I den nyeste utgaven av magasinet Norsk Motorveteran kan du lese den utrolige og ukjente historien om den norske racingstorheten Gil Andersen, som definitivt er en av de største bilsportsutøverne fra Norge noensinne.
Gil Andersen er ukjent for de fleste i Norge, men nå presenteres historien om nordmannen som ble født i Horten i 1879, og som deltok i tidenes første Indianapolis 500 som en av kun fem ikke-amerikanere i 1911. I 1915 ble han nummer tre i det som mange omtaler som verdens største billøp, og alt dette har vært praktisk talt ukjent i Norge helt nå!
Historieforsker Kjetil Langsæther, redaktør av Norsk Motorveteran Tor Ivar Volla og motorsportsjournalist Atle Gulbrandsen presenterer nå en historie om en nordmann som noen mener har vært et større navn innen bilsport enn selveste Petter Solberg, og dermed den største norske bilsportsutøveren noensinne.
-Det er vanskelig å rangere bilsportsutøvere, men det Gil Andersen gjorde var utrolig stort. Indianapolis 500 var fra starten av et av verdens viktigste billøp, og regnes den dag i dag som et av de tre største billøpene i verden sammen med Monaco Grand Prix og 24-timersløpet på Le Mans. Gil Andersen ble i tillegg nummer to i det amerikanske mesterskapet i racing i 1915, og kjørte også inn til en rekke andre imponerende resultater som man kan lese mer om i den nyeste utgaven av Norsk Motorveteran som kommer i handelen innen den 25. oktober. Kjetil Langsæther har gjort en imponerende jobb med å grave frem denne utrolige historien, sier Formel 1-kommentator på Viasat Atle Gulbrandsen.
Norge har ikke så mange bilsportsutøvere som har markert seg helt i toppen internasjonalt, men noen fortjener å nevnes i historiebøkene. Mest kjent av førkrigsheltene er nok Eugen Bjørnstad, som vant flere Grand Prix-løp på 30-tallet. På samme tid bemerket Sig Haugdahl seg i USA med å vinne flere såkalte «sprint car-mesterskap», i tillegg til å sette hastighetsrekord og være en inspirator for starten av NASCAR. Verdt å nevne er også Hans Hansen, som deltok i det sagnomsuste løpet fra New York til Paris i 1908 og Adolph Monsen som deltok i noen av de første store billøpene i USA. I etterkrigstiden vant Gunnar Fadum og Per Malling Rally Monte Carlo, og firerbanden med John Unnerud, Kjell Gudium, Arne Ingier og Trond Schea imponerte i rally. Også senere har vi hatt flere nordmenn som har imponert i rally, men ingen mer enn Petter Solberg som ble verdensmester i 2003. Rally har imidlertid ikke den samme utbredelsen som baneracing i verden, og enda mindre er rallycross, hvor Martin Schanche dominerte i mange år. Heller ikke norske racingførere har nådd helt opp i etterkrigstiden, og Norge har for eksempel aldri hatt en fører i Formel 1.
Men nå er det altså klart at vi har hatt en nordmann som har kommet på pallen i Indianapolis 500, og at Anders Krohn ikke blir den første føreren i dette storløpet hvis han skulle klare sitt store mål i amerikansk racing.
-Det ser ut som ingen norske medier skrev om Gil Andersen på begynnelsen av 1900-tallet, men med blant annet internetts stadige utvikling dukker det hele tiden opp ny informasjon om nordmannen. I mange år gikk han under navnet «Gil Anderson» og ble ofte omtalt som svensk, men for noen år siden fikk vi en mistanke om at han var norsk og begynte på å undersøke saken nærmere. Første del av en føljetong om Andersen kan du lese i nyeste utgave av Norsk Motorveteran og avslutningen kommer i mai 2011 – den måneden Indianapolis 500 fyller 100 år, forteller Tor Ivar Volla.