Mads Østberg og Jonas Andersson i sin DC3 WRC ble nummer 4 i rally Spania, som ble avsluttet i dag, etter 8 fartetapper med grusprøver på fredag, og til sammen 12 asfaltetapper.
Det ble en meget spennende avsluttende dag, hvor utgangspunktet var at Mads og Jonas var i en gruppe på 4 som fightet om plassene fra 5 til 9 – om ingen av de som utgjorde topp 4 gjorde feil, vel og merke. To Citroën-er og 2 Hyundai-er. Samtidig har Citroen og Hyundai en tett kamp om 2. plass i fabrikkmesterskapet, slik at presset på fører og kartleser ikke bare dreier seg om egne resultater, men også om å prestere for arbeidsgiverne sine. Mads startet dagen på 6. med teamkamerat Kris Meek på plassen foran, med Thierry Neuville og Hayden Paddon fra Hyundai jaktende like bak.
I toppen hadde Sebatian Ogier en komfortabel ledelse før siste dag, mens det var en tett kamp om 2. og 3. mellom Jari Matti Latvala og Andreas Mikkelsen. Daniel Sordo holdt en komfortabel 4.
Mads og Jonas gikk seirende ut av sin kamp, foran teamkamerat Kris Meek. Slik at Citroen fikk full score i kampen med Hyundai.
I kampen om topp 3 gjorde Sebastian Ogier en av sine meget sjeldne feil, da han upresset kjørte i guard railen på siste etappe, slo av et forhjul og måtte bryte. Mens Andreas Mikkelsen gjorde en perfekt jobb i kampen mot Latvala, og fikk seieren som en fortjent bonus. Andreas ble med den 3. nordmannen som har vunnet WRC løp, etter Petter Solberg, som har mange seire og Mads som også har vunnet ett.
«Jeg er veldig fornøyd med dagen,» sier Mads i en kommentar, «og jeg er veldig fornøyd med grusprøvene på fredag. Jeg er ikke fornøyd med gårsdagen, særlig første loop. Men i dag har jeg knekt litt av asfaltkoden, og det skal jeg ta godt vare på til senere. Jonas og jeg styrket differensen til neste mann på VM lista, og har et godt grep på 4. plassen før avslutningen i Wales. Muligheten til å være med i kampen om en pallplass i VM forsvant med skaden i Australia. Men til gjengjeld er vi med å styrker Citroen i fabrikksmesterskapet, hvor muligheten til å bli 2 er stor. Nå begynner vi raskt å fokusere på årets siste runde Rally GB Wales, og skal gjøre det vi kan for en god avslutning der.»