Førere fra 14 nasjoner på Momarken

ludvig_hunsbedt_1_500.jpgAldri har det vært større internasjonal deltagere under en EM-runde i rallycross på Momarken Bilbane enn i år. Førere fra hele 14 nasjoner stiller til start i kommende helgs EM-arrangement.

Det er 97 førere som er påmeldt i de fem forskjellige klassen det kjøres i. Ikke uventet stiller Norge den største kontingenten med 41 førere. Av disse stiller 16 i gjesteklassen supernasjonal. Men Norge har også med hele 11 førere i toppklassen divisjon 1, klassen med de mest trimmede og mest ekstreme bilene med nærmere 600 HK under panseret.

Det er også klassen det er størst oppmerksomhet rundt i EM-sammenheng. Foran den norske EM-runden, som er årets femte, er det den svenske duen Michale Jernberg og Kenneth Hansen som ligger i tet med henholdsvis 62 og 61 poeng. Norske Ludvig Hunsbedt er på 3. plass med 47 poeng. Sverre Isachsen er på 6. plass med 44. Deretter følger årets overraskelse, Ole Kristian Nøttveit med 43 og Guttorm Lindefjell med 33. Det er altså fire norske blant de åtte beste i sammendraget.

Førerfordeling i EM rallycross Momarken

Norge 41

Sverige 13

Tsjekkia 11

Irland 5

Belgia 4

Tyskland 4

Finland 4

Russland 3

Frankrike 3

Danmark 2

England 2

Litauen 2

Polen 2

Østerrike 1

Totalt 97 førere fra 14 nasjoner

EM-Klassene

Divisjon 1

Keiserklassen i rallycross, klassen for virkelige fartsmonster er divisjon 1. Dette er biler som av utseende ligner mye på de som deltar i rally-VM og konkurrerer mot Petter Solberg. For eksempel Kenneth Hansens Citroën C4, som utseendemessig er lik den bilen Sebastien Loeb kjører i rally-VM.

Men det er nok bare skallet som er likt. Motor, drivverk, girkasser – ja nær sagt alt er mye mer fritt i rallycross enn WRC. Vi snakker om firehjulsdrevne biler med turbomotorer som yter rundt 560 HK og har en dreimoment på over 810 Nm.

Klassen er svært dominert av svenske og norske førere. De norske håpene er i første rekke Ludvig Hunsbedt (Volvo S40), Sverre Isachsen (Ford Focus), Ole Kristian Nøttveit (Ford Focus), Frode Holte (Volvo S40) ogMorten Bermingrud (Citroën Xsara).
Lars Larsson fra Sverige var europamester i en Skoda Fabia i fjor. Han deltar ikke i år.

Divisjon 1A

Divisjon 1A er mye lik klassen junior-VM i rally. Det er gruppe A-biler, noe som vil si rimelig fri trimming. Men i klassen tillates kun forhjulsdrevne biler, og motorene skal ikke ha volum over 1600 ccm og heller ikke ha turbo. Biler som dominerer her er Opel Corsa, Skoda Fabia, Citroën Saxo/C2, Peugeot 206, Renault Clio og SEAT Ibiza for å nevne noen.

I år er det gledelig mange norske deltagere i klassen, blant annet NM-lederen i supernasjonal inntil 1600 ccm, Even Hvaal. Han vant en EM-runde i fjor. 16 år gamle Mats Lysen får også sin EM-debut i en Citroën Saxo.

Michaël De Keersmaecker fra Tyskland var europamester i denne klassen i en Opel Corsa i fjor.

Divisjon 2

Divisjon 2 er en klasse med mindre trimming, det vil si henhold til gruppe N-reglement. Her er det også kun drift på to hjul og motorene skal ikke være større enn 2000 ccm og kan ikke ha turbo.

Frank Valle er norsk deltager på Momarken i en Opel Astra.

Tomáš Kotek fra Tsjekka ble europamester i fjor i en Honda Civic Type-R

Rallycross Cup

Denne klassen var ny i fjor, og den har ikke EM-status men kjøres som en cup. Bilene er her bakhjulsdrevne gruppe A-biler med motorer inntil 2000 ccm og ingen turbo eller annen overlading. Det er med andre ord en type bil som er mye lik den vi kjenner fra baneracing-seriene WTCC og STCC. Men det skal altså være bakhjulsdrift på bilene.