Ole Christian Veiby kjenner at det kribler litt ekstra i kroppen før debuten som fabrikkfører for Skoda Motorsport. 20-åringen er på plass på New Zealand for å kjøre første runde av FIA Asian-Pacific Rally Championship.
Som Norges for tiden eneste fabrikkfører i rally, er unggutten fra Kongsvinger spent før debuten for Skoda Motorsport. Sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen skal Ole Christian Veiby hjelpe bilprodusenten til å vinne FIA Asian-Pacific Rally Championship (APRC).
– Jeg merker at jeg har noen ekstra sommerfugler i magen foran debuten, og jeg vet ærlig talt ikke helt hva som venter meg. Jeg kjenner ingen av konkurrentene, og det er vanskelig si noe om hvor bra tempo de har. Derfor blir det spennende å se hvilket nivå de ligger på, sier han.
Etter gode prestasjoner, blant annet en tredjeplass i VM-runden i Sverige i WRC2, fikk Ole en unik mulighet av Skoda. Selv om han er spent på hva som venter på den andre siden av globusen, så står han på ingen måter med lua i hånda foran det første av seks løp i APRC.
– Jeg har god selvtillit etter det jeg har prestert i vinter, og jeg vet at jeg har et bra tempo inne. Likevel er det ikke lett å forberede seg til et løp jeg vet så lite om, sier han før Rally of Whangarei på New Zealand. Løpet består av totalt 16 fartsetapper, og starter med to såkalte publikumsetapper fredag. For å forberede seg best mulig, har han rådført seg med Pontus Tidemand, teamkamerat i Even Management, som vant APRC-mesterskapet i 2015.
– Jeg har snakket med Pontus og han har fortalt meg at det er morsomme veier og et fint løp. Veiene er raske og byr på mange doserte svinger, sier Ole.
En annen utfordring er at de skal kjøre på et annet dekkmerke enn hva de er vant til fra VM-rundene.
– Jeg har kjørt på Michelin-dekk så lenge jeg kan huske – og det er de dekkene jeg kjenner. Nå skal vi imidlertid kjøre på MRF-dekk, og jeg har ingen anelse om hva disse tåler, hvordan de oppfører seg når de blir slitt og hva som er optimalt lufttrykk. Så det er ikke bare løpet som er nytt for meg, sier han med et smil.
I mesterskapet vil Ole utgjøre et tobilsteam sammen med indieren Gaurav Gill, og nordmannens rolle er i første rekke å bidra til å sikre at Skoda Motorsport vinner fabrikkmesterskapet. Men det betyr likevel ikke at han er beskjeden på egne vegne før debuten.
– Jeg blir skuffet om jeg ikke er med og snuser på en pallplass. Men det viktigste blir likevel å holde oss på veien og fullføre løpet, understreker han.
Tidsplan International Rally of Whangarei – New Zealand
Auckland er +10 timer
Fredag 28. april
19:00 SS1 Pohe Island 1 (1km)
20:00 SS2 Pohe Island 2 (1km)
Lørdag 29. april
07:26 SS3 Riponui 1 (29,73km)
08:39 SS4 Oromahoe 1 (14,47km)
10:07 SS5 Tapuhi 1 (17,22km)
11:00 SS6 Helena 1 (14,82km)
11:55 Service Toll Stadium
13:18 SS7 Riponui 2 (29,73km)
14:31 SS8 Oromahoe 2 (14,47km)
15:59 SS9 Tapuhi 2 (17,22km)
16:52 SS10 Helena 2 (14,82km)
17:47 Flexi Service Toll Stadium
Søndag 30. april
08:06 SS11 Waipu Caves 1 (22,53km)
08:44 SS12 Waiotira 1 (16,46km)
09:25 SS13 Tangihua 1 (15,39km)
10:10 Flexi Service Toll Stadium
11:58 SS14 Waipu Caves 2 (22,53km)
12:36 SS15 Waiotira 2 (16,46km)
13:17 SS16 Tangihua 2 (15,39km)
15:00 Ceremonial finish, Quayside Town Basin, Whangarei City
APRC – FIA Asian-Pacific Rally Championship
28.-30. april Rally of Whangarei – New Zealand
26.-28. mai Rally Canberra – Australia
7.-9. juli Rally China – Kina
11.-13. august Malaysian Rally – Malaysia
15.-17. september Rally Hokkaido – Japan
24.-26. november Rally of India – India
Les mer om APRC her www.fiaaprc.com