Norge ble virkelig satt på det internasjonale bilsportkartet i helgen. Premieren for tidenes verdensmesterskap med helelektriske biler, etter innføringen av Formula E i 2020, ble en suksess på Lånkebanen på Hell.
Med Norges lange og gode rallycross-tradisjoner og med den største andeler av elbiler i bilparken i hele verden, var ikke noe mer naturlig enn at den internasjonale bilsportbegivenheten vi var vitne til på Lånkebanen var lagt til Norge.
Åtte biler i den nye klassen RX1e var på plass. Mange var spent på om bilene, som det har vært liten tid til å teste på bane, ville holde en hel helg med innledende omganger, semifinaler og finale. Det gikk nærmest smertefritt. Kun i den ene semifinalen ble det en bilstopp som krevde spesielle tiltak i forhold til berging.
I finalen skulle det også bli et knallhardt oppgjør på beste rallycross-vis. I en av hovedrollene var også vår egen Ole Christian Veiby. Ole Christian hadde full klaff i sin semifinale, og hadde pole position i finalen. Han kom litt langt ut inn i første sving, og da lot ikke hans rutinerte teamkollega Johan Kristoffersen seg be to ganger. Ole kjørte inn til tredjeplass bak Johan Kristoffersson og Timmy Hansen.
Det var også EM-runde for Supercar, EuroRX1. Her skulle det også bli stor norsk suksess. Andreas Bakkerud kjørte inn til en svært populær seier på hjemmebane. Bergenseren ble om mulig enda mer populær hos trønderne etter seieren. Han hadde selvfølgelig også med seg mer enn 100 superivrige fans fra Bakkerud Blue, som lagde bra liv på arenaen. Andreas ledet finalen fra start til mål i sin Audi.
Men det stoppet ikke der. Sondre Evjen sørget for dobbel norsk i EM-klassen i sin Audi. Janis Baumanis fra Latvia endte på tredjeplass.
I EM-klassen Euro RX3 hadde vi store forhåpninger til Marius Solberg Hansen i Skoda. Han vant som kjent forrige EM-runde i Sverige. I tillegg var en godt motivert Espen Isaksætre på plass med sin Peugeot 208.
Marius skulle vise seg å være svært uheldig i sin semifinale. Da han valgte å ta alternativsporet så gjorde føreren foran ham det samme, og dermed kom Marius seg aldri forbi og frem til semifinaleplass.
Espen derimot kvalifiserte seg til finale. Men der ble det tidlig stopp. Et sammenstøt i andre sving første til et brukket styrestag og brutt løp for Marius.
I den elektriske klassen RX2e hadde vi med Aksel Lund Svindal. Han hadde en fin progresjon under helgen. Etter hvert som han ble kjent med bilen og ikke minst grenen rallycross, gikk det bedre og bedre. Men i finalen ble han nok noe overmodig da han gikk på ytter’n gjennom første sving. Ved utgangen av svingen var det rett og slett ikke plass der, og det ble et hardt møte med barrieren.
Hell of a Race
Som en innledning til helgen ble det kjørt supportrace på fredag, som fikk navnet Hell of a Race. 20 inviterte førere i Supernasjonal startet VM-festen. Dette var førere fra hele landet. De kjørte 4 innledende omganger på fredag og semi-finaler og finaler på lørdag kveld. Kjøringen fredag er en god test for arrangøren før EM og VM starter lørdag. Emil Sivesind var den som var raskest gjennom heatene og hadde beste startspor i finalen. Der var han imidlertid litt uheldig starten og ble innblandet i en smell som medførte at han ble stående. Thomas Tørnby vant løpet, foran Herbjørn Haug, og disse to var de eneste som kom til mål i finalen. Emil Sivesind ble klassifisert som nummer 3 fordi han var best etter innledende.
Vellykket arrangement
VM- og EM-festen på Hell ble en suksess. Allerede torsdag kveld ble det hele innledet med show og presentasjon av de nye elektriske bilene i Stjørdal sentrum. Til og med NRKs Dagsrevyen var inne med direkte innslag derfra.
På banen fortsatte suksessen, og det var mange gode tilbakemeldinger arrangøren kunne få. Både fra det internasjonale forbundet FIA, fra promotoren og fra førere. Ikke minst var de mange inviterte gjesten fra det politiske miljøet i Trøndelag både stolte og fornøyde. Stjørdals ordfører Eli Arnstad ble antageligvis bare slått av Aksel Lund Svindal i konkurransen om det bredeste smilet på Hell denne helgen.
-Vi er så stolte av å være vertskap for denne VM-festen. At vi i tillegg er det stedet hvor det er premiere for bruk av elektriske biler – en innovasjon i rallycrossmiljøet og et spennende steg i en ny bærekraftig retning er fantastisk! Etter tre dager med rallycross kan vi fastslå at vi har en «Hell of arena» på Lånkebanen. 1 200 frivillige har gjort dette mulig – takk til dere alle! Og vel blåst, skrev ordføreren på sin egen facebook-side i etterkant av VM-festen.