Engelsk gjestesjåfør i Historisk Racing

Etter en sommerferie er vi nå tilbake på Rudskogen for runde 4. Nå er vi på oppløpssiden av årets sesong og det gjelder å sikre viktige poeng. I Historisk klasse 8 & 9 kommer engelske Dr. Richard Bateman.

 

I sin Lotus Cortina kommer engelske Dr. Richard Bateman, fra Westerham Hill. Den praktiserende tannlegen, også kjent under kallenavnet “Batman”, driver eget amatør racingteam ved navn Batman Motorsport.

Bateman kjører fire forskjellige biler. Ikke bare det, men han er også en privat helikopterpilot.

Han startet sin motorsportkarriere i 1984 med sin venn Steve Upsdell. Den gang delte de en Renault 5TS. I 1988 kjøpte Bateman en Ford Cortina Lotus MK1 han brukte to år på å restaurere og forberede for løp. Senere ble Cortinaen komplimentert med en Lotus Elan og en ex Le Mans C1 Pink Spice. Det siste tilskuddet i flåten var en rød Datsun 210, som er plassert på permanent basis i USA.

I år kjører Bateman 13 helger i ni forskjellige land. En av disse helgene skal han bruke på kommende runde av Racing NM i sin Cortina. Vi ønsker han velkommen og god racing.

 

Morten Gjerløw Larsen i RS500

Tilbake i ringen er Morten Gjerløw Larsen og hans Ford Sierra Cosworth RS500. Dessverre har bilen vært plaget av barnesjukdommer i to år etter den ble kjøpt. “Vi visste vi kjøpte et oppussingsprosjekt, men det å finne alle feilene var ikke bare-bare. Nå håper vi at vi har funnet alle feilene,” forteller Larsen.

Morten er et uskrevet blad i nåtid, men er en godt premiert sjåfør. Han er mest kjent som artist, men har en lang historie på racerbanen.

“Jeg begynte å kjøre gokart når jeg var 11 år, og kjørte for landslaget i to år etter jeg fylte 13. Vant både bronse og sølv! Videre når jeg fikk lappen gikk jeg over til asfaltracing i klasser sammenlignbart med GT-sirkuset som er nå. Da var jeg i toppen med totalt fem forskjellige BMW M3, blant annet Johnny Cecotto’s gamle BMW M3 DTM. 2,5 liter med 370 hk den gangen (1999),” forteller Larsen. Det var ingen dårlig motor i en relativt standard asfalt-klasse.

Cosworthen har en ganske heftig historie, og har tidligere vært eid av Pat Doran, eier av Lydden Hill i England. Der skulle den kjøres i Divisjon 1, klassen under Martin Schanches. Doran fant ut før bilen ble tatt i bruk at han ønsket å kjøre i toppklassen, og solgte Cosworthen for å finansiere et nytt bygg. Tom Einar Aaserud fra Hadeland kjøpte bilen, og brukte den i femten år i Rallycross og bakkeløp. “I dag er bilen en skinnende diamant, både inni under og over. Kanskje bedre enn den var ny.”

Larsen stoppet å kjøre i 2002, den tiden Racing NM het Norgesmesterskap. 12 år etterpå kjørte faren Historisk når han fikk tilbudet om å kjøre igjen. “Etter en skade spurte han meg om jeg ville kjøre Historisk Nordisk mesterskap på Vålerbanen, siden han ikke kunne kjøre selv. Og det gikk veldig bra! Etter dette dro vi og kjøpte en Escort Mk1 som var fantastisk flott bil med 1790 cc BDG motor og innsprut. Den skulle vi aldri ha solgt,” ler Larsen. Deretter har Larsen kjørt sporadisk.

Larsen må dessverre være på to steder samtidig denne helgen, da han skal spille på en festival. Derfor må ambisjonsnivået holdes edruelig med hensyn til nybygd bil. “Når man får på hjelmen vil man jo selvfølgelig først i mål, men vi tar det som en seier om vi krysser målstreken med fungerende bil. Da skal vi si oss fornøyd, akkurat denne helgen,” avslutter Larsen.

Historisk

Totalt er 35 biler påmeldt i de historiske klassene, med 5 fra Sverige og 1 fra England. Blant de eldste bilene finner vi fem Ford Cortina Lotus hvor Richard har en av disse.

Atle Ramberg stiller i nybygd Ford Falcon. I perioden fra 66-71 har vi et stort utvalg av biler, alt fra NSU TT, til Fiat 128 og Datsun 240z. Dessuten et knippe Minier og Ford Escort. Her stiller også Rune Guttormsen med sin nyinnkjøpte MG Midget. Blant de nyeste bilene opp til 1990 finner vi 2 spennende Audi biler, en Audi A4 STW og en Audi V8 DTM replica. Her burde det være noe for enhver smak!

Vi gleder oss til å se alle på banen! Kryss fingrene for tørr asfalt og feilfritt maskineri.

176 påmeldte 

Totalt er det 176 deltakere som stiller til start i klassene GT, Formula Basic, Norsk ClubSport, Porsche 944 Cup og de svenske klassene GT4 Scandinavia og Formula Nordic!

Generell informasjon

Pris for inngang er 200kr og barn under 16 år kommer gratis inn.

Om du ikke har mulighet til å oppleve løpene i person kan du følge med livestreamen helt gratis på Facebook-sidene til Racing NM og Injection.no, takket være TV Media.

Tidsskjema og all informasjon om neste NM-runde finner du på www.racingnm.no

Håper vi sees på Rudskogen 5-6. august.