Andreas Mikkelsen og Ola Fløene gjenforenes. – Da vi skilte lag i 2012 føltes det riktig. Men både Ola og jeg har utviklet oss mye siden den gangen, og jeg gleder meg til å få selskap av Ola i bilen igjen, sier den norske Volkswagen Motorsport-føreren.
Ola Fløene vil være på plass i høyrestolen allerede under Rally Sardinia 5.-8. juni, som er neste VM-runde. Dette blir starten på en nytt og spennende kapitel for de norske guttene.
– Jeg har hatt veldig få kartlesere i løpet av min rallykarriere. Ola var den første, og var med meg fra jeg var 16 år til jeg var 23 år. Vi utviklet oss mye i løpet av de sju årene, men mot slutten av 2012 følte jeg det var riktig å bytte kartleser. Ola og jeg har begge utviklet oss mye de 18 månedene vi har vært fra hverandre, og jeg føler tiden nå var moden for å hente Ola tilbake, sier Andreas Mikkelsen, som har opplevd noen av sine største høydepunkter i rallybilen med sin landsmann. Sammen vant de IRC sammenlagt i 2011 og 2012 i en Skoda Fabia S2000, før nordmannen innledet et samarbeid med den finske kartleseren Mikko Markkula.
Ola kjenner ikke bare Andreas veldig godt. Den rutinerte kartleseren kjenner også Volkswagen Motorsport etter å ha deltatt i åtte VM-runder i en Skoda Fabia S2000, driftet av Volkswagen Motorsport i 2011 (Finland) og 2012 (Sverige, Argentina, Hellas, Italia, Tyskland, Frankrike og Spania).
Men etter 2012-sesongen tok karrieren til Andreas og Ola forskjellige retninger i VM-sammenheng. Mens Andreas hadde med seg Mikko Markkula i høyrestolen, gjorde Ola en veldig god jobb med å lose Pontus Tidemand frem til å bli juniorverdensmester i 2013.
– Jeg er veldig stolt over å være gjenforent med Andreas og Volkswagen Motorsport. Hvis jeg ser tilbake på bruddet i 2012, så var det tøft, men helt nødvendig. Vi hadde samarbeidet i lang tid, og akkurat som et eldre ektepar, så var det ting som begynte å irritere oss over hverandre. Men jeg tror vi begge virkelig har savnet hverandre, og nå står vi sterkere sammen enn vi noen gang har gjort. Å være kartleser for Pontus i junior-VM i fjor, var utrolig lærerikt og ga meg ny motivasjon og fornyet kjærlighet til rallysporten. For å bevise mine kvaliteter i kampen mot juniorførere, har jeg trent 16 timer i uka i halvannet år. Jeg er med andre ord ikke bare motivert, jeg er også i bedre fysisk form enn jeg noen gang har vært. Samtidig har Andreas og jeg utviklet oss mye som personer og utøvere, og kanskje er det slik at vi er skapt for å være sammen i en rallybil, sier Ola med et smil.
Andreas ønsker å takke Mikko Markkula for tiden de har samarbeidet.
– Mikko er en utrolig dyktig kartleser. Han har introdusert meg for mange gode ideer og har bidratt til at jeg har tatt nye steg som rallyfører. Jeg ønsker å takke Mikko for hans profesjonalitet, kunnskapsformidling og for at han har jobbet hardt i tiden vi har samarbeidet. Men jeg legger ikke skjul på at Mikko og jeg har vidt forskjellige personligheter. På grunn av dette har vi ikke klart å få et tett personlig forhold, noe som er viktig hvis vi skal lykkes i tiden fremover. En fører og kartleser tilbringer mye tid sammen, og da er det selvsagt viktig at vi har god kjemi og trives i hverandres selskap. Derfor er mitt valg om å bytte kartleser basert på personlige følelser og manglende kjemi oss i mellom, og ikke noe annet ligger til grunn, forklarer en ærlig Andreas Mikkelsen.
Teamsjef for Volkswagen Motorsport, Jost Capito, er glad for å ha Ola tilbake i teamet.
– Vi har ikke glemt hvor profesjonell og hvilken fin person Ola er. Hele teamet ønsker han varmt velkommen, sier Capito, og understreker at de støtter valget Andreas har tatt.
– En fører må ta avgjørelsen om hvilken kartleser han vil samarbeide med. Gjensidig forståelse er nøkkelen til suksess i rally-VM – både når det gjelder i bilen og ellers. Samtidig ønsker vi å takke Mikko Markkula for jobben han har gjort sammen med Andreas. Han har spilt en viktig rolle i å forbedre notesystemet, noe som er en av årsakene til de gode resultatene i år – spesielt i Sverige og Argentina. Vi ønsker Mikko alt godt videre i karrieren som kartleser, sier Capito.
Mikko Markkula er langt fra bitter over bruddet, og respekterer valget Andreas har tatt.
– Jeg er veldig stolt over det jeg har oppnådd det siste halvannet året. Jeg har jobbet på høyeste nivå, med det beste rallyteamet i verden, og har løst jobben min på en best mulig måte. Det er ikke noe jeg ville gjort annerledes. Samtidig respekterer jeg fullt ut Andreas sin beslutning, og forstår at dette er det rette for han hvis han ønsker å prøve noe annet. Det er ingen ”hard feelings” fra min side, og ingen skal synes synd på meg. Jeg har gitt mye av meg selv de 18 månedene samarbeidet varte, og erfaringene jeg sitter igjen med, er langt mer enn jeg noensinne kunne ha forventet. Jeg ønsker Andreas alt godt for fremtiden. Han har et stort potensial, og når potensialet kommer ut, vil resultatene bli fantastisk. Jeg ønsker også å uttrykke min oppriktige takknemlighet til hele Volkswagen Motorsport og teamets fantastiske mennesker, sier Markkula.