Atle Gulbrandsen: – Vi bør heie på elektrisk bilsport

Debatten raser i det norske bilsportmiljøet om elektrisk bilsport er noe gøy etter at tidenes første VM-runde med elektriske rallycrossbiler ble kjørt på Lånkebanen i helgen. Personlig elsker jeg elektrisk bilsport, og her skal jeg forsøke å forklare hvorfor.

Av: Atle Gulbrandsen

Bilsporten utvikler seg konstant, og har gjort det helt siden de første billøpene ble kjørt på slutten av 1800-tallet. Det ligger i bilsportens natur å utvikle ny teknologi. Men når flere bilsportmesterskap nå går over til elektriske biler er det en del som rynker på nesa. Personlig har jeg problemer med å forstå hvorfor.

Bilsport gjør at vi forurenser mindre
For det første; også bilsporten bør bli mer bærekraftig.

Klimaendringer skjer rett foran øynene våre; skogbranner, tørke og flommer – med påfølgende menneskelige lidelser. Ifølge forskning.no mener nå mer enn 97% av alle verdens forskere at klimaendringer er menneskeskapte, og CO2 regnes som den klimagassen som bidrar mest til klimaendringer.

Hva har bilsporten med det å gjøre, tenker du kanskje?

Vel, ifølge EU-parlamentet står transport for rundt 25% av verdens klimagassutslipp, og av dette igjen stammer 60% fra personbiler. Elbilprodusenten Polestars undersøkelser viser at en gjennomsnittlig elbil har et lavere karbonavtrykk (produksjon inkludert) enn en gjennomsnittlig bil med forbrenningsmotor etter 50 000 kilometer (med ren energi) og 78 000 kilometer (med europeisk energimiks). Samtidig vet vi at de fleste land jobber med å produsere grønnere energi, noe som også vil gjøre karbonavtrykket til elbilene mindre i fremtiden, og det er også grunnen til at de fleste bilfabrikker har uttalt at elbiler er fremtiden.

Med andre ord; å få flere til å kjøre elbiler er et av flere viktige tiltak for å få ned de globale utslippene. Og når vi snakker om lokale utslipp er jo regnestykket enda bedre.

Men igjen, hva har dette med bilsport å gjøre?

Jo, bilsport har i over 100 år både vært et forskningslaboratorium og et utstillingsvindu for bilindustrien. Og når verdens bilfabrikker nå satser mer og mer på elbiler, er det helt naturlig at de ønsker å bruke bilsport til å akselerere utviklingen av denne teknologien – og ikke minst vise den frem.

Dette bør vi som elsker bilsport være veldig glade for. For det gjør også at bilsporten blir mer relevant enn noen gang. Vi driver faktisk med en idrett som gjør verden til et bedre sted – fordi bilsport på toppnivå utvikler teknologi som gjør av verdens utslipp går ned. Om ikke det er noe å være stolt av, så vet ikke jeg.

Jeg mener for øvrig at vi ikke skal ha dårlig samvittighet for å drive med bilsport med forbrenningsmotorer. Jeg gjør det selv i det tyske NLS-mesterskapet for Møller Bil Motorsport, og CO2-utslippene fra alle verdens løpsbiler er en ubetydelig dråpe i havet. De største utslippene i forbindelse med bilsport kommer fra alt rundt; transport av utstyr, folk og tilskuere – og der er det nok mange idretter som har et mye høyere karbonavtrykk enn bilsport.

Derfor vil bilsport med forbrenningsmotorer fortsette å eksistere. Men at fabrikker og store team involverer seg i elektrisk motorsport, og fortsatt finner bilsport interessant, bør alle som er glade i bilsport bare applaudere – det vil komme oss alle til gode. Spesielt unge førere, for skal man ha et håp om å få bilsport som levebrød forutsetter det ofte at en bilfabrikk betaler regninga.

Er elektrisk bilsport noe gøy?
Den andre grunnen til at jeg elsker elektrisk bilsport er teknologien.

Jeg har nemlig kjørt en elektrisk racerbil med over 1000 hestekrefter, og det er den heftigste racerbilen jeg har kjørt. Det var en Porsche Mission R og ikke ante jeg at en racerbil kunne akselerere så fort. Jeg tror vi om ikke lang tid vil ha elektriske biler i bilsport som går raskere enn bilene i de ulike toppklassene med forbrenningsmotor.

