Eyvind Brynildsen kjører for VM-medalje i PWRC, mens Petter Solberg kjører for seier i selve løpet når årets VM-finale, Rally Storbritannia, starter i Wales fredag.
Det er mange norske på startstreken i årets VM-finale, som kjøres til helgen. I WRC-klassen stiller Petter Solberg/Phil Mills, Henning Solberg/Cato Menkerud og Mads Østberg/Jonas Andersson. I PWRC stiller Eyvind Brynildsen/Denis Giraudet, mens Trond Lyseng/Pål Iversen kjører i gruppe N med sin Subaru Impreza cup-bil.
Den som har aller mest å kjøre for av de norske er Eyvind Brynildsen (21) fra KNA Indre Ytre Østfold. Han har en teoretisk mulighet til å ta VM-medalje i PWRC, men ha full klaff samtidig som enkelte av konkurrentene må ha litt uflaks om det skal slå til.
-Jeg føler at vi ikke har noe tape, men alt å vinne. Skal jeg ha en mulighet på sølvet må jeg vinne. Bronse kan jeg klare med en andreplass, men da må jeg ha mye flaks med de andres resultater, sier Brynildsen som kan bli den neste nordmannen ved siden av Petter Solberg som har tatt medalje i rally-VM. Han kjører en Skoda Fabia S2000 på Rally Storbritannia, en bil han nå har testet ut i to løp med svært gode resultater.
-Bilen er bare helt utrolig. Det skal ikke stå på den i kampen om edelt metall. Vi har knapt hatt noen problemer å snakke om i det hele tatt med bilen på de to løpene vi har kjørt. Den går som ei klokke, kan KNA-føreren fortelle med stor entusiasme. Senest på lørdag kjørte Brynildsen Cambrian Rally i Wales som oppkjøring til VM-finalen. Det gikk veldig bra, helt til en ødelagt felg gjorde at han fikk stopp på siste fartsetappe. For en snau måned siden vant han klassen sin i det spanske VM-rally sammen med sin franske kartlser Denis Giraudet med denne bilen.
-I Spania var det asfalt, og på lørdag var det grus. Forholdene i Cambrian Rally var så like dem vi møter i Rally Storbritannia som det er mulig å få dem. Vi brukte de første etappene til å gjøre oss kjent med bilen på grusunderlag, og etter hvert fikk vi gjort en del innstillinger og justeringer som gjorde at det gikk riktig bra, mener Brynildsen. Sannheten er at han ledet sin klasse helt til han traff sen stein som delte en felg på bilen i to bare åtte kilometer fra mål. Han lå blant annet godt foran Nasser Al-Attitha fra Quatar som også kjemper om VM-medalje til helgen.
Eyvind Brynildsen ligger på en 5. plass sammenlagt i VM foran helgens avslutning. Han har 22 poeng, og kan maksimalt komme opp i 32 med seier. Men VM-medalje er ikke sikret av den grunn. Han er også avhengig av at en del av konkurrentene blir uten poeng. Brynildsen har en 2. plass fra Rally Norway, en 3. plass og to 5. plasser som sine tellende resultater. Armindo Arujo fra Portugal er allerede mester med sine 42 poeng.
Petter Solberg
Petter Solberg har også mye å kjøre for i Wales. Det var i Rally Storbritannia han vant sin første VM-runde tilbake i 2002, og det var gså her han sikret i sin VM-tittel i kamp med Sebastien Loeb og Carlos Sainz i 2003. Fire ganger har Petter og hans walisiske kartleser Phil Mills vunnet dette løpet. Nå er det kanskje på tide igjen, når Petter igjen setter seg bak rattet i en Citroën C4 WRC?
-Sesongavslutningen blir ekstra spennende for meg i år. Vi har nå testet to dager i Wales, og jeg må bare si at denne bilen er helt utrolig, sier Petter Solberg. Den er helt rå når det gjelder fart, og ligger ekstremt godt på veien. Kan ikke si annet enn at jeg nå bare venter på at løpet skal starte!
Dette blir det andre løpet for Petter i en C4, og denne gangen er han nominert som fabrikksfører for Citroën Junior Team. Petter Solberg World Rally Team vil drifte Petters bil som vanlig, fra sin egen plass på service, men i nært samarbeid med Citroën Junior Team.
Petter og Phil har som nevnt vunnet i Wales fire ganger tidligere, og har i tillegg til dette både tredje og fjerde plasser å vise til.
Petter ligger på en 5. plass i VM-sammendraget foran finalen, og dersom han skulle vinne samtididg som Jari-Matti Latvala blir uten poeng, vil Petter kunne ta 4. plassen. Petter og Phil vil samtidig bli en viktig brikke for Citroën i kampen mellom Sebastien Loeb og Mikko Hirvonen om VM-tittelen. Citroën-ledelsen har absolutt et håp om at Petter skal komme foran Hirvonen, men man ser nok helst at nordmannen holder seg bak Loeb.
