Etter fredagens kjøring hadde Anders og kartleser Trond Svendsen bygget opp en ledelse på nesten to minutter i gr N i Rally Sweden med sin Subaru Impreza STi . Under lørdagens etapper øket de ledelsen betraktelig.
Mens fredagens etapper for det meste gikk i Norge gikk lørdagens etapper på klassiske Rally Sweden etapper. Og det startet med Vargåsen med det berømte Colin Crest hoppet hvor bakkerekorden er hele 40 meter! En yndet publikumsplass.
Her åpnet Anders og Trond kjempebra og forspranget i klassen økte ytterligere. Vi så også at tiden matchet noen i S2000 klassen, Også på resten av etappene gikk det svært bra og gutta vant alle prøvene ¨før det var dags for service. Anders mente at serviceteamet som hadde justert noe på oppsettet gjorde bilen enda raskere selvom mekanikerne også senket turbotrykket for å spare motoren. Dette for å forebygge at ikke noe ryker ledelsen var så stor.
I gruppe N kjøres det på en annen type dekk enn bilene i WRC og S2000 klassen. På snø og is burde det være en fordel, men i Sverige er det nesten ikke snø så når bilene skal ut på andre runden er mye grus og våre smale hjul mister mer pigger enn VM hjulene. Tidene blir derfor dårliger på andre runde enn for WRC/S2000 bilene som heller kjører tidene ned. Å spare dekk er derfor ekstra viktig i denne klassen. Anders sier at kjøreegenskapene da endrer seg fra å være perfekt på første loop til å understyre på annen gjenomkjøring.
Allikevel gikk også andre runde greit og avstanden til konkurrentene økte og Anders og Trond vant igjen alle prøvene frem til siste publikumsprøve i Hagfors. Der fikk Anders og Trond føling med hvor fort alt kan snu, de fikk nemlig en punktering. Denne gangen var de heldige da det var en kort prøve. Men de havnet selvfølgelig lenger ned på lista på den prøven.
Etter lørdagen kjøring er ledelsen i Gr N nå på hele 5 minutter. Men det kommer en ny krevende dag i morgen da deltagerne skal ut på 6 nye fartsetapper hvor den siste er en såkalt Powerstage.
Målet nå er bare å sikre seieren i gr N, men om det går vet vi først sent søndag ettermiddag. Vi gjør oppmerksom på at finske Mikko Pajunen kjør en Subaru Impreza Sti R4, og dermed ikke en gruppe N-bil. Det er Jim Roger Haugom og Stig Rune Skjærmoen som ligger på andreplass i gruppe N foran søndagens seks avslutningsetapper.