Endelig seier for Krognes

Chr_Krognes_14_aug2
Etter en sesong med mye uflaks og teknisk trøbbel løsnet det endelig for Christian Krognes (24)  og hans teamkompiser i LMS Engineering, da den syvende runden i det tyske langdistansemesterskapet i racing ble arrangert i helgen. Løpet gikk over seks timer, og Krognes deltok som vanlig i en Audi TTRS i den svært harde klassen for biler med 2-liters turbomotorer.

Løpet var preget av svært skiftende værforhold, og allerede i kvalifiseringen gjorde lokale regnbyger på 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife det vanskelig å sette en god tid. Krognes’ teamkompis Ulli Andree ble i midlertidig sendt ut på gode forhold midtveis i kvalifiseringen, og kjørte inn til foreløpig bestetid. Kort etter ble denne slått av teamets søsterbil – og da regnet eskalerte mot slutten av omgangen ble teamet stående med to biler i første rad i løpet.

«Ulli Andree gjorde en strålende jobb med å sette en god tid såpass tidlig i passet, og det sikret oss en ypperlig startposisjon. I utgangspunktet var planen at jeg skulle ut og sette en tid på slutten av kvalifiseringen, men regnet var simpelthen for kraftig»

Krognes startet deretter løpet for det tyske teamet, og kom ut av første sving på andreplass. Da søsterbilen senere gjorde en feil tok Krognes over ledelsen – og etter åtte runder gikk han i pit med en ledelse på i underkant av tjue sekunder til nærmeste konkurrent.

«Passet var veldig utfordrende, spesielt etter de første tre rundene. Vanskelige kjøreforhold førte til en rekke ulykker rundt omkring på banen, og den var til tider fylt med jord, olje og sand flere steder. Derfor var det vanskelig å finne en god flyt, og det viktigste ble til slutt å holde bilen på banen og forsøke å bevare ledelsen inn til første pit-stopp»

Stefan Wieninger tok over plassen bak rattet på Audien, og gjorde en svært god jobb de neste tre rundene. Deretter endret i midlertidig forholdene seg til det verre, og tyskeren måtte kjøre nesten en hel runde på mønsterløse dekk i voldsomt regnvær. Da han kom inn i pit var ledelsen til Møller Bil Motorsport tapt, og da Ulli Andree kjørte ut av piten hadde nordmennene en ledelse på godt over minuttet til Krognes og hans teamkompiser. Andree kjørte i midlertidig glimrende, og kuttet mye av forspranget til lederne, før regnværet tok til igjen. I motsetning til konkurrentene hadde han montert regnværsdekk – noe som snudde løpet totalt. Da Andree kom inn i pit etter syv runder for å bytte fører hadde teamet en ledelse på flere minutter til nestemann i klassen.

Deretter konsentrerte Georg Niederberger og Krognes seg om å holde bilen på banen i de to resterende passene, noe som skulle vise seg å bli utfordrende mot slutten – spesielt for Hamar-gutten.

«Vindusviskeren gikk i stykker på slutten av løpet da et nytt, voldsomt regnvær traff banen. Jeg hadde nærmest ingen sikt, og regndekkene jeg kjørte på var helt utslitt etter flere runder på tørre forhold. Den siste runden bestod derfor nesten utelukkende av konstant vannplaning og rett og slett å forsøke å se banen»

Krognes krysset i midlertidig mållinjen som førstemann i klassen for to-liters turbomotorer, og kjørte i tillegg inn som syvende beste bil totalt blant over 190 startende.

«Vi hadde selvfølgelig en god porsjon flaks, men teamledelsen gjorde mange kloke valg da forholdene skiftet som mest midtveis i løpet. I tillegg gjorde alle førerne en fantastisk jobb, og det føltes som en skikkelig teamseier da vi krysset mållinjen. I tillegg kjørte søsterbilen vår inn til en annenplass i klassen, og sikret dermed den andre dobbeltseieren på rad for LMS Engineering. Bedre motivasjon for den resterende delen av sesongen kunne vi nok ikke fått» – avslutter Krognes.

Neste løp i det tyske langdistansemesterskapet går i midten av September, der Krognes på nytt vil delta med LMS Engineering i deres Audi TTRS.