Har festet grepet om VM-sølvet

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2016 -WRC Deutschland (GER) -  WRC 18/08/2016 to 21/08/2016 - PHOTO :  @World

Når fire løp av rally-VM gjenstår, har Andreas Mikkelsen satt seg selv i en god posisjon til å ta sølv. I Rally Korsika er målet å øke avstanden til de som kommer jagende bak han i mesterskapet.

 

Etter bronse i VM de to siste årene, er Andreas Mikkelsen veldig lysten på å klatre enda et steg høyere på seierspallen i år.

– Selv om jeg fortsatt ikke har gitt opp kampen om VM-gullet, skal jeg være så ærlig å si at jeg er mer opptatt av de som ligger bak meg i sammendraget. Derfor ønsker jeg å benytte Rally Korsika til å øke forspranget til Haydon Paddon, Thierry Neuville og Jari-Matti Latvala, forteller Andreas Mikkelsen, som har 16 poengs forsprang til Paddon og Neuville, mens Latvala på femteplass ligger 21 poeng bak nordmannen. Frem til teamkamerat Sebastien Ogier – som har lagt et godt grunnlag for å ta sin fjerde strake VM-tittel – er det 59 poeng.

Rally Korsika blir 27-åringens 75. VM-løp, og det 10. sammen med kartleser Anders Jæger – og det 45. for Volkswagen Motorsport. I og med at Rally Kina måtte avlyses etter at veiene ble ødelagt av enorme nedbørsmengder, har Andreas og Anders hatt en ufrivillig lang pause. Men de to har ikke ligget på latsiden, og har forberedt seg grundig til Rally Korsika.

– Jeg synes det er synd at Kina ble avlyst. Dette var et helt nytt løp, og det tror jeg ville vært en fordel for oss. Dessuten ønsker vi jo å kjøre flest mulig løp. Jeg er offensiv, og tror vi mistet verdifulle poeng i VM ved at løpet måtte avlyses. Samtidig betyr avlysningen at vi har fått enda bedre tid til å forberede oss til Korsika. Vi har blant annet hatt en testdag på Korsika, og vi har også fått tid til en test med bilen vi skal kjøre neste år, sier Andreas, som ble nummer tre på Korsika i fjor.

Han legger ikke skjul på at Rally Korsika er et spesielt og krevende løp.

– Det er utvilsomt et utrolig utfordrende asfaltløp. Løpet er kjent for sine mange svinger. Og selv om det består av bare 10 fartsetapper, så er det mange kilometer og veldig lange etapper. Flere av dem er nye i forhold til i fjor, noe som betyr at gjennomkjøringen er ekstra viktig. For skal du ha mulighet til å henge med i toppen, må notene stemme. Dessuten må man bruke hodet for ikke å slite ut dekkene. Løpet er teknisk krevende, og mye handler om å unngå feil. Klarer vi det, samtidig som vi har gode noter, er det mulig å vinne, slår han fast.

 

Tidsplan Rally Korsika

 

Torsdag 29. september

08:00  Shakedown – Sorbo Ocagnano (5,40km)

Fredag 30. september   

08:58  SS1      Acqua  Doria – Albitreccia 1 (49,72km)

11:06  SS2      Plage du Liamone – Sarrola-Carcopiono 1 (29,12km)

14:24  SS3      Acqua Doria – Albitreccia 2 (49,72km)

16:32  SS4      Plage du Liamone – Sarrola-Carcopino 2 (29,12km)

Flexi Service Bastia Airport

 

Lørdag 1. oktober 

09:22  SS5      La Porta – Valle di Rostino 1 (53,72km)

11:03  SS6      Novella – Pietralba 1 (30,80km)

Service Bastia Airport

15:20  SS7      La Porta – Valle di Rostino 2 (53,72km)

17:01  SS8      Novella – Pietralba 2 (30,80km)

Flexi Service Bastia Airport

 

Søndag 2. oktober 

08:58  SS9      Antisanti – Poggio de Nazza (53,78km)

12:08  SS10   Porto-Vecchio – Palombaggia PowerStage (10,42km)

14:30  Podium Porto-Vecchio Marina

 

TV2 sportskanalen sender live fra Rally Korsika, søndag 2. oktober kl 12.

 

 

VM-stillingen (9 av 13 løp)

  1. Sebastien OGIER, VW, Frankrike 169p
  2. Andreas MIKKELSEN, VW, Norge 110p
  3. Hayden PADDON, Hyundai, New Zealand 94p
  4. Thierry NEUVILLE, Hyundai, Belgia 94p
  5. Jari-Matti LATVALA, VW, Finland 89p
  6. Dani SORDO, Hyundai, Spania 86p
  7. Mads ØSTBERG, Ford, Norge 78p
  8. Ott TANAK, Ford, Estland 52p
  9. Kris MEEKE, Irland 51p
  10. Craig BREEN, Irland 25p