Anders Krohn kjørte inn til 5. plass under St Petersburg Grand Prix – en prestasjon som sjokkerte erfarne racingsjåfører i USA.Anders Krohn debuterte i helgen i sin nye Indy Lights formel bil, og etter 45 runder i varme Florida ble nordmannen flagget inn til 5. plass.
-Bilen var overstyrt under hele løpet, og jeg var i betongveggen flere ganger. Jeg er i utgangspunktet ikke fornøyd med en 5. plass, men sett på bakgrunn av både jeg og hele teamet er nye på dette nivået, er jeg fornøyd, sier Anders Krohn, som kvalifiserte seg til åttende startspor under lørdagens kvalifisering. Det var overraskende, da Krohn hadde beste tid under begge treningene.
-Det forteller oss at konkurrentene har gjort noe som vi også må lære. Denne gang var det mest sannsynlig dekkvalgene som gjorde utslaget, sier ingeniør Mike Reggio om grunnen til at Krohn plutselig tapte et halvt sekund per runde i kvalifiseringen.
Krohns debut i Indy Light imponerte flere av hans konkurrenter, som har kjørt på dette nivået i flere år. Også teamsjefen i Belardi Auto Racing var fornøyd.
-Vi er et nytt team, som fortsatt har mye å lære. Og en 5. plass i dette selskapet er jeg meget fornøyd med. Anders gjorde en god jobb, sier teamsjef Larry Nash. Han er sjef for ni ingeniører og mekanikere som alle er ansatt for å serve Krohn på en best mulig måte.
Indy Light er det nest øverste nivået i USA, og det er lenge siden Norge var representert med en fører på dette nivået. Helgens løp ble kjørt i feriebyen St. Petersburg i Florida, og det er det nærmeste amerikanerne kommer formel 1-løpene i Monte Carlo.
Løpet kjøres i sentrumsgatene, som er ombygd til en 3,2 kilometer lang racingbane. Arrangøren mener det var i overkant av 150 000 tilskuere under helgens Grand Prix.
Neste løp blir kjørt i Alabama om to uker, og innen den tid håper teamet å ha funnet riktig oppsett på den 600 kilo tunge formelbilen med 450 hestekrefter.
-Det er begrensinger på hvor mye vi får å lov å teste i denne klassen, og det gir oss spesielle utfordringer som et nytt team. Men vi lærer helte tiden, og heldigvis har vi Anders som førstefører og han er en av de beste til å kommunisere med ingeniørene for å finne riktig oppsett, sier Larry Nash.