Henning Solberg
Storebror Henning Solberg har akkurat motsatt oppgave i Wales. Han vil gjerne hjelpe Hirvonen til VM-tittel, og om alt fungerer som det skal på Hennings Ford Focus WRC, så er dette et løp der han så absolutt skal kunne blande seg inn i tetstriden.
-Jeg ser virkelig frem til å starte her. Vi slet på asfalten i Spania, men viste på noen etapper at vi også har hatt fremgang på det underlaget. Men nå er vi tilbake på et underlag jeg virkelig liker. Jeg har aldri tatt poeng i Rally Storbritannia, men var svært nær en topplassering her i fjor helt til jeg fikk probleme r på siste dag. Det var skuffende, så jeg må ha revansje i år, sier Henning Solberg.
Henning ligger på en 6. plass i VM-sammendraget. Han er ett fattig poeng bak Petter Solberg, så det kan bli en hard kamp mellom brødrene om å komme høyest i årets VM.
Mads Østberg
I likhet med Eyvind Brynildsen deltok også Mads Østberg i forrige lørdags Cambrian Rally, og Mads gikk helt til topps i løpet. Han fikk dermed en god gjennomkjøring i sin Subaru Impreza WRC foran VM-finalen.
– Det var et kjempefint rally, jeg hadde det gøy på prøver som er ganske like de vi skal kjøre på i Rally GB. Jeg gjorde noen forandringer på oppsettet underveis, men endte der vi startet. Vi gjorde en feil i et veidele som jeg mistet ti sekunder på. Bortsett fra det, synes jeg det var en perfekt gjennomkjøring,»sier Mads.
– Under test hjemme i Norge i forrige uke, var årets bil for første gang bedre enn fjorårsbilen i direkte sammenlikning. Vi må innrømme at det har vært en utfordring at vi ikke har fått til det på tidligere tester. Men jeg kjenner at det er potensial i den nye bilen, og har ikke villet gi meg, fortsetter han. Det blir derfor spennende å se hvor bra Mads og teamet kan få det til i Rally Wales.
-Vi må sette oss noen ambisiøse mål nå, og målsettingen i Rally GB er å komme innenfor topp 5. Pallen er selvfølgelig det ultimate, og jeg har ikke noe i mot å stå der, for å si det sånn. Helt umulig er det ikke, det er kun tekniske uhell som har tatt fra oss den muligheten ved minst en anledning før i sesongen. Kampen om å bli beste norske deltager er heller ikke uinteressant, og jeg vil være med i den. Det er i hvert fall viktig for meg å få en skikkelig avslutting på sesongen, og alt innenfor topp 5 vil jeg være veldig fornøyd med, sier han.
Trond Lyseng
Trond Lyseng får oppfylt en gammel guttedrøm når han stiller til start sammen med kartleser Pål Iversen i Wales.
– En gammel drøm som går i oppfyllelse, sier Trond Lyseng , som har mye å takke sin kartleser for når det gjelder helgens start.
– Pål ville gjerne være med på å sponse deltakelse her, og klarte å få inn penger til det. Dermed var det bare å kjøre, sier Lyseng.
– I forhold til de andre deltakerne er det en ganske «snill» bil, som ikke er så oppgradert. Men vi har satt inn en annen girkasse enn den vi har brukt tidligere i år, og bilen har blitt litt «grommere».
Målet for Trond er å komme til mål på en respektabel plassering.
Årets rally-VM skal avgjøres på private grusveier i Wales, veier som normalt brukes til tømmertransport, og som dermed har standard deretter. Mange ganger har både regn, tåke, sludd, snø og is satt sitt preg på sesongavslutningen i området rundt Cardiff. Nå kjøres løpet seks uker tidligere enn i fjor, og det er det ikke ventet snø. Men regn og tåke kan det så absolutt bli når førerne skal gjøre unna 16 fartsetapper på de forholdsvis smale, men allikevel raske veiene.
Det er nesten den samme løypa i årets løp som i fjor, og dermed kjente forhold for deltagerne. Den tidligere super spesial-etappen innendørs i Millennium Stadion i Cardiff er ikke med i år, og serviceplassen er også flyttet til Cardiff Bay. Torsdag kveld er det startseremoni på Roald Dahls Plass i Cardiff, der målseremonien også er på søndag ettermiddag.
