Når publikum kommer til Oslo Motor Show (OMS) 28. – 30. oktober, vil de få en opplevelse uten sidestykke.
De beste og mest populære elementene fra tidligere OMSer er videreført. Samtidig har Nova Spektrum fått mye nytt og spennende på plass.
Nesten ikke til å tro
– I år er det helt rått! Vi har så mange godbiter at det nesten ikke er til å tro, sier messe-sjefen, Tommy Larssen med et lurt smil. Selv om han her avslører mye om årets OMS-utgave, holder han fremdeles noen trumfkort tett til brystet fram mot åpningen i oktober.
– Vi har flere utstillingsobjekter og større variasjon enn noen gang, påstår messegeneralen.
Kappkjøring i bakgården!
Som vanlig blir det kappkjøring på den provisoriske racerbanen i bakgården. Teknisk arrangør for dette er Oslo Motorsport, og her får de som elsker svidd gummi og grom motorlyd sitt. En krevende, oversiktlig og relativt kort bane garanterer for publikumsvennlige og kompromissløse oppgjør. Her kommer man tettere på norges beste førere enn på noen annen racing-arena i landet.
Nordmann slaktet fartsrekorder i USA
Mer for den bilsportsinteresserte. For rundt 100 år siden var norskfødte Sigurd Haugdahl en av de mest framgangsrike “dirt track”-førerne i USA. Han ble ofte omtalt som The Flying Norwegian. “Sig” Haugdahl slettet en rekke hastighetsrekorder på land, og toppet det på Daytona Beach i 1922, med en angivelig hastighet på 290 km/t.
Bilen han hadde aller størst suksess med, den selvbygde “Wisconsin Special” (bildet over), kommer til Oslo Motor Show i år. Den er bygget med en seks-sylindret flymotor på 13,7 liter, og er et viktig bidrag til norsk motorsportshistorie.
Flere ny-biler enn tidligere
Nova Spektrums egne publikumsundersøkelser viser at de besøkende alltid har ønsket seg flere nye biler i hallene. Det får de i år.
På OMS er det i år 10 importører som stiller ut nye biler. Både personbiler og vare/last på Oslo Motor Show. Arrangøren forventer at dette vil friste nye publikumsgrupper.
Blant annet har el-bilmerket Fisker valgt Oslo Motor Show som arena for Norgespremieren på Fisker Ocean, bare dager før bilen settes i serieproduksjon. Og kinesiske Polestar stiller ut sin kommende kabriolet Polestar 6. Det er europapremiere.
I tillegg vil det dukke opp nye biler fra produsenter som Xpeng, Voyah, Nissan, MG, Mercedes, Lotus, Hongqi, Alfa Romeo, Jeep og NIO. På OMS kan besøkende gjøre seg kjent med mange nye biler.
Nybilene kommer i tillegg til, ikke i stedet for, utstillingsobjektene som har gjort OMS til en suksess.
Hyperbilen Aston Martin Valkyrie kommer.
Hvis Aston Martin hadde valgt å selge deg en av de produserte Valkyrier de kommer til å produsere, og du la drøyt 33 millioner kroner på disken, hadde du ikke bare fått et villdyr av en hybrid sportsbil garasjen. Du hadde fått gode muligheter for adskillige prikker i førerkortet med på kjøpet.
Arne Fredly har lånt ut sin Valkyrie til Oslo Motor Show i år. Det er første gang bilen vises for et bredt publikum i Norge, og det er en av de rundt 40-50 eksemplarene som er solgt hittil.
Når Arne lufter sin Valkyrie, bidrar hele 1.100 hestekrefter til framdriften. De skremmes ut av en 6,5 liters motorblokk med 12 sylindere i V-form. 0-100 km/t er unnagjort på drøye 2,5 sekunder! Turtelleren blir rød først ved 11.000 omdreininger. Ryktene antyder at speedometeret ikke sier “natta” før etter 350 km/t.
Og ikke nok med det…AMR Pro kommer også
I tillegg til sin egen gateregistrerte Valkyrie, har Arne Fredly jammen også fått tak i en av de 20-25 racing-Valkyriene som er produsert pr nå, og tar den med til Oslo Motor Show. Vi tror det er første gang at en gateversjon og en racingversjon av Aston Martin Valkyrie vises side om side.
Racingversjonen yter opp mot 1.300 hestekrefter og har en beregnet toppfart på over 400 km/t. Det er rundt 40-50 km/t raskere enn en Formel 1-bil.
Sjeldnere blir biler ikke
BMW 2800 GTS coupé Frua er ikke bare sjelden. Den er unik. Det finnes bare en, og den kan du se på Oslo Motor Show i år. Den legendariske italienske designeren Pietro Frua stilte ut dette mesterverket for første gang på bilutstillingen i Frankfurt i 1969. Han bygget bilen på rammen fra BMW E9 2800 CS, men utvendig ble bilen redesignet til en tøff fastback coupe.
Frua håpet BMW ville begynne å serieprodusere den, men slik gikk det ikke. Bilen ble solgt på det private markedet og byttet eier mange ganger. I løpet av åra fram til 2000 ble motoren byttet, karosseriet omlakkert og soltak installert. Da ble den kjøpt tilbake av BMW og restaurert til originalstand igjen.
Tett mellom superbilene i år
Det er neppe noe sted i Norden hvor det er kortere avstand mellom Porscher, Lamborghinier og Ferrarier enn på Lillestrøm siste helga i oktober. Slike biler er veldig populære blant de besøkende. På OMS er det flust av dem.
F1-bil for første gang på OMS
– Vi er spesielt glade for at vi i år får en BMW/Willams formel 1-bil med en hissig V10 motor inn i hallene. Dette tror vi er spennende og interessant for alle F1-entusiaster som har kommet til de siste årene, sier Tommy Larssen.
Entusiastene skal fortsatt få sitt
De spesielle kjøretøyene for motor-entusiastene skal fortsatt dominere hos oss. Rundt 1.000 kjøretøyer ruller i retning Lillestrøm i slutten av oktober. I alt er det ca. 60 klubber og foreninger som har bidratt med godbiter fra medlemmenes samlinger.
– Alle som er opptatt av StreetCars, MC/Bikes, nyttekjøretøyer/Trucks, classic cars, motorsport, AmCars og veterankjøretøyer skal som vanlig få hva hjertet begjærer. Kvalitetsmessig er vi minst på nivå alle tidligere utgaver, slår Larssen fast.
Årets utstilling er på 42.000 kvadratmeter, ca 2.700 kvadratmeter mer enn i 2021.
Fakta
Arrangør: Nova Spektrum og Förlags AB Albinsson & Sjöberg (FABAS)
https://oslomotorshow.no/
Antall utstillere: ca. 210
Areal: ca. 42.000m² + 7.000 m² utendørs rallybane
Dato: 28.-30. oktober 2022