Superrallyreglementet gjorde det mulig for Andreas Mikkelsen å starte andre dag av Geko Ypres Rally. Škoda UK Motorsport-føreren vant like godt fire av fartsetappene, i et løp som Škoda dominerte med 13 av 18 etappeseire og hvor Freddy Loix tok sin sjuende seier på hjemmebane.
Etter å ha feiret 22-årsdagen sin under gjennomkjøringen, fortsatte Andreas Ypres Rally på en solid måte da han satte tredjetid blant 124 førere på shakedown.
Dessverre fikk Škoda-kollega Jan Kopecký merke allerede på shakedown hvor utrolig vanskelig Ypres Rally kan være. Han krasjet sin Škoda Motorsport Fabia S2000 og måtte trekke seg fra løpet i og med at hans kartleser, Petr Starý, skadet kragebeinet i smellen. Under åpningsetappen måtte også Thierry Neville, som var en av forhåndsfavorittene i in Peugeot, takke for seg med ødelagt fjæring.
Dramatikken fortsatte, for Andreas og kartleser Ola Fløene kjørte litt for bredt i en krapp venstresving 2,5 kilometer ut på SS1. Med maksimalt uflaks ble bilen trukket ned i grøftekanten, og bilen strandet i 45 graders vinkel. FIA Institute Young Driver Excellence Academy-sjåføren fikk hjelp fra tilskuere, og klarte til slutt å få løs bilen. Men i arbeidet med å få bilen på veien, hadde den truffet et skjult betongrør som ødela hjulopphenget foran og tvang ham til å bryte.
Teamets mekanikere fikk utbedret skadene på Andreas Mikkelsens Fabia S2000, slik at han kunne starte under superrallyreglene lørdag. Med 12 etapper på til sammen over 190 kilometer igjen av løpet, var dette en god mulighet for å teste og sette vise seg frem for de mange tusener av tilskuere omkranset etappene.
Regn i løpet av natten hadde sørget for at flere av etappene var ekstremt glatte, og derfor var Andreas sin strategi for dag to å kjøre risikofritt. Etter hvert som asfaltveiene tørket, var han i stand til å øke tempoet og til tross at han ikke pushet hardt i kampen om en topplassering, vant han likevel SS12, SS15, SS16 og SS17. En punktering på SS10, SS14 og SS18, samt problemer i en gjørmete sving på SS13, ble bare mindre irritasjoner i et løp hvor etappetidene ikke spilte noen rolle for nordmannen.
– Uhellet fredag skjedde i et 90 graders T-kryss hvor vi holdt lavt tempo. Vi bremset normalt og kom ikke for fort. Men da jeg kom ut av krysset var jeg litt for tidlig på gassen og bilen understyrte. Høyre forhjul tok tak i gresset. Jeg trodde ikke det ville by på problemer, men det dro oss rett ned i en grøft. Vi ble sittende fast der nede, selv om vi kjørte rundt 20 meter fremover i grøfta i håp om å få ut bilen. Men det var et betongrør skjult i gresset. Det var umulig å se røret, og høyre fremhjul ble revet av da vi traff det. Jeg kunne ikke tro det som hadde skjedd, for vi presset ikke hardt og avkjøringen skjedde i et så lavt tempo som du kan tenke deg, sier Andreas.
– Det var virkelig godt å kunne kjøre igjen på dag to. For å være veldig rask på disse veiene må du ha noe å kjempe for. Vi var ikke i en posisjon hvor vi kjempet for en god plassering, så det var litt vanskelig å kjøre. Likevel hadde vi det moro, og showet litt for tilskuere – og selvfølgelig smakte det godt å vinne fire av etappene.
– Vi har nok en gang vært uheldige og jeg kunne virkelig ønsket meg at rallyet ble startet i morgen, fordi jeg er sikker på at vi hadde alle muligheter til å sikre oss et godt resultat, avslutter han.
Den neste runde av Intercontinental Rally Challenge er Sata Rallye Acores (14-16 juli).