Det ble en utfordrende debut i WRC-bil under Rally Monza i helgen, hvor mye regn, snø og is gjorde løpet ekstremt krevende for Ole Christian Veiby. – Det å kjøre WRC-bil i helgens løp har vært spennende og moro, men aller mest krevende!
Det ble en ilddåp av rang for Kongsvinger-gutten, som på årets siste VM-runde endelig skulle få ta steget opp og konkurrere i den grommeste klassen i Rally-VM. Normalt kjører Ole Christian en R5-bil, som er en lettere utgave av WRC-bilen, men for Rally Monza ønsket Hyundai Motorsport at Ole Christian og kartleser Jonas Andersson skulle få prøve seg i versting-klassen med en Hyundai i20 Coupe WRC. Men non-stop nedbør fra start til slutt gjorde sitt til at debuten ble alt annet enn lett. – Jeg må jo bare si at det har vært moro å få lov til å kjøre en WRC-bil, selv om det også har vært fryktelig krevende. Er mye krefter, mye justeringer og mye bil, men også veldig mye moro. Det var krevende forhold å kjøre på, spesielt på de første prøvene på lørdag. Vi fikk det meste av vær med regn, snø, is og slush. Og dessverre endte det med avkjøring på lørdag ettermiddag.
Selv med non-stop regn over den legendariske F1-banen Monza, så begynte det bra både torsdag og fredag. Fredag ble det kjørt 5 fartsetapper i og utenfor banen, og det med mye vann både på veien og i områdene rundt. Flere av førerne fikk problemer under de vanskelige forholdene, blant annet Thierry Neuville måtte bryte etter en avkjøring. Ole Christian og Jonas avsluttet dagen på 8.plass sammenlagt. – Det begynte jo bra på Shakedown, særlig når vi satte på regndekk, da syns jeg det gikk bedre. Ellers så var det jo veldig vanskelig forhold, både torsdag og fredag, og ikke lett å bli kjent med bilen. Det var vanskelig å finne bremsepunkter. Bremsene låser fort og ved skiftende grep så ble det vanskelig.
En avkjøring på lørdag ettermiddag satte imidlertid en bråstopper for Rally Monza for Kongsvinger-gutten, som følte han endelig hadde funnet flyten og bremsepunktene etter noen justeringer på bilen under service; – Gjorde nok ett feil dekkvalg lørdag morgen, det ble veldig ustabilt å kjøre med 3 regn/ 3 snø. Vi havna jo også ute på ett jorde etter å ha sklidd forbi ett veidele. Etter service gikk det veldig bra, før det gikk veldig galt. Vi gjorde noen endringer på service og det hjalp veldig på det å finne bremsepunkter og da fikk jeg endelig god flyt i kjøringa. Men plutselig gikk vi fra våt asfalt med godt feste, og inn på ett parti med bare slush og da ble vi nesten bare passasjerer og helt uten feste. Vi hadde ingen informasjon om at forholdene skulle endre seg så plutselig. Og der, på SS10 ble det game-over for oss.
Med fartsprøver på den legendariske formel 1 banen i Italia, og noen fantastiske rally-veier i alpene så lå alt til rette for en historisk debut i WRC-bil. Men værforholdene kunne vel ikke vært verre. Utrolige mengder regn, som ble til snø og is oppe i alpene gjorde sitt. På ett tidspunkt var det bare 7 WRC-biler igjen i løpet. Ole Christian er ikke i tvil om at bedre vær hadde gjort debuten en god del enklere; – Sett i ettertid så var vel dette det verst tenkelige løpet å skulle debutere i WRC-bil på. Det er ekstra vanskelig å bli vant til så mye krefter i en bil når det er så lite feste. Jeg har vært litt aggressiv på gass og hatt mye hjulspinn hele helgen, og det har det vært vanskelig å endre på med så lite feste. Hadde det vært tørt, så hadde ikke dette gjort så mye, og det hadde vært litt enklere å få vist seg fram.
Dette var siste løpet i Rally-VM 2020, og Hyundai Motorsport vant fabrikksmesterskapet. Sebastien Ogier vant Rally Monza, og tok også sin 7 verdensmestertittel. Mads Østberg ble verdensmester i WRC2-klassen. Andreas Mikkelsen vant WRC3-klassen.
Resultat Rally Monza 2020
1 Ogier
2 Tanak +13,9
3 Sordo +15,3
4 Lappi +45,7
5 Rovanperä +1.11,1