok Norges eneste individuelle VM-tittel i rally, og det er seks år siden Norge sist arrangerte en VM-runde. Likevel er rallyinteressen høyere enn på lenge.
– Det hjelper selvsagt at vi har Mikkelsen og Østberg i VM-toppen, og TV2 satser nå stort på rally. Det er klart interessen for rallycross er stor i Norge med både en norsk verdensmester og en norsk VM-runde, men samtidig opplever jeg ikke at rallyinteressen er noe mindre enn tidligere.
Årsaken til at Norge er så gode i rally kan spores langt tilbake i tid, i følge Raknerud.
– Rally har i lang tid vært en populær bilsportsgren i Norge. Per Malling og Gunnar Fadum vant Rally Monte Carlo tilbake i 1955, og førere som Trond Schea, John Unnerud, Kjell Gudim, Arne Ingier, Erik Aaby, John Haugland og flere markerte seg alle både nasjonalt og internasjonalt på 50-, 60- og 70-tallet. Det stoppet litt opp da rally i praksis ble forbudt i Norge i over ti år. Men utover 90-tallet økte interessen igjen, og det eksploderte da Petter Solberg ble verdensmester i 2003. Og stor interesse fra publikum gjør at både rekruttering, medieinteresse og sponsortilfang øker, forklarer Raknerud.
Så hvordan ser fremtiden til norsk rally ut?
– Alle bilsportsgrener er like viktige for oss i Norges Bilsportforbund, men akkurat nå opplever vi at interessen for rally og rallycross er størst. Personlig tror jeg vi kommer til å få en ny norsk verdensmester i rally innen få år, og vi gjør en grundig jobb med talentutvikling i forbundet for å få frem potensielle mestere i alle grener.