Neste helg debuterer Pål Varhaug i den ultratøffe GP3-serien i Barcelona. For å stille best mulig forberedt tester han på tyske Hockenheim denne uken.
-Det er begrenset hvor mye det er lov til å teste med GP3-bilen, så derfor har jeg lagt inn en ekstra test med min gamle Formel Master-bil fra i fjor på Hockenheim. Formel Master-bilen er ikke så veldig ulik GP3-bilen, og da får jeg noen ekstra kilometer i kroppen før alvoret braker løs, sier Pål Varhaug.
19-åringen fra Ålgård i Rogaland var nummer fire på den ene GP3-testen i Barcelona nylig, og håper å kjempe helt i toppen av det helt nye mesterskapet. Men konkurransen er knalltøff i GP3.
-Jeg tror ikke nordmenn flest er klar over hvor utrolig høyt nivå det er i GP3. Det er mulig at navn som Alexander Rossi, Robert Wickens og Esteban Guttierez ikke sier nordmenn flest så mye, men vi som følger med på racing vet at disse kanskje er de aller største racingtalentene i verden for øyeblikket. Og når man i tillegg så på den siste testen at 22 førere var innenfor ett sekund så forteller det veldig mye om hvor jevnt det er, forteller far og manager Jardar Varhaug.
Pål Varhaug kjører for det sveitsiske teamet Jenzer Motorsport, som er en liten utfordrer i forhold til de store konkurrentene som MW Arden, Art, Manor, Mücke, Carlin og Status. Men Pål Varhaug beviste på den siste testen at også Jenzer Motorsport kan hevde seg, og det blir målet også resten av sesongen.
-Jeg vil påstå at årets sesong for Pål ikke bare er viktig for han, men også for norsk motorsport som helhet. Skulle Pål lykkes i år er han plutselig svært nære Formel 1, og da vil Norge gå fra å være en parentes i internasjonal racing til å bli en storhet. Vi kan sammenlikne det med Robert Kubcia fra Polen. Før han slo gjennom i Formel 1 var det ingen som tok polsk motorsport på alvor, men nå gjør man det. Det å få en polsk F1-fører har også vært svært viktig for Polen som land ettersom Formel 1 er den desidert største motorsporten i verden, og en av verdens mest populære idretter, sier Jardar Varhaug.
Pål Varhaug jobber fortsatt med å inn et budsjett som er godt nok til å kjempe i toppen av GP3. Han har penger til å kjøre, men ønsker å teste mer for å kunne kjempe om topplasseringer.
-Mine konkurrenter sparer ikke på noe, og da blir det vanskelig med et lite budsjett. Noen satser på å kjøre to forskjellige mesterskap for å få mest mulig kjøretrening, men det har dessverre ikke jeg mulighet til. Det var planen, men vi mangler fortsatt en hovedsponsor som kunne ha gjort at det var mulig. Men vi jobber hver eneste dag for at budsjettet skal bli bedre, og jeg er veldig takknemmelig for den støtten jeg får fra Sika og andre samarbeidspartnere som Maritime Industy Service, Ålgård Offset og Allfug, sier Pål Varhaug.