Håkon Sveen Frøslid stiller nærmest på hjemmebane når den andre runden i rally-NM kjøres på Hadeland førstkommende lørdag. Den ene av de tre fartsetappene starter bare noen meter unna grensen til familiens eiendom på Eidsand i Brandbu. Han og kartleser Jørn Listerud har som mål å forbedre resultatet fra Sigdalsrally, der de ble nr. 8 i NM-klassen for nyere 4WD-biler etter et utfordrende rally.
-Det blir feil å si at jeg er lommekjent på fartsetappene i Rally Hadeland, men to av de tre fartsetappene i løpet kjenner jeg relativt godt. Den lengste, klassikeren Sagvollen på 23 km, har jeg derimot ikke kjørt mange ganger, og det er også den mest krevende og sannsynligvis avgjørende etappen i rallyet, sier Håkon Sveen Frøslid.
Håkon kjører sin første fulle sesong i NM-klassen for internasjonale 4WD-biler med en Ford Fiesta R5. Han og kartleser Jørn Listerud fikk det til å fungere bra i Sigdalsrally for snaut to uker siden, men en bommert på den nest siste fartsetappen førte til en avkjøring og snømåking i tolv minutter. De endte dermed langt nede på den totale resultatlista i løpet, men fikk med seg poeng i mesterskapet for 8.plassen i sin NM-klasse.
-Vi må ta med oss det positive videre. Selvsagt er det alltid surt å kjøre av veien, men vi var veldig glad for at vi klarte å komme oss opp på veien igjen og kunne fullføre løpet i Sigdal. Totalt sett var vi fornøyde med tempoet og flyten underveis, men vi har mye å lære. Fiestaen er helt annerledes enn Subaruen vi har kjørt de to siste sesongen, og vi vi har mye å gå på når det gjelder å utnytte potensialet i en bil som er mye raskere enn det vi har kjørt tidligere, sier Håkon.
Rally Hadeland blir en krevende oppgave for Håkon som med sine 24 år er det yngste føreren i toppklassen i rally-NM. Arrangøren har lagt opp til en kompakt utgave av sitt tradisjonsrike løp, med seks fartsetapper på til sammen 86 kilometer som skal unnagjøres på under seks og en halv time.
-Det er et løp på fine skogsveier med stor variasjon. Et par av etappene har noen lange strekk med veldig høy hastighet og noen hopp som byr på skikkelige svev. Ellers er det veier med tekniske utfordringer, mye svinger og medium raskt. Jørn og jeg jobber med å utvikle notene til å bli enda bedre, og det blir spesielt viktig på slike veier som vi får i Rally Hadeland.
Foto: Benjamin Ward.