Norges Bilsportforbund har tatt ut hele 33 utøvere på årets Team Norway, Norges raskeste landslag. Fordelingen er fjorten førere på elitelandslaget, sju førere på satsingslandslaget og tolv førere på juniorlandslaget.
-Det går så bra for norsk bilsport om dagen, at det heller ikke var til å unngå at det også blir flere utøvere på landslaget. Det er veldig mange gode talenter på vei opp, samtidig som det alltid er en rekke talenter som ikke får plass på landslaget. Et sted må vi sette strek om vi skal ha kapasitet til å følge opp alle, sier sportssjef i Norges Bilsportforbund Atle Gulbrandsen, som sammen med resten av styringsgruppen i NBF Talentutvikling, bestående av Roger Moen, Tommy Rustad, Molly Pettit og Holm Jacob Matheson har tatt ut årets landslag.
Det å ta ut landslag er ingen enkel oppgave. NBF Talentutvikling gjør en grundig jobb, studerer resultatlister, ser på fremtidsplaner og snakker med både utøvere og andre i miljøet.
-Vi vurderer både utøvere som har søkt om en landslagsplass og de som ikke har søkt. Til slutt står vi nå igjen med utøvere som består av både kvinnelige og mannlige førere og kartlesere fra grenene rally, rallycross, racing, drifting, dragracing, gokart og esport. Det er viktig å ha med utøvere fra så mange grener som mulig, og begge kjønn skal selvsagt være representert, men utover det er det primært resultater som teller. Vi ser for eksempel ikke på geografi når vi tar ut landslagene, forklarer Gulbrandsen.
Elitelandslaget 2023
De beste utøverne i norsk bilsport leverer stabilt gode resultater, og har gjort det i flere år. Derfor er det få endringer på elitelandslaget i år, men Martinius Stenshorne som satser profesjonelt på Formula Regional har rykket opp fra satsingslandslaget til elitelandslaget.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
På elitelandslaget har vi samlet noen av Norges beste og mest kjente bilsportutøvere. Elitelandslaget er primært for utøvere som lever av bilsport, og som hevder seg i det internasjonale toppsjiktet i sin gren. Dette er utøvere som allerede har et profesjonelt apparat rundt seg, og som derfor ikke er de som får tettest oppfølging av NBF Talentutvikling. Men det er et par unntak her også, og det gjelder spesielt Dennis Hauger som får svært tett oppfølging av NBF Talentutvikling.
-Det er aldri hyggelig å måtte ta noen ut av et landslag, men i år har vi tatt ut Ayla Ågren og Mads Siljehaug, som dessverre er usikre på hva det blir av kjøring i 2023. Begge har vært tett tilknyttet NBF Talentutvikling i flere år, og hatt svært god hjelp av forbundet. Sånn sett skulle vi gjerne sett at de fortsatt var på landslaget, men bilsporten er brutal og selv de største talenter kan plutselig stå uten kjøring. Men det er alltid mulig å komme inn på landslaget igjen om de får et program på plass.
Med årene er det flere og flere norske bilsportutøvere som kjører internasjonalt, og det er ikke plass til alle disse på landslaget.
-Vi har dessverre ikke kapasitet til å ha med alle som kjører internasjonalt. Uansett er det hyggelig å se at det blir flere og flere som setter Norge på det internasjonale bilsportkartet og som gjør det sterkt. Vi har flere førere i grener som racing, rallycross, drifting og rally som gjør det bra internasjonalt, men vi har dessverre ikke plass til alle på landslaget. Men vi heier på alle, og alle har også muligheten til å få litt hjelp av NBF Talentutvikling om de ønsker det, sier Atle Gulbrandsen.
1: Andreas Mikkelsen, rally
2: Mads Østberg, rally
3: Torstein Eriksen, rally
4: Ole Christian Veiby, rallycross
5: Andreas Bakkerud, rallycross
6: Fredric Aasbø, drifting
7: Julie Nataas, dragracing
8: Tommy Østgaard, esport
9: Dennis Hauger, racing
10: Dennis Olsen, racing
11: Marcus Påverud, racing
12: Marius Nakken, racing
13: Christian Krognes, racing
14: Martinius Stenshorne, racing
Satsingslandslaget 2023
På satsingslandslaget finner vi en håndfull utøvere under 25 år som styringsgruppen i NBF Talentutvikling mener har størst sjanse til å ende opp som profesjonelle bilsportutøvere med stor internasjonal suksess. Utøverne på satsingslandslaget får tett oppfølging av NBF Talentutvikling.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Sivert Svardal, Marius Solberg Hansen, Marcus Ahlmann Sæter og Emil Heyerdahl fortsetter, mens vinneren av Bilsporttalentet Tobias Spangen, Andrine Rafoss og Karl Peder Nordstrand er nye. Ola Jr. Nore er ute i påvente av en internasjonal satsing, men skulle stortalentet få på plass en satsing kan han komme inn på landslaget igjen. Det er også slik at om noen ikke får fullført sine sesonger, så kan de ble tatt ut av landslaget.
