Dennis Olsen (19) har blitt valgt ut som en av fire juniorførere for Porsche i 2016. – Dette er en drøm som går i oppfyllelse, sier Dennis.
Dennis Olsen fra Våler har blitt plukket ut som en av fire førere i et av de mest prestisjefylte juniorprogrammene i internasjonal motorsport. Som en offisiell Porshce Junior i 2016 får han støtte på 150 000 euro til å kjøre den tyske Porsche Carrera Cup, i tillegg til rådgivning innenfor områdene media, fysikk og mental trening. Han vil også få den tidligere fabrikksføreren for Porsche, Sascha Maassen som coach.
– Dette er en drøm som går i oppfyllelse for meg. De siste årene har Formel 1 vært mitt mål, men jeg har innsett at det koster alt for mye penger å komme til Formel 1. Derfor meldte jeg meg på uttagningen for å bli en av Porsches juniorførere i sommer, og det er helt utrolig at jeg nå har blitt valgt ut. Nå ligger min fremtid i sportsvognsracing, sier Dennis Olsen. Dennis har vært en del av NBFs talentutviklingsprogram og Team Norway i en årrekke.
Over 100 førere søkte om bli juniorfører for Porsche, og Dennis Olsen viste imponerende takter under en shoot-out på racerbanen Lausitzring i oktober. Olsen, som ikke har noe erfaring fra GT-racing, overbeviste Porsches ingeniører med sin kjøring på både våt og tørr bane med en Porsche 911 GT3 Cup-bil med 460 hestekrefter.
– Det er en glede for oss å støtte fire unge talenter for neste sesong. Porsche Carrera Cup i Tyskland og Porsche Mobil 1 Supercup har vist seg å være ideelle arenaer for morgendagens profesjonelle sportsvognsførere. Et perfekt eksempel er Earl Bamber, som i 2014 ble juniorfører for Porsche og som allerede i 2015 vant 24-timersløpet på Le Mans totalt, sier Porsches motorsportdirektør, Dr. Frank-Steffen Walliser.
De andre Porsche juniorene i 2015 er franskmannen Mathieu Jaminet (21), samt italieneren Matteo Cairoli (19) og tyske Sven Müller (23) som fortsetter som Porshce juniorer.
Dennis Olsen har de siste årene kjørt Formel Renault 2,0, etter at han var erkerivalen til F1-fører Max Verstappen i gokart. Nå bytter han fokus, og vil kjøre Porsche Carrera Cup Tyskland i 2016.
– Dette blir en ny utfordring for meg, og jeg vil gjøre mitt beste for å lykkes i sportsvognsracing. Mitt mål er å bli en profesjonell racerfører, og sjansene for det er mye større i sportsvognsracing enn i Formel 1. Jeg mener også at sportsvognsracing på elitenivå, som 24-timersløpet på Le Mans, er vel så stort internasjonalt som Formel 1.