Grøndal rett i NM-tet

Det var et stort og spennende startfelt som skulle gjøre opp om seieren i årets første NM runde Sigdalsrally. I tillegg til alle de norske som kjemper om NM kom det toppførere som VM gutta Mads Østberg i siste versjon av Ford Fiesta WRC og Henning Solberg i sin velkjente Mitsubishi 6.5 WRC. I tillegg gode førere fra Sverige, England og Russland/Latvia.

 

Anders Grøndal hadde sin faste kartleser Roger Eilertsen i sidestolen i teamets Ford Fiesta R5 Valvoline. Anders er den føreren som har flest seiere og pallplasser i Sigdalsrally og ønsket å pynte på den statistikken. Men med både WRC biler og skarpe utlendinger skulle det bli tøft. I teamets andre bil en Ford Fiesta R2 stilte den engelske unggutten Tom Williams opp og debuterte på snø og is.

 

Det var fantastiske forhold i Sigdal med høye brøytekanter passe med minusgrader og alt an til et skikkelig vinterrally. Anders og Roger startet bra og var raskest av alle NM biler på den første prøven som Mads vant oppskriftsmessig. På ss 2 gikk det ikke så bra under krevende forhold. Før ss 3 slapp Henning Solberg seg ned  slik at Anders og Roger plutselig var nummer to på veien. Ss 3 gikk allikevel bra. Inn til første service lå gutta på andre plass i NM bak Marius Aasen som hadde åpnet svært raskt. Han måtte dessverre bryte på ss 5.

 

På de neste etappene fikk ikke gutta til samme flyten og var ikke helt fornøyd med egen innsats. At de  kjørte som bil nummer to på veien var ingen fordel. Inne på service brøt Mads Østberg og plutselig kjørte Anders og Roger som bil nummer en på veien på de avsluttende etappene. De visste de ledet NM klassen men en jagende Henning Solberg er alltid gjevt å komme foran. På første prøve etter service var gutta igjen raskest av NM bilene og trygget ledelsen til Oscar Solberg som også kom sterkt på slutten av løpet. Da var det bare å trygge NM ledelsen inn på de to siste etappene å sikre NM ledelse.

 

Tom Williams gjorde en kjempedebut og kjørte teamets Ford Fiesta R2 inn til en imponerende 2.plass i klassen. Men ikke nok med det. På den krevende og løpets lengste etappe ss 7 Nysetra var han raskest i klassen.

 

Sigdalsrally 2018 vil gå inn i historien som et skikkelig snørally og årets utgave var komprimert med lite transport og desto mer fartsprøver. Bra.

 

Raskest av alle var russeren Nikolai Gryazin i en Skoda R5. Han er ingen kasteball og har blant annet vunnet EM løp. Dette var historisk da en russer aldri har vunnet en NM-runde tidligere.

 

  1. Nikolai Gryazin, Skoda Fabia R5
  2. Anders Grøndal, Ford Fiesta R5 Valvoline
  3. Henning Solberg, Mitsubishi 6,5 WRC
  4. Oscar Solberg, Skoda Fabia R5
  5. Mattias Jirvelius, Skoda Fabia R5