Henning Solberg og Cato Menkerud kjørte inn til en flott tredjeplass i Rally Argentina. Eyvind Brynildsen endte på 5.plass i PWRC, mens Petter Solberg måtte bryte like før løpets slutt.
Med tredjeplass sikret Henning Solberg seg seks nye VM-poeng, og ligger fortsatt på fjerdeplass, nå med 20 poeng. Med andre ord har Henning tatt fire poeng i snitt på sesongens første fem runder.
Sammen med kartleser Cato Menkerud startet han siste dag på femteplass, men etter at både Jari-Matti Latvala og lillebror Petter fikk problemer, avanserte Ford-føreren til pallen.
-Det er et fantastisk resultat for oss, jeg kan nesten ikke tro det er sant. Det er så lenge siden vår forrige pallplassering, og vi har arbeidet knallhardt denne helgen. Det har vært mye hardere enn vi hadde regnet med, sa Henning etter målgang.
-Vi jobbet mye med å finne riktig oppsett foran løpet, for jeg visste at vi kunne få et bra resultat her om vi fikk bilen til å fungere som jeg vil.
-Det er varierende forhold her, så det er ikke lett. På lørdag for eksempel var det dårlig feste på de første etappene, mens det ble harde og røffe veier etter hvert, sier Henning som ble beste Ford-fører bak Citroën-duoen Sebastien Loeb og Dani Sordo. Loeb vant sitt femte løp av fem mulige denne sesongen.
Petter Solberg lå på en fjerdeplass bak Loeb, Sordo og Latvala da siste dag startet. Men Petter fikk trøbbel samtidig med Latvala. Begge mistet bensintrykket i sine biler. Petter og kartleser Phil Mills jobbet knallhardt for å få orden på sin Citroën, men måtte gi opp akkurat da seierspallen var innen rekkevidde.
Eyvind Brynildsen endte på 5.plass i klassen for standardbiler i Argentina. Dermed fikk han med seg fire VM-poeng i løpet der han kjørte en innleid bil han knapt hadde sittet i før start.
Eyvind Brynildsen hadde ingen god oppladning til sin tredje VM-runde for sesongen. Hans Mitsubishi Lancer havnet i Brasil i stedet for i Argentina, og i siste liten fikk han leid inn en reservebil.
-For å ta det positive først, så fikk vi med oss fire VM-poeng og de kan bli viktige når sluttregnskapet skal gjøres opp. Men det var nesten et under at vi fullførte. Da jeg så bilen vi leide sa jeg at det var den mest velbrukte rallybilen jeg har sett, og det fikk vi til fulle erfare under løpet. Det skjedde noe hele tiden, så vi har både tapt tid kjøremessig og fått masse tidstillegg underveis, sier Eyvind Brynildsen.
Flere av de hardeste konkurrentene til Brynildsen og hans franske kartleser Denis Giraudet, hadde valgt bort Argentina som VM-løp. Dermed så det på forhånd ut til at Brynildsen skulle få med seg en god slump VM-poeng fra Sør-Amerika. Han lå på en tredjeplass sammenlagt foran helgens løp. Med fire poeng knappet han inn på ledelsen, men falt ned til fjerdeplass.
-Det er bare fem poeng som skiller oss fire i teten nå, så vi er ikke hektet av i VM-kampen. Vi skal gjøre bedre resultater enn femteplassen her i Argentina fremover, sier Brynildsen som har andreplass fra Rally Norway og tredjeplass fra Rally Portugal tidligere i år.
I Argentina startet det rimelig bra for den norsk-franske Mitsubishi-duoen. De fikk tredje beste tid på den korte åpningsetappen torsdag kveld. Men da løpet begynte for fullt på fredag kom problemene som perler på en snor.
-Kort oppsummert så hadde jeg en følelse av at bilen rett og slett skulle falle fra hverandre. Tidlig på fredag fikk vi indikasjoner på at motoren ble altfor varm. Men vi fikk beskjed om at det var måleren inne i bilen som viste feil. Dermed fortsatte vi, men da røk en turboslange. Så begynte coilene å ryke, og vi fikk ikke fullført fredagens etapper.
På lørdag var Brynildsen igjen på start, og håpet i det lengste at det skulle fungere bedre. Men det skulle heller bli verre.
-Coilene fortsatte å ryke, og vi kjørte stadig på bare to sylindre. Så røk det differensialer slik at vi hadde drift bare på to hjul, så lørdagen ble også vanskelig. På søndagens avslutningsetapper bare roet vi det hele ned. Vi hadde god margin bakover, og kunne sikre femteplassen, sier Brynildsen som er sikker på at han aldri kommer til å glemme sitt første rally i Argentina.
Det var Nasser Al-Attitha fra Quatar i en Subaru Impreza som vant VM-klassen for standardbiler, PWRC. Han vant foran hjemmefavoritten Marcos Litago i en Mitsubishi Lancer. På tredjeplass fulgte Toshi Arai fra Japan i Subaru.
Med ti VM-poeng for helgens seier gikk Al-Attitha forbi Eyvind Brynildsen i VM-sammendraget, og inntok andreplassen bak portugiseren Armindo Arujo.
Resultater Rally Argentina
1. Sebastien Loeb, Citroën, 3t 57min 40,3
2. Dani Sordo, Citroën, +1min 13,1sek
3.Henning Solberg, Ford, +4.04,1
4. Frederico Villagra, Ford, +5.59,7
5. Matthew Wilson, Ford, +6.10,9
6. Jari-Matti Latvala, Ford, +9.50,0
7. 1. Nasser Al-Attitha, Subaru, +23.11,6
8. Juan Merchetto, Mitsubishi, +23.34,3
18. Eyvind Brynildsen, +55.09,6
Resultater PWRC Rally Argentina
1. Nasser Al-Attitha, Quatar, Subaru, 4t 20min 51,9sek
2. Marcos Ligato, Argentina, Mitsubishi, +2min 12,9sek
3. Toshi Arai, Japan, Subaru, +6.36,0
4. Spyros Pavlides, Kypros, Subaru, +24.18,5
5. Eyvind Brynildsen, KNA, Norge, Mitsubishi, +31.58,0
6. Gabor Mayer, Ungarn, Subaru, +40.04,0
VM-stillingen
Førere PWRC
1. Armindo Arujo, Portugal, 23
2. Nasser Al-Attitha, Quatar, 21
3. Patrik Sandell, Sverige, 20
4. Eyvind Brynildsen, Norge, 18
5. Martin Prokop, Tsjekkia, 14
6. Toshi Arai, Japan, 11
7. Andis Neiksans, Latvia, 8
7. Marcos Ligato, Argentina, 8
VM-stillingen
Førere WRC
1. Sebastien Loeb, Frankrike, 50 poeng
2. Dani Sordo, Spania, 31
3. Mikko Hirvonen, Finland, 30
4. Henning Solberg, Norge, 20
5. Petter Solberg, Norge, 14
6. Matthew Wilson, Storbritannia, 12
7. Jari-Matti Latvala, Finland, 9
8. Frederico Villagra, 9
9. Chris Atkinson, Australia, 4
10. Sebastien Ogier, Frankrike 3
10. Mads Østberg, Norge, 3
10. Conrad Rautenbach, Zimbabwe, 3
Team
1. Citroen Total 82 poeng
2. BP Ford Abu Dhabi 43
3. Stobart VK M-Sport Ford 37
4. Citroen Junior 13
5. Munchi’s Ford 12