Jeg hadde dessverre ikke anledning til å være på Lånkebanen i helgen, men jeg har snakket med folk som var der og som fikk bakoversveis av akselerasjonen. Selv så jeg VM-finalen på TV, og jeg tenkte ikke et sekund på at det ikke var forbrenningsmotorer i bilene. For meg så det ut som en typisk rallycrossfinale som vi kjenner fra de siste tiårene, og det var minst like spennende.

Noen savnet lyden av en forbrenningsmotor, leste jeg, men for meg som så løpet på TV så tenkte jeg ikke over det i det hele tatt. På tribunen hører man naturlig nok forskjell, men er virkelig lyden avgjørende for interessen? For meg er den virkelig ikke det, da det er spennende racing i raske biler jeg liker mest med bilsport, og for å være helt ærlig kan jeg sette pris på at det er litt lavere lydnivå innimellom. Det var heftig å være på Formel 1-løp før hybridmotorene, men man måtte ha øreplugger og det kunne bli slitsomt for tilskuerne i lengden. En gang jeg var på et NASCAR-løp på Bristol Motor Speedway var lyden så høy at det rett og slett ble ubehagelig å sitte på tribunen.

Derfor var det faktisk ganske behagelig å være på mitt første Formel E-løp, som jeg fikk anledning til i sommer. I juli hadde jeg nemlig én frihelg uten Formel 1-kommentering, og da ønsket jeg å se Formel E, som jeg har fulgt på TV siden mesterskapet startet i 2014. Så jeg kjøpte vanlig tribunebillett på et billøp for første gang på lenge, når vi uansett var på familieferie i området.

Det viste seg å bli en overraskende positiv opplevelse, og det var mye morsommere enn på TV.

Nei, Formel E er like heftig som Formel 1, men løpene er spennende, bilene går fort og nivået er skyhøyt. Jeg har vært på hundrevis av billøp i mitt liv, så jeg fant selvsagt ting med Formel E som jeg mener kunne vært bedre. Jeg synes banene – og spesielt den banen jeg var på i New York – er for trange og langsomme, jeg skulle ønske de hadde kjørt på slicks – og ja, jeg synes jo bilene kunne ha kjørt litt fortere.

Men hva syntes samboeren min, som ikke akkurat er en ihuga bilsportentusiast, men som har vært med meg på noen billøp opp gjennom årene? Kjempekult, mente hun; bilene så bra ut, de gikk mer enn fort nok og løpet var spennende å se på. At det var elbiler og en annen lyd spilte absolutt ingen rolle.

Det tror jeg ikke det gjorde for de andre tilskuerne heller. Og det var en annen demografi enn på de fleste andre billøp jeg har vært på. Snittalderen var lav, ettersom løpet gikk i Brooklyn er det kanskje ikke så overraskende at tilskuerne fremstod som ganske urbane og i publikumsområdet kunne man lære mer om hva vi kan gjøre for å få ned klimagassutslippene.

Er bilene raske?
Hvor fort bilene i Formel E går, kommer an på øynene som ser. En Formel E-bil går naturlig nok mye langsommere enn Formel 1, og da Formel E kjørte i Monaco tidligere i år var de elektriske bilene rundt 18 sekunder langsommere på runden enn F1. Men husk at de taper mye fordi de ikke kjører med slicks, og neste år kommer Formel E med nye biler med omtrent dobbelt så mye effekt. Dessuten klarte Formel E-bilene å kjøre forbi hverandre i Monaco, og det samme kan vi ikke si om Formel 1 på den banen.

Sammenlikner vi derimot Formel E med Porsche Supercup i Monaco, så kjørte de elektriske bilene rundt fem sekunder raskere på runden.

