Imponerende tester av Krohn

a_krohn_test_11.jpgAnders Krohn fra KNA Klepp Motorsport har nå gjennomført to store tester med sitt nye team Belardi Auto Racing i Indy Lights-klassen. Rundetidene viste at 23-åringen kan kjempe i toppen når sesongen starter i mars.

Anders Krohn skal i år kjøre Indy Lights, som er det nest øverste nivået i amerikansk formelracing. Det var en spent racingsjåfør som testet sin nye bil.
– Til tross for at jeg ikke har sittet i en formelbil siden oktober i fjor kom jeg meg raskt opp i fart, og på den andre dagen var jeg kun ett par tideler bak Andretti-teamet, som har lang erfaring i dette selskapet. Det viser at vi så langt har gjort mye riktig med oppsettet på bilen, sier Krohn.

Under den andre testen på Barber Motorsports Park viste han også at han kan kjempe helt i toppen i Indy Lights.
– På den andre dagen fikk jeg kjørt 117 runder på banen, og satte en rundetid som var god nok for tredjeplass i kvalifisering for fjorårets løp som gikk på den banen, forteller racingsjåføren. Krohn har bidratt med å sette sammen et team med mekanikere og ingeniører som han har god erfaring med fra tidligere.
– Belardi Auto Racing har satt sammen et team bestående av folk jeg har jobbet med tidligere. To av mine tidligere ingeniører er med, samt min mekaniker fra 2008-sesongen da jeg vant det Amerikanske Formel 2000 mesterskapet. Det er selvsagt utrolig kjekt å ha et lag som er bygget rundt meg, og det hjelper på når vi trer inn som nybegynnere i Indy Light-klassen, sier 23-åringen.

Krohn får med seg Jorge Goncalvez som teamkompis, noe som kan være bra for både Krohn og mannen fra Venezuela.
-Jeg var litt raskere enn ham på de første testene, men Jorge er en kyndig sjåfør som vil være med å presse meg både under løp og ikke minst på testene, tror Krohn.

Indy Light-bilen er langt raskere enn de andre formelbilene Krohn har kjørt, uten at det skremmer 23-åringen.
-Dette er jo det nærmeste man kommer IndyCar, som er det Amerikanske svaret på Formel 1. Toppfarten er over 320 kilometer i timen, og akselerasjonen og bremsekapasiteten er enorm. Bilen har 450 hestekrefter fordelt på 650 kilo, og da sier det seg selv at man merker G-kreftene, forteller Krohn, som de siste månedene har gjennomført et knallhardt treningsprogram.
-Det er viktig at jeg er topptrent til sesongen starter, og derfor har jeg de siste månedene løpt mye og i tillegg kjørt på med øvelser for å trent opp nakkemuskulaturen, sier Krohn.
2011 blir hans fjerde år som racingsjåfør i USA, men har aldri hatt en så travel sesong som i år. Totalt får han over 200 reisedøgn og det er 13 løp som kjøres over hele det amerikanske kontinentet. Årets første løp kjøres i St. Petersburg i Florida siste helgen i mars.