22. juni 2021
Solberg i Safari
Petter Solberg deltok i Safari Rally fire ganger (1999-2002). Han endte på femteplass to ganger og brøt to ganger. 2003-verdensmesteren i rally deler sine afrikanske eventyr med sin 19-årige sønn Oliver.
Oliver Solberg (OS): Om du skal gi meg ett godt råd for Safari Rally, hva blir det?
Petter Solberg (PS): Det kommer til å bli et vanskelig og utfordrende løp. Man må være tålmodig og fornuftig i kjøringen. Nå blir ikke fartsprøvene så ekstremt lange som de var før i tiden, men veistandarden og omgivelsene er mye de samme. Fortsatt er det mange nesten uframkommelige steder, noen veldig teknisk vanskelige seksjoner og flere ekstremt raske strekninger.
Jeg husker også godt vannskadde veier og enorme huller i veiene, selv på steder der det er naturlig for oss å holde ekstrem høy hastighet. Man blir tvunget til å tenke helt annerledes om rally når forholdene er så uforutsigbare. Noen steder kan det være så store steiner i veien at man må kjøre saktere enn noen gang i en rallybil for å passere sikkert – for så å gi full gass igjen.
Hva gleder du deg mest til, Oliver?
OS: Mest av alt hele opplevelsen. Noen ganger må jeg stoppe opp og tenke etter litt: Jeg er bare 19 år gammel, og jeg lever allerede drømmen.
Jeg føler meg som verdens heldigste person. Bare det å reise rundt og oppleve slik natur på kloss hold, menneskene og kulturen her. I tillegg får jeg kjøre verdens raskeste rallybil mot verdens beste førere. Bare tanken får hårene på armen til å reise seg.
PS: For oss er Afrika noe helt annerledes enn vi er vant med. Når man reiser dit og konkurrerer, vet man at det blir unike opplevelser og minner uansett. Folkene der er så hyggelige og omtenksomme, og atmosfæren rundt rallyet er fantastisk. Man kjører gjennom landsbyer, og alle innbyggerne står langs veiene og heier og vinker. Det er mennesker som ikke opplever så mye som vi er vant til, som ikke har det bare enkelt. Jeg husker godt de gangene vi stoppet langs veiene, og innbyggere kom bort til oss og tilbød både mat og drikke. Det får en til å kjenne på en ydmykhet.
OS: Hva med første gang du skulle til Safari Rally?
PS: Jeg hadde nylig skrevet under kontrakten med Ford og skulle egentlig kjøre Rally Finnskog i Norge. Bagen var pakket, og jeg gledet meg stort til løpet. Så ble jeg oppringt av Malcolm Wilson (teamsjef i M-Sport Ford), som fortalt at planene var endret. Jeg skulle til Safari Rally i stedet. Det skjedde sent om kvelden, men teamet booket meg på første fly til Kenya morgenen etter.
OS: Hva med Thomas Rådström?
PS: Det er en annen historie. Jeg var ikke der, men årsaken til at jeg måtte steppe inn for Rådström var at han – eh – skled på hotellgulvet og brakk beinet. Det var iallfall historien som kom ut.
Det som virkelig skjedde var at Colin McRae gjorde en rugbytakling på Thomas etter å ha vært ute til middag…
OS: Men reglene hindret deg fra å kjøre med din faste kartleser?
PS: Phil Mills fikk ikke bli med, så jeg måtte ha med kartleseren til Rådström, Fred Gallagher. Fred var helt utrolig og hadde mye erfaring fra dette løpet. Han guidet meg gjennom hele løpet og hjalp meg veldig mye. Fred og Malcolm Wilson pratet sammen om at jeg kjørte for raskt og aggresivt. Jeg hadde ikke den nødvendige respekten for veiene, bilen og situasjonen. Fred fikk meg til å sakke av ganske mye. Han forklarte det på en veldig fornuftig måte. Han pratet til meg som jeg var likestilt med ham, og det satte jeg enormt stor pris på.
Vi endte til slutt på femteplass, et helt fantastisk resultat. Teamkamerat Colin McRae vant løpet, og jeg følte meg som en viktig del av teamet. Colin fikk problemer etter et ublidt møte med et vannhinder, og jeg kom etter ham og stoppet for å hjelpe. Sammen fikk vi bilen ut av vannet og videre i løpet. Det var viktig for meg å vite at jeg hadde hjulpet Colin og teamet til seier. Jeg endte på femteplass året etter også, men med Subaru ble det to brutte løp; i 2001 mistet vi et hjul, og løpet i 2002 ble ødelagt av motorproblemer.
OS: Er Safari Rally det vanskeligste løpet du har kjørt?
PS: Det var annerledes. Varmen er utfordrende, ja, men høye hastigheter hjelper til med å få god luftgjennomstrømning i bilen. Sånn sett er det mye bedre enn for eksempel i Kypros, der hastighetene er mye langsommere.
Dessuten hadde vi et helikopter over oss til enhver tid. Phil Mills leste noter som vanlig, men i tillegg hadde jeg varsling fra helikopteret om en flokk med elefanter eller sjiraffer foran oss i terrenget. Helikopteret forsøkte å skremme dyrene bort fra veien, og gikk ikke det, fikk jeg beskjed om å holde høyre eller venstre for å unngå dem.
Vi kjørte også på veier som var åpen for annet trafikk, og det hendte at vi passerte en buss og andre framkomstmidler. Heldigvis er det ikke lenger slik, og veiene blir stengt nå.
Data:
Arrangement: Safari Rally Kenya
Dato: 23.- 27. juni
Underlag: Grus
Fartsprøver: 18
Konkurransedistanse: 320,19 km
Lengste fartsprøve: SS3/6 Kedong (32,68 km)
Hovedkvarter: Naivasha
Bil: Hyundai i20 Coupe WRC
Kartleser: Aaron Johnston (Storbritannia)
Oliver Solberg i tall:
Rallystarter: 44
Seirer: 9
VM-runder: 10
VM-debut: Wales Rally GB (2019)
Antall titler vunnet: 9
Safari Rally Kenya-program:
Onsdag 23, juni
Shakedown Loldia 5,40 km kl. 1301
Torsdag 24. juni
SS1 Superspesial Kasarani 4,84 km kl. 1408
Fredag 25. juni
SS2 Chui Lodge 1 13,34 km kl. 0809
SS3 Kedong 1 32,68 km kl. 0905
SS4 Oserian 1 18,87 km kl. 1018
SS5 Chui Lodge 2 13,34 km kl. 1346
SS6 Kedong 2 32,68 km kl. 1442
SS7 Oserian 2 18,87 km kl. 1555
Lørdag 26. juni
SS8 Elmenteita 1 14,67 km kl. 0808
SS9 Soysambu 1 20,33 km kl. 0908
SS10 Sleeping Warrior 1 31,04 km kl. 1022
SS11 Elmenteita 2 14,67 km kl. 1405
SS12 Soysambu 2 20,33 km kl. 1508
SS13 Sleeping Warrior 2 31,04 km kl. 1622
Søndag 27. juni
SS14 Loldia 1 11,33 km kl. 0726
SS15 Hells Gate 1 10,56 km kl. 0838
SS16 Malewa 9,71 km kl. 1045
SS17 Loldia 2 11,33 km kl. 1125
SS18 Hells Gate 2 10,56 km kl. 1318 |