Reisestipend for landslagsutøvere

Et nytt reisestipend innføres for Team Norway, Norges raskeste landslag, i 2025. Tre utøvere blir plukket ut som vinnere av reisestipendet etter sesongslutt.

-Vi er hele tiden opptatt av å utvikle oss i NBF Talentutvikling. Driver man ikke med utvikling, så driver man med avvikling, er det noe som heter, og derfor gjør vi hele tiden små grep for å gjøre både elitesatsingen og breddesatsingen for norske bilsportutøvere enda bedre, sier sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen.

Foran 2024 gjorde NBF Talentutvikling noen endringer med å satse enda mer på bredde, samtidig som man fjernet juniorlandslaget for de aller yngste utøverne.

-Det var en suksess. Vi hadde i fjor åtte breddesamlinger, seks fellestreninger og et webinar, som er åpne for alle lisensierte utøvere over 12 år, og vi fortsetter i samme stil i år også. Det er viktig å bidra til en god treningskultur og vise bredden i norsk bilsport at det er viktig å være i god fysisk form. Vi så også at det var et riktig grep og ikke ha for mye toppidrettsfokus på de aller yngste, hvor det heller skal være mer fokus på lek, moro og samhold.

I år har styringsgruppen i NBF Talentutvikling sett på hvordan man kan gjøre Team Norway, landslaget i bilsport, enda mer attraktivt for de som er med.

-Det er ikke til å stikke under en stol at det aller mest attraktive å få for en utøver er penger, men der skiller bilsportlandslaget seg fra de fleste andre landslag. Bilsport den desidert mest kostnadskrevende idretten i verden, hvor en karriere kan koste flere titalls millioner kroner, og da sier det seg selv at et lite forbund ikke har muligheten til å finansiere slike satsinger. Derfor fokuserer vi primært på andre tjenester enn rene penger for våre utøvere, med unntak av Bilsporttalentet, Petter Solbergs Stipend og Bilcross Jr. Challenge med sine pengepremier, forklarer Gulbrandsen.

Det utøverne på Team Norway får tilgang til er blant annet hjelp til fysisk trening, mental trening, rådgivning, mediedekning, helsehjelp, samlinger, kjøretrening og en del annen hjelp.

-I år blir det også en økonomisk gulrot ved å være med på landslaget. Vi har nemlig innført det vi kaller «Styringsgruppens reisestipend», som er totalt 50 000 kroner som skal fordeles til tre utøvere etter sesongslutt. Det snakkes mest om hvor dyrt det er å leie seg inn på ulike team, men også reisekostnader er en del av kostnadsbildet og med dette reisestipendet kan vi hjelpe noen utøvere også på dette området.

De tre utøverne som får reisestipendet får henholdsvis 25 000 kroner, 15 000 kroner og 10 000 kroner etter sesongslutt. Dette er forbeholdt utøvere som er på landslaget, men vil ikke bli delt ut til de som vinner Bilsporttalentet (300 000 kroner) og Petter Solbergs Stipend (150 000 kroner).

-Styringsgruppen i NBF Talentutvikling, som også i 2025 vil bestå av Roger Moen, Molly Pettit, Tommy Rustad og undertegnede, vil etter sesongslutt plukke ut tre utøvere basert på kriterier som resultater, fremtidsplaner, holdninger, at man har vært en god ambassadør og en positiv bidragsyter for landslaget og norsk bilsport, sier Gulbrandsen.

Landslagsuttak senere i vinter
Hvem som skal være med på Team Norway i 2025 blir avgjort senere i vinter.

-Erfaringsmessig så drøyer vi en beslutning til ut i februar, fordi det fortsatt er flere utøvere som ikke har sine program klare ennå. Om det er noen potensielle landslagsførere der ute, så oppfordrer vi også folk til å ta kontakt med oss med tips.

Dette er kriteriene for de ulike landslagene.

Elitelandslaget er for Norges beste og mest kjente bilsportutøvere. Elitelandslaget er primært for utøvere som lever av bilsport, og som hevder seg i det internasjonale toppsjiktet i sin gren. Dette er utøvere som allerede har et profesjonelt apparat rundt seg, og som derfor ikke får tettest oppfølging av NBF Talentutvikling.

Satsingslandslaget er for unge utøvere som styringsgruppen i NBF Talentutvikling mener har størst sjanse til å ende opp som profesjonelle bilsportutøvere med stor internasjonal suksess. Det er en fordel at utøverne allerede kjører internasjonalt. Utøverne på satsingslandslaget får tett oppfølging av NBF Talentutvikling.

Endring på tidspunkt for fellestreninger
Ellers er sesongen allerede godt i gang for landslagsutøverne som var med på Team Norway i 2024, og snart er det også klart for årets første fellestrening i regi av NBF Talentutvikling, som er åpen for alle lisensierte utøvere over 12 år.

-Vi hadde en fantastisk økt i et varmerom på Mash Studios i Oslo før jul, og det ønsker vi å fortsette med. Derfor har vi endret dato for den neste fellestreningen til den 22. januar klokken 19.30. Tidspunkt for fellestreningene i februar og mars kommer senere, forteller Gulbrandsen.

Planen var også at noen utvalgte landslagsutøvere skulle på isbanekjøring med John Haugland kommende uke, men mildværet som er meldt gjør at den samlingen må utsettes. Noe som ikke er væravhengig er imidlertid to planlagte breddesamlinger på Sørlandet den 5. februar og 19. mars.

Årets store vårsamling i Oslo planlegges den 14. og 15. mars.