Bra avslutning av Petter

petter_s_jpn_08_03_450.jpgPetter Solberg endte på 8. plass. Eyvind Brynildsen tok 4. plass i gruppe N, mens Henning Solberg måtte bryte Rally Japan.

Petter Solberg og hans kartleser Phil Mills avsluttet helgens Rally Japan med å vinne tre fartsetapper i sin Subaru Impreza WRC på løpets siste dag. De vant også en etappe på lørdag, men måtte også bryte på lørdag. Det same måte Henning Solberg, men begge Solberg-brødrene kom til start på søndag. Eyvind Brynildsen var med blant de beste i gruppe N gjennom hele løpet i sin Mitsubishi, og endte på 4. plass.

Det ble et vanskelig løp for Petter Solberg. Han måtte bryte på lørdag etter å ha fått store skader på sin bil. Men han startet igjen natt til søndag norsk tid, og viste da at han er på nivå med de beste ved å vinne tre av de ni avslutningsetappene.

-Vi kom hit for å kjempe om seieren, men dessverre var vi ikke i en posisjon til å gjøre det. Allikevel har vi forbedret oss på mange områder denne helgen. Hele teamet har jobbet hardt, og vi har vunnet flere fartsetapper, sier Petter Solberg.

Det ble et dramatisk VM-løp i Japan. Allerede før start måtte to fartsetapper på fredag kanselleres på grunn av snø. I tillegg ble ytterligere to etapper strøket som følge av en stygg avkjøring på den sjette etappen. Det var belgiske Francois Duval som kjørte av veien, og hans kartleser Patrick Pivato pådro seg alvorlige skader. Det var vanskelige forhold med bløte og gjørmete veier på fredagen. Node bedre vær på lørdag, mens det var regn og svært vanskelig igjen på søndag.

Petter Solberg lå på en femteplass etter fredagens etapper. Han var oppe på 4. plass på lørdag formiddag, men på løpets 18. etappe mistet han mulighetene til å kjempe i toppen.

-Vi kom rundt en venstresving og traff et stort hull i veien. Vi snurret, men kom oss i gang igjen. Dessverre viste seg at vi hadde fått store skader på bakenden av bilen, og måtte dessverre stoppe. Det var synd for vi hadde bra tempo og fin flyt før dette skjedde på lørdag, sier Petter Solberg. Han falt ned til en 13. plass, men var fast bestemt på å avansere da han stilte start igjen på søndag.

Subaru-teamets mekanikere jobbet hardt for å få Solbergs bil startklar igjen til søndagens ni etapper. Hele teamet fikk lønn for strevet da Petter vant søndagens første etappe.

-Avslutningen er jeg veldig godt fornøyd med. Vi startet søndagen med å vinne den første etappen, og deretter ytterligere to. Jeg tror vi kunne vunnet flere også, men vi hadde en punktering og dessuten slet vi med dugg på innersiden av frontruten på den 23. etappen, kan Petter Solberg fortelle. I tillegg var det også et manifold-problem med bilen som gjorde at motoren tapte effekt. Dette ble rettet på service midt på søndag. Til slutt endte Solberg og Mills på en 8. plass i årets nest siste VM-runde.

For Hennng Solberg ble det ingen stor suksess i Japan. Helt fra start slet han i sin Ford Focus WRC.

-Alt føltes feil helt fra fredag morgen, og jeg fikk ikke noen orden på kjøringen på fredag. Vi gjorde en rekke endringer, men lite hjalp. Det var også forferdelig glatt og vanskelige forhold på fredag. Det ble veldig sporete i gjørma, og det var også mye stor stein. På SS17 på lørdag punkterte vi og vi fikk problemer med drivverket på bilen og måtte bryte. På søndag skulle vi forsøke å rette opp, men så kjørte vi av veien og ble stående fast i gjørma, sier en oppgitt Henning Solberg, som aldri kom til mål i Japan.

Eyvind Brynildsen om midt i dramatikken rundt Francois Duvals krasj på fredag. Eyvinds kartleser Denis Giraudet er en god venn av Patrick Pivato, og Giraudet ble derofr med sin venn i ambulansehelikopteret. Dermed måtte Eyvind klare seg uten kartleser, men det ble heller ikke mer kjøring med unntak av super spesial-etappene i Sapporo på fredag. Eyvind ledet gruppe N en stund, og var hele tiden med i toppen. Han endte på en 4. plass, bak Juhu Hänninen, Evgeny Novikov og Toshi Arai.

Det var finske Mikko Hirvonen som vant Rally Japan, fulgt av sin landsmann Jari-Matti Latvala. Franske Sebastien Loeb tok 3. plass, og sikret seg dermed årets VM-tittel. Det var hans femte VM-gull på rad.

Med ett VM-poeng i Japan har Petter Solberg nå 41 poeng og han er fortsatt på 6. plass. Petter har vært blant de åtte beste i de åtte siste VM-rundene.

Neste, og årets siste, VM-runde er Rally Wales som kjøres 5.-7. desember.
Resultat Rally Japan
1. M Hirvonen/J Lehtinen, (SF), Ford Focus RS, 3t 25 min 3,0 sek
2. J-M Latvala/M Anttila, (SF), Ford Focus RS, +31,1 sek
3. S Loeb/D Elena, (F), Citroën C4, +2 min 30,6 sek
4. C Atkinson/S Prévot, (AUS), Subaru Impreza, +3.42,4
5. P-G Andersson/J Andersson, (S), Suzuki SX4, +5.12,9
6. T Gardemeister/T Tuominen, (SF), Suzuki SX4, +6.09,4
7. M Wilson/S Martin, (GB), Ford Focus RS, +7.05,3
8. P Solberg/P Mills, (N/GB), Subaru Impreza +13.19,9
9. F Villagra/J Perez Companc, (ARG), Ford Focus RS, +15.40,8
10. D Sordo/M Marti, (ESP), Citroen C4, +17.08,5
14. E Brynildsen/D Giraudet (N/F), Mitsubishi Lancer, +22.15,2

VM-stilling, førere, etter 14 av 15 runder
1. Sebastien Loeb, 112
2. Mikko Hirvonen, 101
3. Dani Sordo, 59
4. Chris Atkinson, 50
4. Jari-Matti Latvala, 50
6. Petter Solberg, 41
7. Henning Solberg, 22
7. Francois Duval, 22

Team
1. Citroen Total, 175
2. BP Ford Abu Dhabi, 164
3. Subaru, 93
4. Stobart VK M-Sport, 64
5. Suzuki, 28
6. Munchi’s Ford, 22