En av norsk bilsports virkelige Grand Old Gentlemen, Ingar Engan, er død. Et svært trist og tungt budskap var det hans sønn Kjetil overbragte oss på søndag ettermiddag.
I dag skulle vi hyllet og gratulert Ingar med 92-årsdagen. 28. februar i 1931 ble vår gode bilsportvenn født. Slik sett fikk Ingar flere år blant oss enn de fleste, og Ingar hadde et godt liv både på og utenfor bilbanen. Men langt liv til tross, vi fylles med stor sorg og tristhet. Vi er aldri forberedt når en kjær og god venn forlater oss.
Ingar Engan startet sin bilsportkarriere med PO-løp på 60-tallet. Han fikk også raskt stor sans for varianten PO Spesial, der det ble kjørt fartsetapper til og med.
I 1965 åpnet Ingar og skøytehelten Knut «Kupper’n» Johannesen bensinstasjon på Bøler i Oslo. En av de faste kundene der var ikke ukjente Trond Schea som bodde i nabolaget. Ingar var allerede bilsportinteressert, men hadde ikke prøvd seg på bane ennå. Samtalene med Trond Schea over bensinpumpene på Bøler var inspirerende for Ingar. Plutselig en dag i 1966 kom han hjem til sin kjære Audhild, som han giftet seg med i 1954, og sa at om Trond Schea kunne kjøre fort på bane så kunne vel Ingar det også.
Dermed ble en NSU TT kjøpt inn og Ingars karriere vendte seg fra PO-løp til baneløp. Debuten var på Bjerkebanen. Foran nærmere 8.000 tilskuere debuterte Ingar med sin NSU TT, som på den tiden var en svært effektiv og konkurransedyktig bil. Så ble det isbaneløp på Øvrevoll, på Bjørkelangen og på mange andre arenaer.
Som 15-åring, i 1976, debuterte Kjetil i karting og Ingar fulgte stolt med. Etter hvert ble det også rally og baneracing for Kjetils del. Ingar la aldri hjelmen på hylla selv om det etter hvert ble mye å følge med på, og da det på slutten av 90-tallet ble populært med veteranklasse i rally var han med. Så sent som i 2004 nærmest totalvraket Ingar sin Ford Cortina i Eidskogsprinten. Men han ga ikke opp. I en alder av 73 år gikk han i gang med å rigge en ny Ford Cortina Lotus 1964-modell.
I likhet med sin far har også Kjetil en stor lidenskap for bilsport, og de delte ikke bare lidenskapen, men også bil flere ganger. Så sent som i 2013 kjørte Ingar og Kjetil Rallye Monte Carlo Historique sammen. Ingar var da 82 år. Om jeg ikke tar feil har også både svigerdatter Monica og de to barnebarna Veronica og Marlene hatt sine tørner i kartleserstolens til familiens mentor opp gjennom årene.
Jeg husker ikke riktig når jeg var så heldig å bli kjent med Ingar. For meg har han liksom alltid vært der. Sosial, smilende ,hyggelig, trivelig og alltid opptatt av å høre hvordan det stod til. Derfor var det et høydepunkt å slå av en prat med Ingar når han var på plass i Rallyklubben eller i sammenkomstene for kappkjørere med Gullrattet, eller ute på en serviceplass eller i depot. Ingar likte seg faktisk så godt blant bilsportvenner, unge som gamle, at han var fast inventar i den kjente bilsportlunsjen på torsdager på Kafe Eno på Vålerenga i mange år også. De siste årene har helsen sviktet og Ingar har vært, og vil for alltid bli savnet i disse hyggelige lag.
Det har vært et innholdsrikt liv når man har levd i nesten 92 år. Da har man også sett mange av sine venner og konkurrenter gå bort. Jeg husker jeg nevnte dette en gang vi var i en begravelse til annen bilsportvenn sammen. Jeg mente det måtte være trist å ta farvel med så mange venner etter hvert. På sin sedvanlige rolig måte så Ingar på meg og sa: -Joda, men det er livets gang det Hallgeir.
Så skulle også Ingar bli innhentet av livets gang, og våre tanker går til hans kjære Audhild og resten av familien som mange av oss også kjenner så godt og setter så stor pris på.
Jeg tenker det er er den positive siden av livets gang, at Ingar etterlater seg så mange som vil ha glede av bilsporten i mange år enda, akkurat som Ingar hadde. Kjetil, Veronica og Marlene er nevnt. Så er det blitt oldebarn og to av dem er allerede i aksjon på kartingbanen. -Joda, det er livets gang det, Ingar. Takk for alt du har gitt og betydd for så mange av oss gjennom en lang mannsalder!
Oslo, 28. februar 2023
Hallgeir Raknerud