Denne sesongen har vært preget av mye usikkerhet for Thor-Christian Ebbesvik, men nå er det klart at han kjører de to siste løpene i årets Le Mans Series for den tidligere Formel 1-føreren Thierry Boutsen.
Thor-Christian Ebbesvik fra Bergen har markert seg som et av de største racingtalentene fra Norge de siste årene med gode resultater i Formel Ford, Formel 3 og sportsvognsracing. Etter en fjorårssesong med pallplasseringer i Le Mans Series, lå alt til rette for en spennende sesong for den eneste norske bilsportsutøveren som kjører et av hovedmesterskapene i racing. Sesongen har imidlertid ikke gått som planlagt. Først signerte 27-åringen for det teamet han kjørte for i fjor, men uenigheter gjorde at Ebbesvik kjørte åpningsløpet på Paul Ricard for LMP2-teamet Race Performance.
Åpningsløpet gikk bra med en sjetteplass, og dermed fikk bergenseren tilbud om å kjøre i den raskeste LMP1-klassen for Guess Racing, men det var også da de store problemene startet.
– Det viste seg at Guess Racing ikke hadde den nødvendige datahjernen i bilen for å få tillatelse til å kjøre, og de slet også med penger. Dermed ble det kun med et par tester for mitt vedkommende i sommer, men ingen løp. Jeg begynte å bli oppriktig redd for at hele denne sesongen skulle gå i vasken.
Men nå, foran de to siste løpene i Le Mans Series på Silverstone og Estoril, har det heldigvis ordnet seg. Thor-Christian Ebbesvik har takket ja til å kjøre for LMP2-teamet Boutsen Energy Racing sammen med Dominik Kraihamer i en Oreca-Nissan.
– Dette teamet er bra, og de ble nummer to på Spa tidligere i år. Nå har de byttet ut den ene føreren med meg, og jeg har tro på gode resultater på Silverstone og Estoril. Kraihamer er et ungt talent fra Østerrike, som kjører veldig fort og bilen er også veldig bra. Det at vi er kun to førere, og ikke tre, er også en fordel. Det blir mer kjøring og færre depotstopp, forklarer Ebbesvik.
Det er den tidligere Formel 1-føreren Thierry Boutsen fra Belgia som eier teamet, og for den norske racerføreren blir de to siste løpene i årets sesong viktige for å legge et grunnlag for 2012.
– Jeg trenger å imponere i årets to siste løp for å få noen gode tilbud for neste sesong. Neste år skal det også kjøres et offisielt verdensmesterskap i langdistanseracing, og jeg kunne jo tenkt meg å kjøre det. Men det er også et alternativ å fortsette i Le Mans Series i Europa, hvis jeg får tilbud fra et bra team. Det er også viktig for mine sponsorer, som Sparebank 1, NAF og Autosalg at vi har fått en ordning så jeg får kjørt de to siste løpene i år, så nå krysser jeg fingrene for at det går bra, sier Ebbesvik som kjører for NAF Bergen og Omegn.