Rallyføreren Andreas Mikkelsen (20) og hans kartleser Ola Fløene gleder seg til sin Opel Corsa-debut i tsjekkiske Barum Rally til helgen. Etter den første testen er Mikkelsen positivt overrasket over bilen som de nå er med og utvikler.
Det er den forholdsvis nye og spennende klassen Super 2000 som den norske rallyduoen nå skal prøve. For Mikkelsen og Fløene er det både en ny klasse, og ikke minst ny bil.
-Super 2000 er en ny erfaring for oss, og så langt er den positiv. Bortsett fra noe mindre motoreffekt, er ikke dette langt unna en skikkelig WRC-bil, sier Mikkelsen etter en test med bilen på tirsdag.
Super 2000 kan være fremtidens rally på høyeste nivå, og flere bilprodusenter er i ferd med å utvikle biler. Så langt er det Peugeot, Skoda og Fiat Abarth som har kommet lengst. Opel skal først neste år være med for fullt med sin nye Corsa, og Mikkelsen og Fløene er i så måte viktige for bilfabrikkens utvikling av bilen.
-Jeg synes kjøreegenskapene på bilen var meget bra. Vi gjorde mye endringer med innstillingene, men kom frem til et oppsett som jeg er komfortabel med. I forhold til konkurrentene har vi nok litt lite motoreffekt, men motoren er i grunnen det enkleste å utvikle i en rallybil, så det er foreløpig ikke blitt prioritert, kan Andreas Mikkelsen fortelle.
Super 2000 er rallybiler med toliters motorer uten turbo. Bilen Mikkelsen og Fløene skal kjøre i Tsjekkia er utviklet av britiske MSD i samarbeid med Opel. Den har en firesylindret Opel DOHC-motor som yter 275 HK og er utviklet av Swindon Racing. Det er en sekstrinns sekvensiell girkasse fra anerkjente X-track i bilen.
I dag har Mikkelsen og Ola Fløene kjørt gjennom halvparten av fartsetappene i løpet som starter fredag kveld.
-Det blir et vanskelig rally. Det er raske veier, men de er humpete. Det er også mange forskjellige typer asfalt som gjør at det vil være forskjellig feste. Det er meldt at det kan bli regn til helgen, og da tror jeg dette kan bli virkelig utfordrende.
Selv om det er en bil under utvikling og et nytt løp for Mikkelsen, har han ikke til hensikt å lusekjøre på den tsjekkiske asfalten.
-Målet er først og fremst å få bilen til mål og dermed flest mulig kilometer. Men det er klart vi kommer til å satse. Men det er uhyre sterk deltagelse her. Jeg tror kanskje tidenes beste startfelt i Super 2000-klassen, sier Mikkelsen.
Barum Rally inngår i Intercontinental Rally Challenge (IRC), og er det 8. av 11 løp i denne serien i år. Alle løpene i IRC har bred dekning på TV-kanalen Eurosport.
Britiske MSD, som står både for utviklingen av Opels Corsa S2000-bil og som driver sitt eget rallyteam, har en årelang historie innenfor bilsport. De har hatt et tett samarbeid med Opel/Vauxhall i mange år, men sto også bak Hyndais WRC-satsing for noen år tilbake. I utviklingen av Opels nye rallybil jobber de tett med dekkprodusenten Hankook, både som sponsor og i utvikling av rallydekk.
Barum Rally er det mest kjente rally i Øst Europa, og kjøres i år for 39. gang. Løpet har sin base i byen Zlin, som ligger 30 mil øst for Praha og 20 mil nord for Wien. Løpet kjøres på asfalt, og har både svingete og trange partier samt mange raske partier.
Det er hele 120 påmeldte deltagere.
Løpet innledes med en super spesial-etappe fredag 21. august kl. 21.00
Totalt skal det kjøres 15 fartsetapper, alle på asfalt.
Etappene er til sammen 254,96 km
Lengste etappe er Trojak, på 28,81 km, som kjøres som både SS10 og SS13
Målgang er søndag 23. august kl. 16.00
TV-kanalen Eurosport sender fra Barum Rally.
Lørdag kl. 23.00
Søndag kl. 15.45