Mads Østberg satser offensivt og har som målsetting å være med i tetstriden fra første meter med sin Ford Fiesta WRC under Wales Rally GB førstkommende helg. Dette blir den siste VM-runden i år for Mads, som ikke stiller til start i siste runde i Australia, og han og kartleser Emil Axelsson ønsker å markere seg best mulig i sesongavslutningen.
-I Wales har jeg en reell mulighet til å kjempe om seier eller pallplass. Det er et rally jeg liker godt på klassiske grusveier i skogen og jeg har to pallplasser her fra før. Høsten har dessuten gitt gode svar og bekreftelse på at vi har tempoet inne. I Spania ledet jeg etter fire fartsetapper på grus første dagen. Vi hadde også en god følelse etter innhoppet i Rally Hedmarken i september, der vi kunne teste oss fram til et godt oppsett på grusveier som ikke er så ulike de vi skal kjøre på i Wales, sier Mads Østberg.
Wales er kjent for å kunne by på tøffe forhold med regn og tåke, gjørmete og glatte veier og av og til også snø og is. Forhold som skal passe Mads veldig godt.
-Jeg vil ikke gå så langt som å si at jeg helst foretrekker å kjøre under slike forhold, men Wales byr på klassiske grusveier med grøfter og trær i skogsterreng, ganske likt det vi har i Norge. Å kjøre i Wales i solskinn og på tørre veier føles egentlig helt feil, for det er tåke og regn og gjørme som er Wales og som gjør løpet så interessant og utfordrende, sier Mads.
Det er Emil Axelsson fra Sverige som skal sitte i kartleserstolen i Wales. Mads har ennå ikke bestemt hvem som blir permanent kartleser i 2018, og dette er et ledd i evalueringsprosessen.
-Torstein (Eriksen) var med i Finland og Spania og gjorde en glimrende jobb. Emil leste notene i Rally Hedmarken, men jeg ønsket å vurdere Emil under en full VM-runde og at det skal bli en rettferdig prosess mellom disse to gutta. Men allerede nå vet jeg at jeg har to meget gode kandidater å velge på, og det føles bra før neste sesong, sier Mads.
Det betyr også at Mads regner det som ganske sikkert at han er med i VM-sirkuset også i 2018, men ingenting er ennå klart.
-Nei, og det betyr vel helst at jeg ikke vil si noe om det ennå. Det er flere alternativer, både med eget team eller i et sete med mer offisiell status. Vi jobber med saken og etter Wales starter prosessen for fullt med å få ting på plass, sier han.
2017-utgaven av Wales Rally GB er nesten identisk med fjorårets rally med base i Llandudno, servicepark i Deeside og fartsetappene i midt- og nord-Wales. Det starter med en publikumsetappe i Conwy på torsdag kveld, før løpet er i gang på «ordentlig» fredag morgen. Fredag gjennomføres seks fartsetapper med to gjennomkjøringer av Wales-klassikere som Myherin, Sweet Lamb og Hafren og total distanse 119 km. Lørdag blir en 17 timers maraton med sju fartsetapper på til sammen 142 km. Søndag er det fem fartsetapper på 41 km, der SS21 Brenig2 avslutter rallyet som «power stage» før målgang i Llandudno 13.35.