Rally Australia blir et spennende løp på flere måter for Andreas Mikkelsen og kartleser Ola Fløene. En ting er det rent sportslige, noe annet er frykten for å møte på slanger.
– Jeg er absolutt ikke glad i slanger, og i Australia er sjansen stor for å finne en slange som har krøllet seg sammen og slapper av foran hotelldøra når vi kommer tilbake for kvelden. Og skulle vi være så uheldige at vi punkterer og må bytte hjul på en prøve i regnskogen, kommer jeg til å ha høy puls. Det er absolutt noe jeg ikke ønsker, for muligheten er da stor for at vi kan komme i nærkontakt med et beist av en slange, sier Andreas Mikkelsen med et skjevt smil.
For det er nemlig slik at noen av fartsprøvene i årets 10. VM-runde går gjennom regnskogaktige områder, med mange og veldig høye trær. De vet at det kommer til å støve fra bilene foran, og spesielt på morgenen og kvelden kan sola by på siktutfordringer gjennom støv og trær.
– Bortsett fra akkurat slanger, så er dette et løp jeg liker veldig godt. Faktisk er det ett av mine favorittrally. Jeg kjører Rally Australia for tredje gang, og ble nummer tre her i fjor. Jeg føler meg veldig klar for å være med å kjempe i toppen. Det er en fordel at jeg kjenner løpet fra før. Jeg mener selv at jeg har en fin mulighet til å vinne min første VM-runde, sier Andreas, som har hatt en spesiell oppladning til løpet. Volkswagen Motorsport-føreren deltok nemlig i det knalltøffe Transalpine-Run. I løpet av åtte etapper, gjennom utallige topper og tinder, krysset han alpene, og viste nok en gang hvor gjennomtrent han er.
– Et brutalt løp, men du verden for en fantastisk natur. Dette er et av verdens mest spektakulære løpskonkurranser. Etter konkurransen har jeg vært opptatt av å slappe av maksimalt for å få en formtopp både fysisk og mentalt før Australia, forteller han.
VM-runden ”down under” starter natt til fredag, norsk tid. Første dag består av svingete vei i skogen, hvor det ikke er like lett å kjenne seg igjen. Lørdag står blant annet en 50 kilometer lang etappe på programmet.
– Det er en stor fordel å være i god form når man skal holde konsentrasjonen oppe i fem mil med full fart, sier Andreas, som ligger på tredjeplass i VM.
Tidsplan, lokal tid (8 timer foran Norge) Rally Australia 2015
Fredag 11. september
08:18 SS1 Utungun 1 (7,88km)
08:41 SS2 Bakers Creek 1 (16,75km)
09:29 SS3 Northbank 1 (8,42km)
10:42 SS4 Newry Long 1 (29,51km)
Service Coffs Harbour
14:00 SS5 Utungun 2 (7,88km)
14:23 SS6 Bakers Creek 2 (16,75km)
14:56 SS7 Northbank 2 (8,42km)
16:09 SS8 Newry Long 2 (29,51km)
Flexi service Coffs Harbour
Lørdag 12. september
10:18 SS9 Nambucca 1 (50,80km)
12:08 SS10 Valla 1 – Live TV (7,94km)
Service Coffs Harbour
15:41 SS11 Nambucca 2 (50,80km)
18:10 SS12 Valle 2 – night stage (7,94km)
Flexi Service Coffs Harbour
Søndag 13. september
07:58 SS13 Bucca Long 1 (21,95km)
09:08 SS14 Wedding Bells 1 – Live TV (9,23km)
09:39 SS15 Settles Rd (6,40km)
Service Coffs Harbour
11:42 SS16 Bucca Long 2 (21,95km)
13:08 SS17 Wedding Bells 2 Power Stage & Live TV (9,23km)
Service Coffs Harbour
15:00 Podium
VM poeng 2015 (etter 9 av 13 løp)
- Sebastien OGIER, VW, Frankrike 207p
- Jari-Matti LATVALA, VW, Finland 114p
- Andreas MIKKELSEN, VW, Norge 98p
- Mads ØSTBERG, Citroën, Norge 90p
- Thierry NEUVILLE, Hyundai, Belgia 80p
- Elfyn EVANS, Ford, GB 61p
- Kris MEEKE, Citroën, Irland 56p
- Ott TANAK, Ford, Estland 55p
- Dani SORDO, Hyundai, Spania 52p
- Hayden PADDON, Hyundai, Australia 46p