Roar Lindland er fornøyd med sin første hele sesong i Porsche Supercup. I helgens to finaleløp i USA ble han nummer 13 og 17, og sammenlagt ble det en 14. plass på Lyngdølen.
– Jeg er veldig fornøyd med min første hele sesong i Porsche Mobil 1 Supercup. Dette går for å være det tøffeste merkesmesterskapet i verden, og mange av banene har vært helt nye for meg. Jeg har gjort det vesentlig bedre på de banene hvor jeg har vært tidligere, mens det har vært en større utfordring på nye baner sånn som nå i helgen, sier Roar Lindland.
Denne helgen hadde Porsche Supercup tatt turen helt til Austin i Texas for å kjøre sammen med Formel 1 på Circuit of the Americas. Banen var helt ny for Lindland, og han var ikke helt fornøyd med å bli nummer 19 og 20 i de to kvalifiseringene.
– Det var en vanskelig kvalifisering hvor jeg måtte lære meg banen. Et par av mine beste tider ble også strøket fordi jeg var for langt utenfor banen. Mot slutten ble også kvalifiseringen rødflagget og stoppet, og da fikk jeg ikke satt noen flere tider.
I løp en hadde Porsche-føreren en knallstart og kom seg godt oppover i feltet. Han endte til slutt på en 13. plass, og som nummer 11 av de faste førerne. Dermed ble det poeng nok en gang.
I løp to bommet Lindland og teamet litt på oppsettet, og det ble vanskeligere å kjøre seg oppover i feltet. Til slutt ble han nummer 17, men tok igjen poeng i sammendraget.
– Det å bli nummer 14 sammenlagt i min første hele sesong i Supercupen er jeg fornøyd med. Målet er å kjøre Porsche Supercup også neste år, og da håper jeg å være blant de ti beste.
Sesongen er imidlertid ikke over for Lindland. Allerede kommende helg går finalen i den franske Porsche Cup’en på Paul Ricard på den franske rivieraen.
– I den franske cupen kan jeg vinne B-mesterskapet for de litt mindre erfarne førerne, og jeg ligger også på en sjuendeplass sammenlagt. Sist hadde jeg en stor krasj på Imola, men teamet har bygget opp igjen en ny bil så alt skal være klart til helgen.
Porsche Carrera Cup France avsluttes med et løp lørdag og et løp søndag.