Møller Bil Motorsport avsluttet årets VLN-sesong med en høydramatisk seier på Nürburgring Nordschleife. Etter fire timers kjøring skilte det kun 0,9 sekunder mellom første- og andreplassen.
Etter en sesong med fire andreplasser og et brutt løp var det et revansjesugent Møller Bil Motorsport som stilte til start i årets siste løp i det tyske langdistansemesterskapet VLN på Nürburgring Nordschleife. Foran 30 000 tilskuere og i et fantastisk høstvær skulle årets siste løp kjøres over fire timer.
Men selv om solen skinte var det fuktig på asfalten lørdag morgen, så kvalifiseringen ble kjørt under opptørkende forhold. Helt mot slutten klarte Kenneth Østvold å sikre andre startposisjon i TCR-klassen med teamets Audi RS3 LMS.
Det var også Kenneth Østvold som startet løpet, og etter en litt vanskelig start kom han ut på tredjeplass. Men det tok ikke lang tid før han kom forbi Seat’en til årets sammenlagtvinner Mathilda Racing, og snart hadde han tatt opp jakten på Nürburgring-legenden Andreas Gülden i en Volkswagen Golf fra Max Kruse Racing. Kenneth kom seg også forbi Gülden, og lå i ledelse da han overlot bilen til Håkon Schjærin.
Schjærin kjørte så et godt stint, og dro i fra Jasmin Preisig som hadde tatt over bilen fra Gülden. I forbindelse med det siste depotstoppet tapte Max Kruse Racing noen sekunder på en liten brann, mens Mathilda Racing hadde et veldig raskt depotstopp. Dermed var det bare noen få sekunder som skilte Møller Bil Motorsport og Mathilda Racing da Atle Gulbrandsen satt seg bak rattet for det siste stintet.
Gulbrandsen dro imidlertid i fra Mathilda Racing som etter hvert også måtte bryte med tekniske problemer. Dermed så Møller Bil Motorsport ut til å være på vei mot en sikker seier, da bilen plutselig gikk i nødmodus, og bare for halv fart. Atle fikk stoppet bilen, og startet den igjen, og da fungerte alt som det skulle. Men nå var Andreas Gülden, som også kjørte det siste stintet for Max Kruse Racing, plutselig hakk i hel. I tillegg tapte Atle et par sekunder da han ble liggende bak en bil som kjørte i 50 km/t i en såkalt code-60-sone, og dermed lå Gülden og Gulbrandsen side om side med en halv runde igjen av løpet.
Det ble et rotterace mot mål, men Møller Bil Motorsport dro det lengste strået og vant til slutt med 0,9 sekunder etter mer enn fire timers kjøring.
-Dette var mer nervepirrende enn vi hadde ønsket, men desto deiligere når man drar i land en slik seier. Sjåførene gjorde en glimrende jobb, og nok en gang må jeg også berømme mekanikerne som stod for feilfrie depotstopp, sier teamsjef Marius Misfjord.
Denne seieren betyr at Møller Bil Motorsport har vunnet løp i 2008, 2010, 2011, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019. Seieren var også klasseseier nummer 25 for Håkon Schjærin, som begynte å kjøre i VLN-mesterskapet på midten av 90-tallet.
-2019 har vært nok en god sesong for Møller Bil Motorsport med gode sportslige resultater og flotte opplevelser for mer enn 200 gjester. Vi er et lite norsk team som jobber på dugnad, men som likevel hevder oss i tøff internasjonal konkurranse. Det er vi stolte av. Og ekstra kudos til Håkon med 25 seirer i VLN. Han er den desidert mestvinnende nordmannen i dette mesterskapet, avslutter Misfjord.
Foto: Peter Elbert