2,5 kilometer ut i Geko Ypres Rally måtte Andreas Mikkelsen takke for seg på en udramatisk måte. Ett av hjulene havnet hårfint på gresset, og hans Škoda UK Motorsport Fabia S2000 skled ned i en dyp grøft.
Etter å ha satt tredje raskeste tid på shakedown, følte Andreas og kartleser Ola Fløene at de hadde funnet rytmen og roen før start på årets femte runde av Intercontinental Rally Challenge (IRC) i Belgia. Med svært utfordrende etapper og mot mange tøff motstandere, var planen å kjøre i sitt eget tempo i starten av løpet. De skulle se an hva tempoet holdt til, og planlegge neste strategi deretter.
Den 22 år gamle nordmannen pushet ikke hardt, men understyrte ut i en grøft da han skulle akselerere ut av et gatehjørne. Dessverre var grøften veldig dyp og bilen ble stående fast – til tross for at tilskuere gjorde så godt de kunne for å hjelpe til med å få bilen på veien igjen.
Andreas var ikke den eneste toppføreren som opplevde problemer tidlig i løpet. Thierry Neuville, en av de aller største forhåndsfavorittene, måtte bryte på hjemmebane med en punktering og ødelagt fjæring på SS1, mens Jan Kopecký (Tsjekkia) krasjet på shakedown og kom aldri til start i og med at kartleseren Petr Starý skadet skulderen og ikke var i stand til å konkurrere.
– Uhellet skjedde i et 90 graders T-kryss hvor vi holdt lavt tempo. Vi bremset normalt og kom ikke for fort. Men da jeg kom ut av krysset var jeg litt for tidlig på gassen og bilen understyrte. Høyre forhjul tok tak i gresset. Jeg trodde ikke det ville by på problemer, men det dro oss rett ned i en grøft. Vi ble sittende fast der nede, selv om vi kjørte rundt 20 meter fremover i grøfta i håp om å få ut bilen. Men det var et betongrør skjult i gresset. Det var umulig å se røret, og høyre fremhjul ble revet av da vi traff det. Jeg kunne ikke tro det som hadde skjedd, for vi presset ikke hardt og avkjøringen skjedde i et så lavt tempo som du kan tenke deg, sier Andreas.
– Vi kunne se T-krysset i det fjerne, og Andreas sin innbremsing var perfekt. Vi rundet hjørnet og jeg festet blikket ned i notene igjen. Det neste som skjer er at vi står i en grøft. Hadde vi dradd av veien i 200 kilometer i timen, kunne du sagt at det var en rallyulykke. Men det som her skjedde, er virkelig vanskelig å akseptere, mener Ola Fløene.
Mikkelsen og Fløene startet igjen på lørdag.