Ingen norsk bilsportsutøver har et tettere program enn Anders Aarsten Kjær (23) fra NMK Larvik for tiden. Fem helger på rad skal han i aksjon med sin Subaru Impreza, og førstkommende helg håper han på suksess på hjemmebane i Rally Larvik.
Det er et tett program i den populære Subaru Cup for tiden. Når Rally Larvik kjøres på lørdag er det den tredje helgen på rad med løp i cupen. Men for Anders Aa. Kjær stopper det ikke der. Allerede på tirsdag neste uke sender han sin Subaru Impreza til Østerrike der han deltar i den svært viktige talentkonkurransen Pirelli Star Driver Shootout 18.-19. september. Bare en uke senere kjører han NM-finalen i rally på Hamar. Da har han sammen med sitt støtteapparat vært på farten mer eller mindre i fem uker.
-Det er tett for tiden, men det gir meg jo mye kjøretrening. Bare bilen holder og vi ikke får store skader så går det bra, sier Anders, som også rekker å jobbe litt mellom slagene.
Han har ikke vært helt fornøyd med sin egen kjøring i det siste, og nå håper Anders og kartleser Trond Svendsen det skal løsne på hjemlige trakter i Rally Larvik.
-Jeg føler jeg har hatt litt dårlig fart i bilen i det siste. Jeg hadde håpet å få bedre uttelling i de fire baneløpene på Vålerbanen og Rudskogen. Men det er noe annet med rally, og det hadde vært deilig med en seier i Subaru Cup her i Larvik, innrømmer 23-åringen. I fjor ledet han sin klasse i Rally Larvik helt til han fikk girkassetrøbbel halvveis i løpet.
Så langt i år har Andreas Mikkelsen fra NAF Motorsport Asker & Bærum vært nærmest uslåelig i Subaru Cup. Selv om to løp gjenstår kan ingen ta fra ham sammenlagtseieren. Den sikret han på Rudskogen på søndag. Han leder også NM for gruppe N 4WD foran Rally Larvik, etter å ha vunnet denne klassen i de to siste NM-rundene.
Men det er hard kamp om andreplassen i Subaru Cup. Det er bare fire poeng som skiller Trond G. Svenkerud fra NAF Hamar, Pontus Tidemand fra KNA Kongsvinger og Kenneth Johnsrød fra KNA Varna i kampen om plassene bak Mikkelsen.
Anders Aa. Kjær er ikke med i kampen om en topplassering i Subaru Cup. Han fikk ikke ta poeng i sesongens to første løp fordi han fungerte som test- og utviklingsfører for cupbilen foran sesongen. I tillegg brøt han både Rally Sørland og Aurskog Høland Rally.
Samtlige deltagere i Subaru Cup stiller med helt like forutsetningene. Bilene er helt identiske, en Subaru Impreza Sti 2,0 turbo. I utgangspunktet rigget etter det internasjonale gruppe N-reglementet, men med restriksjoner som for eksempel standard gir og differensialer. Dette er gjort for å redusere kostnadene. Bilene har allikevel en effekt på 282 HK motoren har et dreimoment på 580 Nm. Bilene har seks trinns tettsteget girkasse med elektronisk senterdifferensial med ti forskjellige innstillinger.
Rally Larvik har sin base på den tidligere militærleiren i Stavern. Der er både start, serviceplass og målgang. Det skal kjøres åtte fartsetapper på til sammen 84,36 km på kjente og krevende asfaltveier i Stavern/Larvik/Andebu-området. Alle etappene har vært kjørt tidligere år, men seks av dem kjøres i år motsatt vei av hva man har gjort tidligere.
NRK1 sender en halv time fra løpet klokken 23.20 på søndag kveld
Poengstilling Subaru Cup etter 7 løp (justert iht til reglene som sier at 1 av 4 baneløp skal strykes)
1. Andreas Mikkelsen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 212
2. Trond G. Svenkerud, NAF Hamar, 118
3. Pontus Tidemand, KNA Kongsvinger, 115
4. Kenneth Johnsrød, KNA Varna, 114
5. Trond Lyseng, NMK Hønefoss, 105
5. Thomas Kvam, NAF Motorsport Grenland, 105
7. Jerker Axelsson, NAF Øvre Østfold, 99
8. Erik Helgerud, NMK Aurskog Høland, 88
9. Herman Tank-Nielsen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 71
10. Tom Heitmann, NMK Tønsberg, 70
11. Anders Aa. Kjær, NMK Larvik, 58
11. Robert Nygård, KNA Solør Motorsport, 58