Anders Grøndal fra NMK Drammen var totalraskest i sin Subaru Impreza WRC da KNA Varna arrangerte den tredje og fjerde runden i bakkeløp på lørdag og søndag. Grøndal tok med seg 40 NM-poeng i klassen for de firehjulsdrevne bilene.
Arrangøren, KNA Varna, hadde gjort en kjempejobb med traseen som nå var vel så krevende som i fjor, men mye mer sikker.
I prefinalen på lørdag (NM-runde 3) klinket Anders til med knalltiden 48.80. En tid som han bare selv klarte å straffe senere denne løpshelgen. Før start i finalen fikk Anders beskjed om at tiden fra prefinale ville holde til seier slik at han ikke behøvde å satse 100%. Allikevel ble det ny beste tid på 48.08. Nærmest fulgte Pål Try i sin Ford Focus WRC med tiden 49.61 mens Thomas Kvam kjørte inn til den siste pallplassen med tiden 50.16 i sin Ford Focus WRC.
På søndag var det nye muligheter da den fjerde NM runden skulle kjøres. Løpstraseen så da enda hardere ut da mye av grusen var kjørt bort under lørdagens løp. Anders valgte derfor å montere asfaltdekk på sin Subaru. Riktignok regndekk da de også har noe mønster.
Det var ingen trening i søndagens løp og de rundt 70 deltagerne kjørte rett ut i en tellende prefinale. Anders tok kommandoen direkte og forbedret sin bakkerekord fra dagen før da han kjørte inn til knalltiden 47.57. På de neste plassene var det tett mellom Thomas Kvam i Ford med tiden 50.26 og Anders P Andersen i Mazda bare ett hundredel bak. Dessverre var lørdagens toer Pål Try uheldig og kjørte av veien. Publikum fikk se hele understellet på Forden, men Try landet heldigvis på hjulene og var klar til finalen.
På ny fikk Anders beskjed før start at ingen var i nærheten av hans tid i prefinalen. Det forhindret ham ikke i å senke bakkerekorden ytterligere, til 47.48. Anders P Andersen, som bare var ett hundredel fra andreplassen ga absolutt alt i finalen. Dessverre for mye, for det endte med en rulling like før mål, men Hadelandingen landet på hjula og kjørte til mål. Men tiden fra prefinalen ble følgelig stående som hans beste tid som holdt til tredjeplass . Thomas Kvam fikk også opp farten og tok en grei andrelass med tiden 49.23. Pål Try var nok noe preget av avkjøringen i prefinalen og var nok litt skuffet med fjerdeplass. Arrangørklubbens Kenneth Johnsrød kjørte friskt i sin Subaru Impreza WRX Sti Cup bil og tok femteplassen ett hundredel foran Frode Aalberg i Ford Focus WRC rallycross.
I supernasjonal over 2000 ccm var det Stian Haugan fra KNA Telemark som dro det lengste strået i, og vant begge rundene i sin Citroën Xsara. Siden Stian Haugan vant begge rundene på Varna, har han nå fått åtte poengs ledelse foran finaleløpet på Lillehammer. NMK Hadeland-føreren Tom Einar Aaserud var tilbake på pallen på lørdag da han kjørte inn til en andre plass.
Nå i august er det 25 år siden han startet med bilsport, men det er lenge siden han har vært på pallen i en NM-runde. Nå er han med i kampen om en bronsemedalje foran finalen på Lillehammer.
– Gullet og sølvet tar vel Stian Haugan og Olav Fredriksen seg av, og slik det ser ut blir det Henning Nyberg og jeg som kommer til å kjempe om bronsen, slutter Aaserud som i tillegg til bakkeløpsfinalen på Lillehammer også skal kjøre det siste løpet i Rallycross Norden på Lyngås.
Sandmo holder stand
I 1600-2000ccm gjorde NAF Gjøvik-føreren Lars Øyvind Enerberg rent bord og vant begge rundene på Varna. Jonny Sandmo og Ole Håbjørg delte andre- og tredjeplassene mellom seg.. På lørdag ble Sandmo nummer to foran Håbjørg, på søndag var det Håbjørg som var raskest.
Enerberg kjørte ikke de to første rundene i NM og er ikke med og kjemper i toppen av sammendraget. Dermed leder fortsatt Sandmo, seks poeng foran Ole Håbjørg foran finalen.
I supernasjonal inntil 1600 ccm var hjemmefavoritten Andres B. Hansen fra KNA Varna suveren og vant begge rundene. Dermed måtte Børre Biksrud fra NMK Modum & Sigdal gi fra seg ledelsen i NM-sammendraget. Han ble nemlig nummer to og tre i de to løpene.
Biksrud kjører en 34 år gammel VW Golf i motsetning til Anders Hansen som har en moderne VW Polo.
– Min bil mangler 40-50 hester i forhold til Hansen sin bil, og på Lillehammer, som er en rask bakke som strekker ut, kan dette fort bli avgjørende. Jeg skal likevel gi alt for å være med i kampen om gullet helt inn.
Odd Ivar Jøranli fra NMK Fluberg liker ikke bakken i Varna, og hadde dermed ikke det beste utgangspunktet for kjøringen i helgen. På lørdag ble det likevel en tredjeplass, mens han på søndag ikke hadde marginene på sin side.
Dobbelt for Hauger
I klassen for tohjulsdrevne rallybiler kjørte Tom Erik Hauger fra NMK Aurskog Høland inn til seier begge dager i sin BMW M3. Han knappet dermed inn på NM-ledelsen til svenske Mikael Lundberg. VW Golf-føreren måtte ta til takke med 3. plass lørdag og 2. plass søndag. På lørdag var det Tommy Herregården fra NAF Motorsport Grenland som tok andreplass i sin BMW M3, mens han tok 3. plass på søndag.