1: Marcus Ahlmann Sæter, karting
2: Sivert Svardal, rallycross
3: Marius Solberg Hansen, racing
4: Andrine Rafoss, rallycross
5: Karl Peder Nordstrand, rally
6: Emil Heyerdahl, racing
7: Tobias Spangen, rallycross
Juniorlandslaget 2023
På juniorlandslaget har man i år hevet aldersgrensen til 23 år for å kunne få med flere spennende talenter.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
-Landslagssammensetningen på juniorlandslaget er ikke like stabil som på elitelandslaget og satsingslandslaget, og dette har sin naturlige forklaring med at utøverne er unge, og det er ikke alle som klarer å etablere internasjonale karrierer. Men det er så mange spennende talenter i norsk bilsport nå at vi bestemte å utvide denne gruppen.
1: Philip Svendsen, karting
2: Benjamin Fuglesang, racing
3: Oskar Biksrud, esport
4: Christer Otterstrøm, racing
5: Isabell Rustad, racing
6: Petter Sevæs Waskaas, rally
7: Emil Gjerdrum, racing
8: Jens Hvaal, rallycross
9: Hedda Hosås, terrengrally
10: Elina Rolfsen, karting
11: Felix Heiberg, racing
12: Marius Barry Berg, karting
Hva tilbys?
Å være på landslaget til Norges Bilsportforbund er ikke det samme som å være på landslaget i fotball, for eksempel. Alle utøverne representerer seg selv eller andre team i konkurranser, men som landslagsutøver får man tilbud om en rekke tjenester som hjelper karrieren.
-Vi tilbyr tjenester som fysiske treninger med vår landslagstrener Jan Åge Asgrimsplass, mentaltreninger med Jon Krognes, gratis skadebehandling hos Volvat NIMI, fellestreninger, landslagssamlinger, kjøresamlinger, sponsorrådgivning, medierådgivning og mye annet. I tillegg nevnes alle på landslaget i våre ukerapporter på nett og sosiale medier. Noen utøvere blir fulgt opp tettere enn andre, og til syvende og sist er det opp til utøveren selv hvor mye hjelp vedkommende ønsker. Vi ser at noen av de som har jobbet tettest med NBF Talentutvikling opp gjennom årene er noen av de som også har kommet lengst som bilsportutøvere, og det er hyggelig at så å si alle som får tilbud om en landslagsplass sier ja, sier Gulbrandsen.
Før årets sesong har styringsgruppen i NBF Talentutvikling diskutert både et kvinnelandslag og å endre på strukturen på Team Norway.
-Vi har hatt samme struktur på landslaget i fem år nå med et elitelandslag, satsingslandslag og juniorlandslag. Det er både fordeler og ulemper med et slikt opplegg, men vi tror på en viss kontinuitet og fortsetter med denne strukturen i hvert fall et år til. Vi innrømmer at det er vanskelig å plukke ut de yngste utøverne, men minner om at alle hardtsatsende bilsportutøvere i Norge kan få hjelp av NBF Talentutvikling om de ønsker.
Det blir heller ikke noe kvinnelandslag i 2023.
-Vi diskuterte om vi skulle opprette et eget kvinnelandslag, men bestemte at vi heller skal dyrke det faktum at bilsport er en likestilt idrett hvor kvinner, menn, jenter og gutter konkurrerer mot hverandre på like vilkår. Derfor er det fem kvinnelige utøvere med på Team Norway i år. Det har også litt med ressurser å gjøre. Vi er et lite forbund med små ressurser, men vi fortsetter vårt samarbeid med Norges Motorsportforbund med egne jentesamlinger for utvalgte utøvere. Vi har også vært eget esportlandslag, som blir offentliggjort senere, avslutter Atle Gulbrandsen.