Petter og Henning Solberg er begge klare for årets tredje VM-runde, Rally Kypros. Det er første gang siden 2006 at dette løpet er med i VM.
Det blir også et noe spesielt løp på Kypros, ettersom det blir en blanding av asfalt og grus. Ikke nok med det, men man skal bruke grusdekk på asfaltetappene. Dette er nytt, og blir uten tvil den største utfordringen. Det er på fredag asfaltetappene kjøres, og faktisk er de ikke nye for mange av førerne. Etappene ble kjørt sist man var på Kypros, men da var det grusunderlag på de samme veiene. Men det er ikke det eneste nye i forhold til i 2006.
Henning Solberg og Cato Menkerud har hatt en sterk åpning på sesongen. De har 4. plass både fra asfaltåpningen i Irland og fra Rally Norway i sin Ford Focus WRC. Sist de var på Kypros kjørte de Peugeot 307 WRC. Det endte med en sjetteplass og tre VM-poeng. Nå kjører den norske duoen for nye poeng for å kunne forsvare sin sterke 4. plass sammenlagt i VM.
-Jeg tror dette løpet blir en stor utfordring, men jeg likte løpet og etappene her veldig godt sist vi var her, så jeg er klar for å ta utfordringer. Jeg synes det er bra at enkelte arrangører prøver noe nytt for å krydre sporten, så dette med både asfalt og grus synes jeg er positivt. Jeg tror nok det kan bli en del taktikk på fredag med tanke på lørdagens startposisjoner. Men det er så jevnt for tiden at man kan ikke gi fra seg mange sekunder på grunn av slik taktikk, mener Henning.
-Det blir et krevende løp. Det er mange lange etapper som vil ta på kreftene. Vi kjører for en topp fem-plassering, og klarer vi å holde oss unna trøbbel kan det fort bli en pallplassering, mener Henning Solberg.
Petter Solberg debuterte med en 6. plass i sin Citroën Xsara i Rally Norway. Nå er han klar for Rally Kypros, et løp han vant i 2003, med en forbedret utgave av bilen. Blant annet er det helt ny motor.
– I tillegg til ny motor fra Citroën har vi også fått nye dempere fra Reiger, og med bedre tid til forberedelser tror jeg absolutt det er mulig å være med å kjempe i toppen på Kypros. Ukene etter Rally Norway har vært brukt til analysering av hvordan ting fungerte i Norge og mye planlegging av løpet på Kypros. Og jeg har selvfølgelig prioritert fysisk trening, forteller Petter Solberg.
Petter ankom Kypros lørdag morgen, klar for en to dagers test før. Men båten som fraktet rallybilen var forsinket over middelhavet, og ankom ikke før søndag kveld. Teamet satte straks i gang med klargjøring av bil, og testingen tok til i grålysningen mandag morgen.
Petter vant Rally Kypros i 2003, mens Sebastien Loeb sto som seierherre i 2006, som var forrige gang det var VM-runde på Kypros. Da endte Petter på en 8. plass.
Shakedown og alle etappene på fredag kjøres på asfalt, mens etappene lørdag og søndag kjøres på grus. Dekkene som brukes er grusdekk, og man kan totalt bruke 46 dekk under rallyet. Rally Kypros har base i byen Limassol, mens prøvene kjøres i områdene rundt fjellområdet Troodos og Paphos. Rally Kypros innledes med en offisiell start på Limassols strandpromenade torsdag kveld, og fortsetter med totalt 14 fartsetapper fredag, lørdag og søndag. Få etapper i forhold til de 23 man kjørte i Rally Norway, men flere av etappene er svært lange. Den lengste er løpets nest siste på 40,5 km. Totalt er det 332 km med fartsetapper.
NRK sender fra Rally Kypros:
Fredag NRK2: kl. 21.05
Lørdag: NRK2: kl. 00.55
Søndag: NRK2: kl. 20.05
Eurosport sender som følger:
Fredag: kl. 01.00
Lørdag: kl. 23.45
Søndag: kl. 23.30
Tidsskjema, Rally Kypros
12. – 15. mars, 3. VM-runde 2009
Torsdag 12. mars: startseremoni
Start Palais des Sports, Limassol, 19.00
Fredag 13. mars: Dag 1 Limassol – Limassol
Start Limassol, 07.00
SS1 Panagia 1, 30.33 km, 08.23
SS2 Mylikouri 1, 7.37 km, 09.21
SS3 Gerakies 1, 29.40 km, 09.46
Service A Limassol (30 min), 11.41
SS4 Panagia 2, 30.33 km, 13.34
SS5 Mylikouri 2, 7.37 km, 14.32
SS6 Gerakies 2, 29.40 km, 14.57
Servive B Limassol (45 min), 16.35
Etappemål Limassol, 17.20
Total km SS 1. dag: 134.20 km
Lørdag 14. mars: Dag 2 Limassol – Limassol
Service C Limassol (15 min), 06.00
SS7 Anadiou Dam 1, 11.70 km, 07.43
SS8 Pano Panagia, 28.17 km, 08.11
SS9 Orkontas, 18.54 km, 10.19
Service D Limassol (30 min), 12.09
SS10 Xyliatos, 30.94 km, 14.17
SS11 Kourdali, 26.25 km, 15.20
Service E Limassol (45 min), 17.18
Etappemål Limassol, 18.03
Totalt km SS 2. dag: 115.60 km
Søndag 15. mars: Dag 3 Limassol – Limassol
Serv F Limassol (15 min), 07.00
SS12 Foini, 30.03 km, 08.18
Remote service G Anadiou Dam (15 min), 09.18
SS13 Anadiou, 40.54 km, 09.49
SS14 Anadiou Dam 2, 11.70 km, 11.02
Service H Limassol (10 min), 13.00
Etappemål Limassol, 13.20
Totalt km SS 3. dag: 82.27 km
Totalt km SS hele løpet: 332.07km
VM-stillingen
Førere
1. S Loeb, 20
2. M Hirvonen, 14
3. D Sordo, 12
4. H Solberg, 10
5. J-M Latvala, 6
6. C Atkinson, 4
6. M Wilson, 4
8. P Solberg, 3
8. S Ogier, 3
Team
1. Citroen Total, 32
2. BP Ford Abu Dhabi, 22
3. Stobart VK M-Sport Ford, 16
4. Citroen Junior Team, 8< -->