Onsdag avduket studentene på NTNU sin helt nye bil som skal gå for seier i årets Shell Eco-marathon. Målet er å sette ny verdensrekord i å kjøre lengst mulig på en energimengde som tilsvarer en liter bensin.
Shell Eco-marathon er en verdensomspennende konkurranse hvor lag fra ulike studentmiljøer deltar med sine egenkonstruerte biler. NTNU har deltatt i flere år i den såkalte Urban Concept-klassen, som krever at bilen blant annet må ha fire hjul og ratt. Denne bilen skal NTNU delta med i år også, men i tillegg har de bygget en helt ny bil til Prototype-klassen, hvor det meste er tillatt.
– Vi har brukt rundt 10 000 arbeidstimer på denne bilen, og den er bygget for å gi så lite luftmotstand som overhodet mulig. Bilen er formet som en dråpe på tre hjul, og er bygget i karbonfiber, sier Isak Nordal, som er en av de 18 teammedlemmene på Shell Eco-marathon laget til NTNU.
Karosseriet veier i underkant av 14 kg, og den er drevet av en liten elmotor som blant annet får sin energi fra solcellepaneler. Målet er å sette ny verdensrekord i å kjøre lengst mulig på en energimengde som tilsvarer en liter bensin.
Onsdag ble bilen avduket foran nesten 100 medstudenter, sponsorer og presse på NTNU i Trondheim.
– Den nye bilen vekker mye oppmerksomhet, og det er gøy at vi stiller med to biler fra Norge i år, sier teamets presseansvarlig Kyle Lapointe.
Årets NTNU-team i Shell Eco-marathon består av Isak Nordal fra Flisa, Johannes Aalberg fra Oppdal, Lierni Imaz fra Spania, Marius Kyllo fra Malvik, Mats Bøvre fra Sandefjord, Håkon Trømborg fra Tranby, Eirik Mo fra Seljord, Birgitte Litsheim Refsland fra Egersund, Espen Undheim fra Bryne, Vebjørn Røed Myklebust fra Volda, Kyle Lapointe fra Canada, Myselie Nguyen fra Trondheim, Polina Dobrovolskaia, Nasim Ghanizadeh fra Iran, Ola Bauck fra Oslo, Ørjan Brenne fra Skogn, Nikita Sinansky fra Russland og Katya Zhitkova fra Russland.
Årets Shell Eco-marathon arrangeres i nederlandske Rotterdam fra den 15. til den 18. mai.