Både oppturer og nedturer i Portugal

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2014 - PORTUGAL RALLY
Marius Aasen og hans kartleser Marlene Engan satte standarden i Drive DMACK Fiesta Trophy, da VM-runden Rally de Portugal ble sparket i gang forrige helg. Etter tre kjørte fartsetapper ledet duoen og var i godt driv før bilens styring knakk. De fullførte løpet under superrally-reglene, og endte til slutt på 7. plass i cupen.

 

– Rallyet startet veldig bra for oss, og det er gøy å se at vi hadde riktig tempo ved å sette noen av de raskeste tidene i løpet. Da styringen knakk og bilen ble umulig å kjøre, var vi heldige som ikke fikk noen andre skader på bilen. Da bilen kom til service fredag kveld, var det bare å bytte delen som hadde gått i stykker, og vi kunne fortsette der vi slapp dagen før under superrally-reglene lørdag morgen, forteller Marius Aasen.

 

I løpet av helgens åpningsløp i Drive DMACK cup, skjedde det mye dramatikk i cupen. Etter at Aasen måtte ty til superrally-reglene og fikk mange minutter tillegg i tiden, var det Aasens argeste konkurrenter – spanjolene Yeray Lemes og Jose Suarez som kjempet om seieren. På samme prøve lørdag ettermiddag, kjørte de begge av veien, og også de måtte kjøre superally da det gjenstod tre etapper søndag morgen.

 

– Vi var litt uheldig i starten av rallyet, men vi avsluttet veldig bra. Det er mange som har hatt store problemer i helgen, så vi er ikke alene. Det er en tøff cup vi kjører, og dette løpet var ganske røft for våre små biler. Selv med to punkteringer, må jeg si jeg er imponert over de nye Dmack-dekkene vi kjører på. Vi vet at farten er bra når alt fungerer, så nå ser vi frem mot neste VM-løp i Polen. Før det skal vi kjøre både Rally Sørland og Aurskog Høland Rally her hjemme. Det gleder vi oss til, avslutter 22-åringen Marius Aasen.

 

Duoen endte til slutt på en 7. plass i Drive DMACK cup, og tok med seg flere strekkeseire – som gjør at de nå ligger på en sjetteplass i sammendraget av 12 team.

 

 

(Foto: André Lavadinho)