Og det er litt interessant. En 2022-modell Cup-Porsche går nemlig litt raskere enn en 2019-modell som gikk i Carrera Cup Scandinavia for tre år siden. Og da Carrera Cup Scandinavia gjestet Rudskogen det året var pole-tiden i det ene løpet på 1.23.6. Når en Formel E-bil kjører rundt fem sekunder raskere enn Porsche Supercup rundt Circuit Monacos 3,3 kilometer, er nok det ganske sammenliknbart med differansen på Rudskogens 3,2 kilometer. Dermed er det grunn til å tro at en elektrisk Formel E-bil med mønstrede gatehjul hadde kjørt fortere rundt Rudskogen enn den «norske banerekorden» til Vidar Frogner på 1.19.5 med en Porsche 911 med rundt 1000 hestekrefter – og det er jo ikke akkurat sakte? Men det er mulig det oppleves litt langsommere fordi lyden er lavere og annerledes?

Formel E er for øvrig et bevis på at det ikke er farlig å kjøre billøp med elektriske biler, noe jeg har sett noen kommentere. Det har vært noen svært stygge ulykker i Formel E, men det har gått helt bra. Og det kommer det nok til å gjøre i VM i rallycross, i Extreme E, i PURE ETCR og andre mesterskap som bruker elbiler.

Formel E bør for øvrig ikke sammenliknes med Formel 1. Det er et helt annet konsept, og det er mye, mye mindre enn Formel 1. Likevel mener jeg mesterskapet har livets rett, og det mener også bilfabrikkene. Formel E har vært det bilsportmesterskapet med desidert flest bilfabrikker involvert de siste årene, og selv om BMW, Audi og nå Mercedes trekker seg ut, så fortsetter fabrikker som Porsche, Jaguar og Nissan – og McLaren og Maserati kommer inn.

Blir Formel 1 elektrisk?
Så er spørsmålet om Formel 1 også blir elektrisk? Med den kunnskapen vi har i dag, tror jeg det. Så kan det selvsagt skje at vi får ny kunnskap, som endrer vårt syn på hvilke drivlinjer personbiler bør ha. Jeg tror imidlertid ikke Formel 1 blir elektrisk før om mange år. Dagens motorreglement i F1 kom i 2014, og har sin siste sesong i 2025. Så kommer det et nytt motorreglement, med såkalt e-fuel, i 2026, og kanskje dette reglementet også varer i 12 år. Dermed kan det være duket for elektriske biler i Formel 1 i for eksempel 2038.

Jeg er ikke bekymret for det. Innen den tid tror jeg en elektrisk Formel 1-bil vil gå vesentlig fortere enn en Formel 1-bil i dag. Og jeg tror ikke fansen vil savne den gamle motorlyden. Når sant skal sies er ikke motorlyden fra dagens Formel 1-biler særlig heftig sammenliknet med før hybridmotorene gjorde sitt inntog, men F1 har likevel aldri vært mer populært enn i dag. Og med en oppvoksende generasjon som har blitt kjørt til barnehagen i en Tesla, så tror jeg ikke lyden kommer til å bli tema. For øvrig har jeg ennå ikke hørt noen etterlyse motorlyd når de ser Alexander Aamodt Kilde suse nedover Kitzbühel.

Det flytende karbonnøytrale drivstoffet som Formel 1 skal introdusere i 2026 tror jeg bare er en mellomløsning. Det er en god mellomløsning, for kan Formel 1 være med på å utvikle et karbonnøytralt drivstoff som i teorien kan brukes på alle verdens personbiler, så kan det ha en utrolig positiv effekt på verdens klimagassutslipp. Teorien går ut på å fange CO2, lage et flytende drivstoff av dette, slik at den CO2’en som slippes ut igjen er den man allerede har fanget. Problemet er at dette er en svært energikrevende prosess, og alle ekspertene jeg har snakket med mener at såkalt e-fuel er en god løsning for fly, skip og tungtransport – men at det er mye mer effektivt å satse på ren eldrift når det gjelder personbiler. Og da tror jeg Formel 1 kommer til å følge etter.

Klimavennlig motorsport er viktig
Selv om utslippene fra all verdens bilsport er som en dråpe i havet, så kan vi ikke se bort i fra at også bilsporten kan komme under press. Det føres allerede en politikk som forsøker å begrense det mange anser som unødvendig bilkjøring, og hva da med bilsport med det den fører med seg av CO2-utslipp og støy?

Men hvis bilsport blir sett på som en del av løsningen og ikke problemet når det gjelder verdens klimagassutslipp, vil det gagne all bilsport – også den med forbrenningsmotorer. Derfor er både Formel E og elektrisk rallycross noe alle som er glade i bilsport bør heie på.