Nytt løp og nye utfordringer venter Ole Christian Veiby når han i helgen kjører Rally Hokkaido Japan, som er neste siste runde i det asiatiske rallymesterskapet. 21-åringen fra Kongsvinger leder mesterskapet sammenlagt, og har muligheten til å avgjøre det hele i Japan.
Ole Christian Veiby, som kjører for Skoda Motorsport, leder FIA Asia Pacific Rally Championship (APRC) når rundene i Japan og India gjenstår. Unggutten er sammen med sin kartleser Stig Rune Skjærmoen forberedt på at det blir en tøff batalje mot teamkamerat Gaurav Gill i kampen om seieren i Japan. Gill vant løpet i fjor, og ligger også på andreplass i sammendraget – 10 poeng etter nordmannen.
– I likhet med løpene tidligere i år, så tror jeg at det blir en jevn fight mellom oss i kampen om seieren. Om Gill skulle bryte, har jeg muligheten til å sikre meg mesterskapet sammenlagt. Det er imidlertid ikke noe jeg tenker på. Selv om vi har en grei ledelse i sammendraget, blir det veldig viktig å komme til mål og få med seg poeng, poengterer Ole.
Løpet i Japan er i likhet med de andre løpene i APRC et nytt bekjentskap for nordmannen. Han vet ikke så mye om hva som venter, men har hørt at etappene består av raske, men smale partier.
– I og med at alt er nytt for oss, blir det veldig viktig å gjøre en god jobb på gjennomkjøringen. Vi får heller ingen test denne gangen, og skal kun kjøre shake down i forkant av løpet. Men det tror jeg skal gå helt fint. Vi har mange mil på grus i kroppen, og jeg føler vi er godt forberedt, sier han.
Selv om målet er å vinne, har han ingen planer om å satse helt på grensen av hva som er forsvarlig.
– Hvis det viser seg at Gill setter opp et vanvittig tempo som vi får problemer med å henge med på, så kommer vi til å roe litt ned og konsentrere oss om å fullføre løpet. Det er ikke noe poeng i å ta unødvendige sjanser når vi leder sammenlagt, understreker han.
Serviceplassen er i byen Obihiro, som ligger på øya Hokkaido, som er Japans nordligste øy. OL-byen Sapporo er for øvrig øyas hovedstad.
– Japan ligger sju timer foran Norge, men det er ikke noe problem å omstille seg til døgnrytmen som er her nede. Jeg begynner å få god erfaring på det området, sier han.
Tidsplan (Japan ligger 7 timer foran Norge)
Fredag 15. september
18:00 SS1 Sammy Satsunai 1 (0,96km)
Lørdag 16. september
08:28 SS2 Rikubetsu Long 1 (4,63km)
09:01 SS3 Kunneywa 1 (28,75km)
09:55 SS4 Spirikakim Short 1 (14,62km)
10:34 SS5 Pawse Kamuy 1 (10,40km)
11:30 SS6 Rikubetsu Long 2 (4,63km)
11:37 Service
13:25 SS7 Rikubetsu Long 3 (4,63km)
14:08 SS8 Kunneywa 2 (28,75km)
15:02 SS9 Spirikakim Short 2 (14,62km)
15:41 SS10 Pawse Kamuy 2 (10,40km)
18:09 SS11 Sammy Satsunai 2 (0,96km)
Søndag 17. september
06:00 SS12 Otofuke Reverse 1 (6,12km)
06:54 SS13 New Honebetsu 1 (13,79km)
08:12 SS14 New Ashoro Long 1 (29,11km)
10:23 SS15 Otofuke Reverse 2 (6,12km)
11:08 Service
13:23 SS16 New Honbetsu 2 (13,79km)
14:41 SS17 New Ashoro Long 2 (29,11km)
17:12 SS18 Sammy Satsunai 3 (0,96km)
17:37 Podium
APRC – FIA Asian-Pacific Rally Championship
28.-30. april Rally of Whangarei – New Zealand 2. plass
26.-28. mai Rally Canberra – Australia Seier
7.-9. juli Rally China – Kina Avlyst
11.-13. august Malaysian Rally – Malaysia Seier
15.-17. september Rally Hokkaido – Japan
24.-26. november Rally of India – India
APRC – Driver Standings
1 Ole Christian Veiby, Norge 108p
2 Gaurav Gill, India 98p
3 Jari Ketomaa, Finland 56p
4 Robert Blomberg, Sverige 50p