Dårlig uttelling på Nürburgring

Marcus Påverud og teamkamerat Ivan Pareras fra Spania fikk en helg med mye motgang under sesongfinalene i GT4 European Series på Nürburgring i Tyskland. Begge pådro seg såkalte «drive through»-straffer i løpene og dermed ble det ikke bedre enn 22.plass på lørdag og 17.plass på søndag.

-For å være helt ærlig har dette vært en ordentlig dritthelg. Vi slet med å få bilen til å fungere på banen under trening og kvalifisering, men likevel kunne det blitt plasseringer blant de 10-12 beste i begge løpene. Men det nytter ikke når vi begge klarte å pådra oss straff og måtte kjøre sakte gjennom pit-lane, noe som gjorde at vi tapte masse tid, sier Marcus Påverud.

På lørdag var det Ivan Pareras som fikk straff for å ha ligget for nærme konkurrenten foran da starten gikk. Søndag ble Marcus straffet for å ha satt bestenotering i en sone av banen der det var gulflagg. Det var for øvrig hele 12 biler som fikk straff for samme forseelse.

-Jeg vet at man skal ta hensyn til gulflagg, men når 12 biler blir straffet for å ha kjørt (etter dommernes mening) ørlite grann for fort i en lang sone av banen der det er gulflagg i en av svingene, blir dette nesten latterlig og gjør ikke annet enn å ødelegge for alle. Men nå er løpet kjørt og sesongen avsluttet, og jeg er mere opptatt av å tenke framover på det som eventuelt skal skje neste år, sier Marcus.

18-åringen fra Lier er stadig en av de yngste i et mesterskap som i 2018 kanskje har vært Europas tøffeste bilsportmesterskap. Ambisjonen er å kunne avansere til raskere klasser i GT-racing og kanskje på sikt få en mulighet til å bli profesjonell racerfører.

-Marcus er veldig ung og har vært en «rookie» (nybegynner) i dette mesterskapet. I denne første sesongen har hovedsaken vært å lære, og med det som utgangpunkt har resultatene egentlig vært oppsiktsvekkende og langt bedre enn vi hadde forventet. Vi håper at vi skal kunne jobbe videre med Marcus også i 2019 og være med på å videreutvikle ham som utøver, sier teamsjef Ingo Leipert i Leipert Motorsport, det tyske teamet som har driftet Mercedesen til Marcus gjennom sesongen.

Akkurat som i Formel 1 er det også «silly season» i GT4-racing, der mange team jobber med å sikre sjåfører for neste sesong. Mange har vært nysgjerrige på Marcus og tatt kontakt for å høre hva som er planene neste sesong.

-Alt er egentlig helt åpent.  Å fortsette i GT4-mesterskapet er det mest interessante, fordi det gir muligheter videre oppover i systemet med GT3 og på sikt kanskje også en mulighet til å kjøre 24 timers på Le Mans, som er min store drøm. Jeg har trivdes veldig godt i Leipert-teamet, men forventer også at AMG Mercedes, som har bygget bilen, er villige til å videreutvikle og oppgradere bilen slik at den blir konkurransedyktig også neste år. Totalt sett har sesongen vært mye bedre enn forventet, for jeg hadde aldri trodd at jeg skulle stå på pallen allerede i min første GT-sesong. Klasseseier og 8.plass i  med Lamborghini i 24 timersløpet i Barcelona har også vært en av årets store opplevelser og oppturer, sier Marcus Påverud.