Parc Fermé-redaktør Simen Næss Hagen stiller opp i vårsesongen av årets SimRacing Grand Prix, som er det offisielle norgesmesterskapet i virtuell racing.
På mange måter er Simen Næss Hagen stolt over å kunne jobbe 100 prosent med bilsporten. Ikke som aktiv utøver, men som redaktør og journalist for bilsportnettstedet Parc Fermé. Selv om simracingen som anerkjent bilsportgren ikke har størst hovedfokus i Parc Fermés spalter, så har redaktøren selv alltid hatt en stor interesse for virtuell bilkjøring – helt siden de første rallyspillene kom på konsoll på slutten av 90-tallet.
– Selv har jeg aldri tatt den økonomiske risikoen til å være en aktiv utøver selv bak rattet. Men i den virtuelle bilsportverdenen liker jeg å tro at jeg ikke er noe dårligere enn de beste til å kjøre bil. Riktignok forventer jeg å få bank i SimRacing Grand Prix, så det blir jo en trivelig «reality check», sier redaktør Simen Næss Hagen.
Det har gått mest i rallyspill de siste 15-20 årene. Racing som sådan har ikke stått øverst på lista, men i takt med utviklingen av ulike spill- og simulatorplattformer, som stadig gjenspeiler virkeligheten bedre og bedre, så har det blitt mer og mer av disse spillene.
– Gran Turismo er det nærmeste jeg har kommet baneracing på spill, og det har jeg riktig nok kjørt i mange år. Men der tenker man ikke like mye på oppsett, dekkslitasje, bensinsparing eller generell høflig oppførsel ute på banen. Fysikken i iRacing er sånn sett ferskvare hva gjelder erfaring for min del, så det blir litt som å start på scratch med den teoretiske kjøreforståelsen som et grunnlag, sier Næss Hagen, som ikke har kjørt iRacing-simulatoren aktivt mer enn siden romjulen 2019.
– I DiRT Rally 2.0 kan jeg tidvis være oppe og nikke mot de beste i Norge, ifølge litt ulike rankinger, men i baneracingsammenheng spørs det om jeg leverer noe bedre enn en virkelighetens gentlemensfører med større lommebok enn selvinnsikt, legger han til.
Målsetningen er usikker, men ambisjonene er lave. Han vet ikke hvor han står i forhold til nivået på de andre. Men rundetidene på de første testrundene på Spa-Francorchamps lover ikke bra om målet skulle vært å kjøre A-finaler.
– Nei, A-finale blir det neppe på meg. Jeg får heller ikke kjørt det siste løpet grunnet jobb. Det får bli en bonus om jeg kvalifiserer meg til en A-finale på de tre forsøkene jeg har, men på Spa vet jeg at jeg er 4-5 sekunder tregere på runden enn de beste kvalifiseringstidene blant de beste norske utøverne, så det sier vel sitt om mitt nivå per i dag, sier Næss Hagen.