Informasjon fra Rallycrosseksjonen – Dekk

Norgescup Rallycross Historisk

Dekktest ble gjennomført 12. oktober. Etter dette var det møte i Førerforeningen for Rallycross Historisk hvor testen ble gjennomgått og det ble stemt over hvilket dekk man ønsket. Flertallet gikk da for Avon CR28 og seksjonen valgte å følge flertallet. Det kom imidlertid opp på et senere tidspunkt at testen ble utført på veldig kaldt føre, og man ble i tvil om holdbarhet ved kjøring på varm asfalt. Seksjonen valgte derfor, i samråd med miljøet, å innføre Avon ZZS i tillegg. Så må man i løpet av 2024 evaluere disse valgene.

Norgescup Rallycross Junior

Norgescupen i rallycross junior har avtale med Avon Dekkservice om enhetsdekk. Kun dekk med enhetsnummer fremlagt av Avon Dekkservice er tillatt å bruke.

Kun dekk som er registrert inn før løpet er tillatt å bruke. Deltager kan registrere dekk som følger: 

Slicks: 
6 dekk på første løp, samt at det kan registreres 4 dekk i tillegg totalt på resten av løpene (10 dekk totalt i sesongen). 
Regndekk: 
4 dekk på første løp, samt at det kan registreres 2 dekk i tillegg totalt på resten av løpene (6 dekk totalt i sesongen). 

Seksjonen har som intensjon å begrense utgifter på dekk i Rallycross jr. Det vil i løpet av sommeren 2024 bli testet mønstrede dekk. Dersom denne testen gir gode nok resultater vil det bli innført for 2025.

Norgesmesterskap Supernasjonal

Dekk i 2024 vil være samme type som 2023. Det blir i tillegg innført dekkbegrensning.

Kun dekk som er registrert inn før løpet er tillatt å bruke. Deltager kan registrere dekk som følger: 

Slicks: 
Klasse 1: 6 dekk på første løp, samt at det kan registreres 2 dekk i tillegg pr. påfølgende løp (6+2+2+2+2 = 14 dekk totalt i sesongen)
Klasse 2: 6 dekk på første løp, samt at det kan registreres 3 dekk i tillegg pr. påfølgende løp (valgfritt for-/bakhjul) (6+3+3+3+3 = 18 dekk totalt i sesongen)
Klasse 3 og 4: 6 dekk på første løp, samt at det kan registreres 4 dekk i tillegg pr. påfølgende løp (valgfritt for-/bakhjul) (6+4+4+4+4 = 22 dekk totalt i sesongen)

Regndekk: 
Klasse 1: 6 dekk på første løp, samt at det kan registreres 2 dekk i tillegg pr. påfølgende løp 
Klasse 2: 6 dekk på første løp, samt at det kan registreres 3 dekk i tillegg pr. påfølgende løp (valgfritt for-/bakhjul) 
Klasse 3 og 4: 6 dekk på første løp, samt at det kan registreres 4 dekk i tillegg pr. påfølgende løp (valgfritt for-/bakhjul) 

Seksjonen har som intensjon å begrense utgifter på dekk. Dekket som ble testet for NM Supernasjonal etter siste NM-runde i 2023, vil bli testet på nytt i 2024, på et løp hvor det er høyere temperatur. Dersom dette viser seg å gi tilnærmet de samme resultater som forrige test, samt at situasjonen med produksjonen av dekk er mer klar, vil dette vurderes for 2025.