På fredag morgen kjører deltagerne 16 mil nordover for å gjøre unna i midtre del av Wales. På lørdag kjøres det ved Brecon, og da er blant annet den kjente Rhondda-etappen på hele 35,7 km på programmet to ganger. På lørdag kjøres det også på noen veier som ikke har vært brukt siden 2003, da Petter Solberg sikret seg VM-tittelen i dette løpet. Søndagens avslutningsetapper kjøres sør i Wales. Totalt er de 16 fartsetappene på til sammen 348,3 km.
De siste vinnere i Rally Storbritannia:
2008 Sebastien Loeb/ Daniel Elena, Citroën
2007 Mikko Hirvonen/ Jarmo Lehtinen, Ford
2006 Markus Grönholm/ Timo Rautiainen, Ford
2005 Petter Solberg/ Phil Mills, Subaru
2004 Petter Solberg/ Phil Mills, Subaru
2003 Petter Solberg/ Phil Mills, Subaru
2002 Petter Solberg/ Phil Mills, Subaru
Rally Storbritannia på TV
NRK sender fra Rally Storbritannia som følger:
Fredag NRK2 kl. 21.35: Fra fredagens etapper
Lørdag NRK2 kl. 23.05: Fra lørdagens etapper
Søndag NRK2 kl. 20.05: Fra oppsummering hele løpet
Eurosport sender som følger:
Fredag kl. 23.00 Fra fredagens etapper
Lørdag kl. 24.00: Fra lørdagens etapper
Søndag kl. 23.30: Fra søndagens etapper
Tidsskjema Rally Storbritannia
12. VM-runde 2009
22. – 25. oktober 2009
Torsdag 22. oktober: Startseremoni
Start Roald Dahl Plass, Cardiff, 19.00
Fredag 23. oktober: Dag 1, Cardiff – Cardiff
Start Cardiff 06.00
SS1 Hafren 1, 32.14 km, 09.23
SS2 Sweet Lamb 1, 5.13 km, 10.04
SS3 Myherin 1, 27.88 km, 10.22
Remote Serice A Builth Wells (15 min), 12.05
SS4 Hafren 2, 32.14 km, 13.31
SS5 Sweet Lamb 2, 5.13 km, 14.12
SS6 Myherin 2, 27.88 km, 14.30
Service B Cardiff (45 min), 18.16
Dagsetappemål Cardiff, 19.01
Totalt km SS 1. dag: 130.30 km
Lørdag 24. oktober: Dag 2 Cardiff – Cardiff
Service C Cardiff (15 min), 07.10
SS7 Rhondda 1, 35.72 km, 08.35
SS8 Crychan 1, 14.99 km, 10.26
SS9 Halfway 1, 18.37 km, 10.54
Service D Cardiff (30 min), 13.18
SS10 Rhondda 2, 35.72 km, 14.58
SS11 Crychan 2, 14.99 km, 16.49
SS12 Halfway 2, 18.37 km, 17.17
Service E Cardiff (45 min), 19.33
Dagsetappemål Cardiff, 20.18
Totalt km SS 2. dag: 138.16 km
Søndag 25.oktober: Dag 3 Cardiff – Cardiff
Service F Cardiff (15 min), 07.10
SS13 Port Talbot 1, 17.41 km, 08.28
SS14 Rheola 1, 22.51 km, 09.27
SS15 Port Talbot 2, 17.41 km, 10.56
SS16 Rheola 2, 22.51 km, 11.55
Service G Cardiff (10 min). 13.53
Målgang Roald Dahl Plass, Cardiff, 14.35
Totalt km SS 3. dag: 79.84 km
Totalt km SS rally totalt: 348.30 km
VM-stillingen Førere PWRC
1. Armindo Arujo, Portugal, 42
2. Nasser Al-Attitha, Quatar, 31
3. Martin Prokop, Tsjekkia, 29
4. Patrik Sandell, Sverige, 28
5. Eyvind Brynildsen, Norge, 22
6. Toshi Arai, Japan, 17
7. Andis Neiksans, Latvia, 11
8. Lambos Athanassoulas, Hellas, 10
VM-stillingen
Førere WRC
1. Mikko Hirvonen, Finland, 84
2. Sebastien Loeb, Frankrike, 83
3. Dani Sordo, Spania, 58
4. Jari-Matti Latvala, Finland, 39
5. Petter Solberg, Norge, 30
6. Henning Solberg, Norge, 29
7. Matthew Wilson, Storbritannia, 25
8. Sebastien Ogier, Frankrike, 24
9. Frederico Villagra, 16
10. Conrad Rautenbach, Zimbabwe, 8
11. Mads Østberg, Norge, 7
Team
1. Citroen Total, 151 poeng
2. BP Ford Abu Dhabi, 130
3. Stobart VK M-Sport Ford, 73
4. Citroen Junior, 42
5. Munchi’s Ford, 23