Årets norgesmester både i rally og bakkeløp, Anders Grøndal, er klar for Rally Frankrike sammen med kartleser Veronica Engan. Igjen kjører de en Subaru Impreza WRX i PWRC-klassen.
Rally Frankrike er årets tredje VM-rally for Anders Grøndal, NMK Drammen og Veronica Engan, NAF Asker & Bærum i teamets innleide Subaru Impreza WRX Sti. Bilen er en optimal gr. N-bil og de kjører i VM-klassen PWRC. Også i Rally Frankrike er dette klassen med flest deltagere!
Anders og Veronica har gjort det meget bra i de to VM-løpene de har kjørt. I Rally Sverige kjørte de inn til en imponerende 2. plass og de vant flere fartsetapper. I Rally Finland gikk det også bra da de klarte en 4.plass. Men med et stramt budsjett har de ikke økonomi til å kjøre det antall løp som gjør at de kan kjempe om VM-gull i år. Etter Frankrike skal teamet også kjøre VM runden i Wales. I årets sesong i PWRC er det derfor viktig å fullføre for å skaffe seg erfaring foran 2011-sesongen som teamet håper kan føre til en større satsing. Det England-baserte teamet Prodrive ønsker å satse videre på Subaru i gr N og PWRC. De skal drifte et tobils-team i VM neste år hvor Anders og Veronica allerede er ønsket. I Frankrike skal det engelske talentet David Weston jr kjøre den andre bilen. Mye tyder på at Prodrive ønsker en engelsk sjåfør i den andre bilen neste år.
Det har nå vært to tøffe dager med gjennomkjøring for å lage noter. De er oppe litt over kl 06.00 om morgenen og er ikke ferdige før etter mørkets frembrudd om kvelden. Anders er meget fornøyd med en rå gjennomkjøringsbil som lånes av Prodrive. Det er en Subaru Impreza WRX Sti som i prinsipp er gr N bil men uten restriktor, så den går som et uvær. Ellers forteller Anders at han knappest har sett maken til kutting av svinger. Det er ikke bare ett hjulpar som er nede i grøfta men noen ganger hele bilen. Det vil si at de som starter lenger bak i feltet pent må gjøre det samme da det alt nå er dratt mye grus og søle opp på asfalten. Løpet går i området ved Strasbourg og er et nytt løp i VM serien.
På torsdag er det shakedown fra kl 08.00 til kl 14.00. Det er startseremoni kl 19.00 torsdag kveld. Løpet starter fredag morgen kl 07.30. Da kjøres det til kl 18.34. På lørdag er det start kl 07.15 og de avslutter dagen kl 18.00. På søndag er det start kl 07.30 og målgang kl 14.34. Så det er en tøff helg som møter deltagerne. Det sies at løpet ligner en del på Rally Tyskland da det blant annet kjøres mellom vinranker og det er mange hårnålsvinger.
Som i de to første VM løpene er Grøndals målsetting nummer en å komme til mål. Et tidlig brutt løp gir lite erfaring, men i rally er man aldri sikker på hva som kan skje. Anders og Veronica har kun et løp i gr N på asfalt da de vant Rally Sokndal i august. De har også fått kjørt en test og gjort nyttige innstillinger på bilen, så de er optimister.