Hjemmeseier på alle fronter

Frank Tore Larsen og Lars-Håkon Lundgreen startet årets NM-sesong akkurat slik de gjorde i fjorårets, med seier på hjemlige trakter i Sigdalsrally.

NMK Modum & Sigdal ble vinner på alle fronter da årets NM-sesong i rally ble innledet på lørdag. Ikke bare gikk klubbens gromgutter til topps totalt, men maken til skryt av et løp har vi sjelden opplevd i norsk rallysport. Det var da også full klaff og godt samspill med værgudene. Akkurat passe kaldt, Akkurat passe med snø og brøytekanter. Skikkelig issåle på veiene og ikke minst strålende sol og massevis av tilskuere. Også må vi ikke glemme den perfekte arenaen i Vikersund hoppsenter, som i år var enda bedre utnyttet enn i fjor med den korte Kirkeveien-etappen som delvis gikk inne på senteret, og der var også serviceplass. Spesielt fra våre svenske besøkende var det mye skryt til veien og arrangøren.

-Det er slike veier som dette vi skulle hatt i VM og Rally Sweden, sa det norsk/svenske stortalentet Isak Reiersen for eksempel. Han endte på plassen «best av resten», bak trioen Frank Tore Larsen, Eyvind Brynildsen og Henning Solberg. Det er både god vinter og gode veier i Umeå også, men karakteristikken på veiene der er ikke slik som vi er vant med fra vinterløp i Värmland og Norge. Reiersen vil bruke de to første NM-rundene som oppkjøring til første runde i det svenske mesterskapet og Rally Sweden.

Det var altså Frank Tore Larsen og Lars-Håkon Lundgren i VW Polo som åpnet best i årets NM. De kjørte seg til en god ledelse tidlig i løpet og hadde 17 sekunder til Henning Solberg/Ilka Minor etter SS5 og 24.7 sekunder til Brynildsen/Listerud. Sistnevnte tapte en del tid på SS4 på grunn av en feil på en støtdemper. Men etter siste service holdt Brynildsen høyt tempo og var til slutt bare tre sekunder bak Larsen. En god debut i ny Toyota.

Henning Solberg var 10,6 sekunder bak Brynildsen, og dermed ble NM-åpningen slik de fleste hadde forventet, et oppgjør mellom Larsen, Brynildsen og Solberg.

-Bare å glede seg til Finnskogen. Da skal ikke jeg kjøre først på veien, gliste en fornøyd Henning Solberg.

I internasjonal klasse for 2WD var det en ganske jevn duell mellom Sindre Backe/Mads Johansen og Marius Solberg Hansen/Eiurik Storø. Backe vant i sin Peugeot 208, og endte på en 14.plass totalt. Han var 14 sekunder foran Solberg Hansen, også han i Peugeot 208.

I nasjonal klasse 2WD var det ventet et spennende oppgjør mellom Anders Kjær og Steve Røkland, begge i Toyota Corolla. På SS1 var Kjær og kartleser Veronica Engan best, kun 3.6 sekunder foran Røkland med Marius Fuglerud i kartleserstolen. Christian Sagli var 3.8 sekunder bak Røkland. På SS2 slo Røkland tilbake og var 4.8 sekunder foran Kjær. Sagli var igjen tredjemann, 0.7 sekund bak Kjær.


På SS3 var Kjær raskest igjen, 3.9 sekunder foran Røkland slik at 2.7 sekunder i Kjærs favør skilte dem etter tre etapper.
På SS4 var det dessverre slutt for Røkland, og Sagli var også ute av løpet. Dermed ble det seier til Kjær og Engan, som til slutt var 1 minutt og 20 sekunder foran Heine og Sunnivas Rudi i Peugeot. Kjær endte dessuten på en 7.plass totalt i løpet.

I nasjonal 4WD var det Jørgen Solberg/Stig Granheim i Subaru som stakk av med seieren og tok 11.plass totalt.
I historisk klasse, som har NM-status i år, ble det er forrykende oppgjør mellom Olav Fredriksen og Trond Lyseng etter hvert. Fredriksen åpnet i svært høyt tempo, og tok hele 20.5 sekunder på Lyseng på SS1. Men bare Trond våknet tok han kraftig innpå, og etter at løpets åtte etapper var unnagjort var det utrolige 0.4 sekund som skilte de to Volvo-førerne i Fredriksens favør.

NRK1 sender en halv times oppsummering av løpet mandag kveld kl. 22.05, en sending som også vil være tilgjengelig på NRK TV.

Komplette resultater finnes her Sigdalsrally 2025